Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake Coronamaatregelen) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35493 - Incidentele suppletoire begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2020 (Coronamaatregelen) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake Coronamaatregelen); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 15-06-2020 |
Publicatiedatum | 15-06-2020 |
Nummer | KST354932 |
Kenmerk | 35493, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
35 493
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake Coronamaatregelen)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze eerste incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, kan niet worden gewacht tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal en is het kabinet reeds gestart met de uitvoering van de maatregelen. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016.
Ik wil er bij deze gelegenheid op wijzen dat de Corona-gerelateerde uitgaven en verplichtingen van het kabinet met grote spoed en onder zeer grote druk tot stand zijn gekomen. Vanwege het spoedeisende karakter van deze maatregelen is ten aanzien van de uitgaven en verplichtingen het risico op fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid in beginsel groter. Dit risico wordt onderkend en inspanningen zullen erop gericht zijn om dit risico zoveel mogelijk te beheersen. Eén van deze beheersingsmaatregelen is om als hoofdregel te hanteren dat conform wet- en regelgeving wordt gehandeld en daarbij te bezien in hoeverre een beroep kan worden gedaan op wettelijk toegestane uitzonderingsgronden. Zo mag VWS bij aanbestedingen een beroep doen op de uitzonderingsgrond «»dwingende spoed», zodat goederen en diensten direct bij één marktpartij mogen worden verworven.
Ik sluit op voorhand niet uit dat het spoedeisende karakter niet in alle gevallen te verenigen is met de comptabele wet- en regelgeving. Dit zou
kst-35493-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020
kunnen leiden tot onzekerheden of fouten in de rechtmatigheid. Deze gevallen zullen, conform de comply or explain-regel, aan Uw Kamer toegelicht worden.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste incidentele suppletoire COVID-19 gerelateerde uitgaven- en ontvangstenmutaties 2020 (Eerste incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1 mln.)
Artikel nummer |
Uitgaven 2020 |
|
|
1 |
300,3 |
|
1 |
20,0 |
|
1 |
4,5 |
|
1 |
3,0 |
|
1 |
700,0 |
|
2 en 3 |
452,0 |
|
4 |
4,0 |
|
4 en 10 |
9,7 |
|
6 |
110,0 |
Totaal uitgaven |
1.603,5 |
|
Ontvangsten |
||
2020 |
||
Verkoop medische hulpmiddelen |
2 |
180,0 |
Totaal ontvangsten |
180,0 |
In de beleidsartikelen is een toelichting opgenomen.
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
841.280 |
748.168 |
1.027.800 |
1.775.968 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.039.858 |
1.172.099 |
1.027.800 |
2.199.899 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage)
|
95,30% 433.721 |
99,00% 544.989 |
3.000 |
547.989 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Subsidies |
25.007 |
25.389 |
0 |
25.389 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
24.520 |
24.889 |
0 |
24.889 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
487 |
500 |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2.080 |
2.913 |
0 |
2.913 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
2.080 |
2.913 |
0 |
2.913 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
agentschappen |
108.907 |
116.334 |
0 |
116.334 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
90.474 |
94.594 |
0 |
94.594 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
17.846 |
21.141 |
0 |
21.141 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
587 |
599 |
0 |
599 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
ZBO's/RWT's |
297.590 |
400.338 |
3.000 |
403.338 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw: programmering |
297.590 |
400.338 |
3.000 |
403.338 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
medeoverheden |
137 |
15 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpak Gezond-heidsachterstanden |
137 |
15 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
439.164 |
454.489 |
1.024.800 |
1.479.289 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
206.085 |
209.339 |
0 |
209.339 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
9.069 |
14.402 |
0 |
14.402 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevolkingsonderzoe ken |
147.196 |
145.228 |
0 |
145.228 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vaccinaties |
49.820 |
49.709 |
0 |
49.709 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
10.355 |
3.699 |
700.000 |
703.699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
10.355 |
3.699 |
700.000 |
703.699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan |
||||||||
agentschappen |
221.680 |
235.574 |
324.800 |
560.374 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra |
93.396 |
116.927 |
324.800 |
441.727 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken |
37.631 |
37.362 |
0 |
37.362 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Vaccinaties |
89.640 |
81.254 |
0 |
81.254 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.013 |
31 |
0 |
31 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan |
||||||||
medeoverheden |
1.044 |
5.877 |
0 |
5.877 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.044 |
5.877 |
0 |
5.877 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
vordering |
140.318 |
145.661 |
0 |
145.661 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
116.037 |
121.563 |
0 |
121.563 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventie van schadelijk middelengebruik |
19.114 |
23.246 |
0 |
23.246 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Gezonde leefstijl en |
||||||||
gezond gewicht |
23.857 |
24.576 |
0 |
24.576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Letselpreventie |
4.301 |
4.677 |
0 |
4.677 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
67.788 |
68.062 |
0 |
68.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
977 |
1.002 |
0 |
1.002 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
9.029 |
8.348 |
0 |
8.348 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezondheidsbevor dering |
9.029 |
8.348 |
0 |
8.348 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
agentschappen |
1.242 |
1.269 |
0 |
1.269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.242 |
1.269 |
0 |
1.269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
ZBO's/RWT's |
114 |
117 |
0 |
117 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
114 |
117 |
0 |
117 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
medeoverheden |
13.896 |
14.364 |
0 |
14.364 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
13.896 |
14.364 |
0 |
14.364 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
26.655 |
26.960 |
0 |
26.960 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
24.374 |
23.566 |
0 |
23.566 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Abortusklinieken |
17.482 |
17.878 |
0 |
17.878 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
6.892 |
5.688 |
0 |
5.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
772 |
785 |
0 |
785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
772 |
785 |
0 |
785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
agentschappen |
1.509 |
2.609 |
0 |
2.609 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
1.509 |
2.609 |
0 |
2.609 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
13.903 |
23.903 |
0 |
23.903 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
13.903 |
23.903 |
0 |
23.903 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's ZonMw - programmering:
Naast de eerder uitgezette onderzoeken vanwege COVID-19 bij ZonMW is besloten tot aanvullend onderzoek naar mogelijke alternatieven in zowel de diagnostiek als behandeling. Hiervoor is € 3 miljoen nodig.
Opdrachten
Nederland werkt samen met Duitsland, Frankrijk en Italie in de Inclusieve Vaccin Alliantie. Doel van deze samenwerking is zo spoedig mogelijk te beschikken over een goed werkend, veilig en betaalbaar vaccin voor heel Europa en daarbuiten. Door met deze landen - die net als Nederland de faciliteiten in huis hebben om bij te dragen aan de ontwikkeling en productie - en met de vaccin ontwikkelende en producerende bedrijven samen te werken, kunnen we sneller een vaccin realiseren. Andere EU-Lidstaten en de Europese Commissie bieden we de mogelijkheid om deel te nemen in de initiatieven die voortkomen uit deze samenwerking. Om op de kortst mogelijke termijn over een vaccin te beschikken, wordt € 700 miljoen begroot.
Bijdrage aan agentschappen
RIVM - Opdrachtverlening aan kenniscentra:
Uitbreiding testcapaciteit COVID-19
Vanaf 1 juni kan iedereen met milde klachten getest worden op COVID-19, hiervoor is een uitbreiding van de testcapaciteit nodig (€ 264 miljoen). De test wordt uitgevoerd door de GGD'en. Op 1 juni is het landelijk telefoonnummer 0800-1202 operationeel geworden (€ 36,3 miljoen) waar mensen naar toe kunnen bellen om te kijken of ze in aanmerking komen voor een test.
GGD'en en veiligheidsregio's COVID-19
Het betreft additionele uitgaven vanwege de uitbreiding van de testcapaciteit. De GGD'en wordt hiermee in staat gesteld om bij positief geteste personen bron- en contactopsporing te doen. Tevens wordt, naar aanleiding van de nieuwe noodverordening, mogelijk gemaakt dat meerkosten die hieruit volgen worden gedekt.
Uit onderzoek blijkt een positieve werking van het BCG-vaccin bij COVID-19 patiënten. Vanwege dit positieve effect is besloten om het BCG-vaccin aan te schaffen voor een bedrag van € 4,5 miljoen.
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
3.080.575 |
4.036.526 |
450.000 |
4.486.526 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
3.117.206 |
4.153.395 |
450.000 |
4.603.395 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch |
||||||||
verplicht (percen- |
||||||||
tage) |
99,40% |
99,40% |
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand ISB |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
suppletoire |
ISB |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
begroting 2020 incl. |
begroting |
|||||||
NvW |
||||||||
|
193.180 |
1.200.019 |
450.000 |
1.650.019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
141.236 |
1.142.656 |
|
172.556 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
80.533 |
70.440 |
0 |
70.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
18.909 |
20.059 |
0 |
20.059 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
9.893 |
10.153 |
0 |
10.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
20.608 |
18.571 |
0 |
18.571 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
11.293 |
1.023.433 |
|
53.333 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
17.542 |
17.518 |
1.420.100 |
1.437.618 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
1.157 |
973 |
0 |
973 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
4.887 |
5.217 |
0 |
5.217 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
153 |
156 |
0 |
156 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
8.335 |
7.592 |
0 |
7.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
3.010 |
3.580 |
1.420.100 |
1.423.680 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
32.208 |
38.323 |
0 |
38.323 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
1.694 |
1.831 |
0 |
1.831 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
2.200 |
2.200 |
0 |
2.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
28.314 |
34.292 |
0 |
34.292 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
2.126 |
1.520 |
0 |
1.520 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
2.126 |
1.520 |
0 |
1.520 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Bijdragen aan medeoverheden |
68 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
68 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2.924.026 |
2.953.376 |
0 |
2.953.376 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
118.719 |
146.285 |
0 |
146.285 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen Medisch- |
1.303 |
1.337 |
0 |
1.337 |
0 |
0 |
0 |
0 |
specialistische zorg |
58.531 |
58.635 |
0 |
58.635 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
8.981 |
9.214 |
0 |
9.214 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
8.702 |
8.931 |
0 |
8.931 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
41.202 |
68.168 |
0 |
68.168 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging Rijksbijdrage Zorgverzekerings-fonds voor financie- |
2.762.515 |
2.761.184 |
0 |
2.761.184 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ring van verzekerden 18- |
2.722.900 |
2.722.900 |
0 |
2.722.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
39.615 |
38.284 |
0 |
38.284 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrach ten |
18.523 |
18.523 |
0 |
18.523 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand ISB |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
suppletoire |
ISB |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
begroting 2020 incl. |
begroting |
|||||||
NvW |
||||||||
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
18.397 |
18.397 |
0 |
18.397 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
126 |
126 |
0 |
126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
5.618 |
13.265 |
0 |
13.265 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Risicoverevening |
1.986 |
2.019 |
0 |
2.019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoering zorgverze-keringstelsel Medisch- |
1.201 |
1.221 |
0 |
1.221 |
0 |
0 |
0 |
0 |
specialistische zorg |
118 |
5.620 |
0 |
5.620 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
417 |
424 |
0 |
424 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
100 |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.796 |
3.879 |
0 |
3.879 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen CJIB: Onverzekerden |
13.846 |
9.813 |
0 |
9.813 |
0 |
0 |
0 |
0 |
en wanbetalers |
13.846 |
9.813 |
0 |
9.813 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
4.803 |
4.304 |
0 |
4.304 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SVB: Onverzekerden |
3.778 |
3.877 |
0 |
3.877 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.025 |
427 |
0 |
427 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
2 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
VenJ: Bijdrage C2000 |
2 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.053 |
296.353 |
180.000 |
476.353 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.053 |
296.353 |
180.000 |
476.353 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-
1.Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg Opdrachten
Aanschaf en distributie medische hulpmiddelen
Het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) ontvangt van VWS een voorschot voor de inkoop van medische hulpmiddelen. De raming voor de inkoop van medische hulpmiddelen wordt met € 550 miljoen verhoogd. Hierbij is ook rekening gehouden met een uitbreiding van de doelgroep waarvoor het LCH inkoopt. Het gaat om zorgverleners die zorg verlenen aan cliënten thuis en die niet werkzaam zijn voor een zorgorganisatie, waaronder mantelzorgers die intensief zorg verlenen, vrijwilligers in de palliatieve zorg en zorgverleners die op basis van een pgb zorg aan kwetsbare mensen leveren. Daarnaast is minder budget benodigd voor de inkoop van beademingsapparatuur dan bij eerste suppletoire geraamd.
Dit wordt bijgesteld met € 100 miljoen.
Bij de eerste suppletoire begroting zijn de middelen voor aanschaf en distributie medische hulpmiddelen op «medische producten - subsidies» terecht gekomen, dit had «opdrachten» moeten zijn. In deze incidentele suppletoire begroting wordt dit juist verwerkt. Dit verklaart de technische correctie van € 970.100.
Doorverkoop van medische beschermingsmiddelen
Tegenover de uitgaven die hierboven zijn benoemd voor de inkoop van medische beschermingsmiddelen door het LCH staan ook ontvangsten. Deze betreffen de verkoop van beschermingsmiddelen aan zorgaanbieders. De extra opbrengst hiervan wordt geraamd op € 180 miljoen.
3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
7.423.429 |
3.954.180 |
2.000 |
3.956.180 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
7.259.805 |
7.285.154 |
2.000 |
7.287.154 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage)
|
214.662 |
99,30% 236.579 |
2.000 |
238.579 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
70.054 |
86.160 |
0 |
86.160 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
18.668 |
13.667 |
0 |
13.667 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
20.415 |
43.145 |
0 |
43.145 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusieve samenleving |
15.256 |
14.147 |
0 |
14.147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en informatiebeleid |
10.300 |
9.734 |
0 |
9.734 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.415 |
5.467 |
0 |
5.467 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
101.761 |
90.048 |
2.000 |
92.048 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bovenregionaal gehandicaptenver- voer |
63.721 |
60.193 |
0 |
60.193 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
6.950 |
3.765 |
0 |
3.765 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
3.200 |
2.978 |
0 |
2.978 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusiviteit |
12.056 |
7.261 |
2.000 |
9.261 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
1.500 |
1.525 |
0 |
1.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanbesteden Sociaal Domein |
3.495 |
57 |
0 |
57 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
10.839 |
14.269 |
0 |
14.269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
12.847 |
13.737 |
0 |
13.737 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doventolkvoorzienin- gen |
12.847 |
13.737 |
0 |
13.737 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
18.000 |
0 |
18.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
18.000 |
0 |
18.000 0 28.634 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
30.000 |
28.634 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stimulerings regeling wonen en zorg |
30.000 |
28.634 |
0 |
28.634 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand ISB |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
suppletoire |
ISB |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
begroting 2020 incl. |
begroting |
|||||||
NvW |
||||||||
|
7.045.143 |
7.048.575 |
0 |
7.048.575 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
160.389 |
127.343 |
0 |
127.343 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg merkbaar beter maken |
74.933 |
60.072 |
0 |
60.072 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
40.924 |
23.854 |
0 |
23.854 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Palliatieve zorg en ondersteuning |
44.532 |
43.417 |
0 |
43.417 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
6.741.800 |
6.748.400 |
0 |
6.748.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.691.800 |
3.698.400 |
0 |
3.698.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage Wlz |
3.050.000 |
3.050.000 |
0 |
3.050.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten Zorgdragen voor |
19.472 |
39.686 |
0 |
39.686 |
0 |
0 |
0 |
0 |
langdurige zorg |
19.472 |
39.686 |
39.686 |
|||||
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
500 |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
500 |
500 |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
123.482 |
132.646 |
0 |
132.646 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank Uitvoeringskosten Centrum Indicatie- |
34.306 |
36.086 |
0 |
36.086 |
0 |
0 |
0 |
0 |
stelling Zorg |
89.176 |
96.560 |
0 |
96.560 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.691 |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.691 |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten
Distributie en terhandstelling van medische hulpmiddelen
De doelgroep waarvoor het LCH medische beschermingsmiddelen inkoopt wordt uitgebreid voor zorgverleners die zorg verlenen aan cliënten thuis en die niet werkzaam zijn voor een zorgorganisatie. Het betreft mantelzorgers die intensief zorg verlenen, vrijwilligers in de palliatieve zorg en zorgverleners op basis van een pgb aan kwetsbare mensen met (symptomen van) COVID-19, en waarbij de afstand van 1,5 meter niet kan worden aangehouden vanwege de noodzakelijke verpleging en verzorging. Voor de distributie van beschermingsmiddelen aan deze doelgroep wordt € 2 miljoen geraamd.
3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties |
Stand ISB |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
suppletoire |
ISB |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
begroting 2020 incl. |
begroting |
|||||||
NvW |
||||||||
Verplichtingen |
957.990 |
925.205 |
8.800 |
934.005 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven waarvan juridisch |
1.079.709 |
1.175.203 |
8.800 |
1.184.003 |
0 |
0 |
0 |
0 |
verplicht (percentage) |
98,30% |
|||||||
|
56.700 |
60.940 |
4.000 |
64.940 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies Patiënten- en |
42.967 |
34.015 |
0 |
34.015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
gehandicaptenorga nisaties Transparantie van |
17.000 |
16.465 |
0 |
16.465 |
0 |
0 |
0 |
0 |
zorg |
25.927 |
17.509 |
0 |
17.509 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
40 |
41 |
0 |
41 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.740 |
19.505 |
4.000 |
23.505 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ondersteuning cliëntorganisaties Transparantie van |
3.988 |
6.585 |
0 |
6.585 |
0 |
0 |
0 |
0 |
zorg |
693 |
704 |
0 |
704 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
4.059 |
12.216 |
4.000 |
16.216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
4.993 |
7.420 |
0 |
7.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
4.993 |
7.420 |
0 |
7.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
562.563 |
598.498 |
0 |
598.498 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
541.341 |
574.758 |
0 |
574.758 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
541.341 |
574.758 |
0 |
574.758 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.809 |
9.352 |
0 |
9.352 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
8.809 |
9.352 |
0 |
9.352 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
12.413 |
14.388 |
0 |
14.388 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
12.413 |
14.388 |
0 |
14.388 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZiNL |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
74.626 |
95.364 |
4.800 |
100.164 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
35.943 |
35.590 |
0 |
35.590 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
10.967 |
15.288 |
0 |
15.288 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
24.976 |
20.302 |
0 |
20.302 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
23.592 |
35.056 |
4.800 |
39.856 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
9.460 |
25.888 |
4.800 |
30.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
14.132 |
9.168 |
0 |
9.168 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
15.091 |
24.718 |
0 |
24.718 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
15.091 |
24.718 |
0 |
24.718 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
|
||||||||
Zorgstelsel |
251.889 |
250.584 |
0 |
250.584 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
200 |
205 |
0 |
205 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
200 |
205 |
0 |
205 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.839 |
2.369 |
0 |
2.369 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
1.300 |
1.821 |
0 |
1.821 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
539 |
548 |
0 |
548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
ZBO's/RWT's |
247.350 |
247.953 |
0 |
247.953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CAK |
124.389 |
118.318 |
0 |
118.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NZa |
59.970 |
60.979 |
0 |
60.979 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorginstituut Nederland |
59.878 |
65.352 |
0 |
65.352 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CSZ |
2.200 |
2.257 |
0 |
2.257 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
913 |
1.047 |
0 |
1.047 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
2.500 |
57 |
0 |
57 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EZK: ACM |
2.500 |
57 |
0 |
57 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Caribisch Nederland |
133.931 |
169.817 |
0 |
169.817 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
0 |
3.142 |
0 |
3.142 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
0 |
3.142 |
0 |
3.142 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
133.331 |
163.761 |
0 |
163.761 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
133.331 |
163.761 |
0 |
163.761 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
medeoverheden |
600 |
2.914 |
0 |
2.914 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
600 |
2.914 |
0 |
2.914 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
70.655 |
70.655 |
0 |
70.655 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wanbetalers en onverzekerden |
59.502 |
59.502 |
0 |
59.502 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11.153 |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten
Ten behoeve van de bestrijding van COVID-19 is publiekscommunicatie een essentieel onderdeel van het maatregelenpakket. Onderdeel van de publiekscommunicatie is een multimedia publiekscampagne. Er is € 4 miljoen begroot voor de publiekscampagne tot en met de zomer.
Opdrachten
Programma Realisatie Digitale Ondersteuning COVID-19
Er is digitale ondersteuning nodig bij bron- en contactonderzoek bij de GGD, dit is geadviseerd door het Outbreak Management Team (OMT). Om deze digitale ondersteuning effectief in te kunnen zetten is een taskforce ingericht. Er is reeds een programma van eisen opgesteld voor digitale ondersteuning van contactonderzoek. De kosten voor de realisatie digitale ondersteuning worden geraamd op € 9.3 miljoen, waarvan € 4,5 miljoen voor de kosten van ontwikkeling, waaronder het opstellen van het programma van eisen, en de personeelskosten (zie artikel 10) en € 4,8 miljoen voor de uitvoering van het programma en de publiekscampagne (Informatiebeleid).
3.5 Artikel 6 Sport en bewegen
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
343.374 |
366.967 |
110.000 |
476.967 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven waarvan juridisch verplicht (percentage) |
373.966 98,60% |
402.229 99,00% |
110.000 |
512.229 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
beweegaanbod |
976 |
1.484 |
0 |
1.484 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies Passend sport- en |
976 |
1.484 |
0 |
1.484 |
0 |
0 |
0 |
0 |
beweegaanbod |
976 |
1.484 |
0 |
1.484 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1.284 |
1.318 |
0 |
1.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
1.284 |
1.318 |
0 |
1.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitblinken in sport |
1.284 |
1.318 |
0 |
1.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
Nederland |
371.706 |
399.427 |
110.000 |
509.427 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
162.909 |
183.079 |
0 |
183.079 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord Duurzame en toegankelijke |
68.307 |
73.571 |
0 |
73.571 |
0 |
0 |
0 |
0 |
sportaccommodaties |
86.871 |
101.601 |
0 |
101.601 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en innovatie |
7.731 |
7.907 |
0 |
7.907 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrach- |
||||||||
ten Financiële voorzie- |
13.340 |
13.815 |
0 |
13.815 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ning topsporters |
13.340 |
13.815 |
0 |
13.815 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
4.143 |
4.440 |
0 |
4.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
3.927 |
4.194 |
0 |
4.194 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en innovatie |
216 |
246 |
0 |
246 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
ZBO's/RWT's |
2.472 |
2.727 |
0 |
2.727 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingautoriteit |
2.472 |
2.727 |
0 |
2.727 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan |
||||||||
medeoverheden |
177.924 |
193.265 |
110.000 |
303.265 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
177.924 |
182.600 |
0 |
182.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
0 |
10.665 |
110.000 |
120.665 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
230 |
325 |
0 |
325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingbestrijding |
230 |
325 |
0 |
325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
10.688 |
1.776 |
0 |
1.776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
10.688 |
1.776 |
0 |
1.776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
740 |
740 |
0 |
740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
740 |
740 |
0 |
740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden
Ondersteuning Sportsector COVID-19
Met deze middelen wordt de sportsector in Nederland geholpen. In overleg met de gemeenten heeft het kabinet besloten om de sportverenigingen de huur vanaf 15 maart tot en met 15 juni 2020 kwijt te schelden. Deze huur zijn de sportverenigingen verschuldigd aan de gemeente of het gemeentelijk sportbedrijf. Hiervoor zullen de gemeenten een compensatie ontvangen van € 90 miljoen.
Sportverenigingen die de accommodatie niet huren maar zelf (gedeeltelijk) in bezit hebben, hebben te maken met de vaste lasten die dit eigendom met zich meebrengt en er zijn op dit moment geen inkomsten. In totaal gaat het hier om € 20 miljoen.
4.1 Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Tabel 7 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
338.243 |
394.547 |
4.900 |
399.447 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
340.989 |
398.371 |
4.900 |
403.271 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
261.246 |
290.454 |
4.500 |
294.954 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan eigen personeel |
248.371 |
269.544 |
4.500 |
274.044 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan inhuur externen |
9.474 |
17.509 |
0 |
17.509 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige personele uitgaven |
3.401 |
3.401 |
0 |
3.401 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
79.743 |
107.917 |
0 |
107.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan ICT |
7.148 |
15.754 |
400 |
16.154 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
waarvan bijdrage aan |
||||||||
SSO's |
50.021 |
57.072 |
0 |
57.072 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige |
||||||||
materiële uitgaven |
22.574 |
35.091 |
0 |
35.091 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
8.603 |
26.195 |
0 |
26.195 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
8.603 |
26.195 |
0 |
26.195 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
Programma Realisatie Digitale Ondersteuning COVID-19
Er is digitale ondersteuning nodig bij bron- en contactonderzoek bij de GGD. Dit is geadviseerd door het Outbreak Management Team (OMT). Om deze digitale ondersteuning effectief in te kunnen zetten is een taskforce ingericht. Er is reeds een programma van eisen opgesteld voor digitale ondersteuning van contactonderzoek. De kosten voor de realisatie digitale ondersteuning worden geraamd op € 9.3 miljoen, waarvan € 4,5 miljoen voor de kosten van ontwikkeling, waaronder het opstellen van het programma van eisen, en de personeelskosten en € 4,8 miljoen voor de uitvoering van het programma en de publiekscampagne (zie artikel 4, Informatiebeleid).
Materiële uitgaven kerndepartement Appathon
Op 6 april jl. heeft het Outbreak Management Team (OMT) geadviseerd de mogelijkheden voor ondersteuning van bron- en contactopsporing met behulp van mobiele applicaties te onderzoeken om belasting van de GGD te reduceren. Met een Appathon op VWS is een start gemaakt met de ontwikkeling van digitale ondersteuning. Voor de organisatie van de Appathon zijn kosten gemaakt.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 493, nr. 2 14