Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35450 VI - Wijziging begroting Justitie en Veiligheid 2020 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-04-2020 |
Publicatiedatum | 29-04-2020 |
Nummer | KST35450VI2 |
Kenmerk | 35450 VI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019
2020
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
Ontvangen 29 april 2020
INHOUDSOPGAVE
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 4
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 6
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand 9
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding 12
Artikel 34 Straffen en Beschermen 15
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid 18
Artikel 91 Apparaat kerndepartement 22
5.1 Agentschap Dienst Justitiële Inrichtingen 25
5.2 Agentschap Immigratie en Naturalisatie Dienst 27
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
De eerste suppletoire begroting 2020 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2020 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2020.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel 'budgettaire gevolgen van beleid' opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties eerste suppletoire begroting» gegeven voor zover deze groter zijn dan 5 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen, vanuit de begroting van Justitie en Veiligheid zijn geen Coronagerelateerde uitgaven gedaan.
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020
Tabel 1 (bedragen x € 1.000)
belangrijkste suppletoire mutaties
1 |
Asiel |
32, 37, 91 |
142.912 |
2 |
Oda toerekening eerstejaars asielopvang |
37 |
99.332 |
3 |
Prognosemodel justitiële ketens (pmj) |
32, 34 91 |
118.334 |
4 |
Ondermijning |
32 |
88.000 |
5 |
Invulling Taakstelling |
92 |
46.950 |
6 |
Dwangsommen IND |
37 |
38.900 |
7 |
Rechtsbijstand |
32 |
36.500 |
8 |
Loonbijstelling 2020 |
alle |
357.250 |
9 |
Prijsbijstelling 2020 |
92 |
49.571 |
10 |
Kasschuiven |
32, 33, 92 |
24.645 |
Overige mutaties |
|
||
Stand 1e suppletoire begroting 2020 |
14.406.505 |
Toelichting tabel belangrijkste uitgaven
-
1.Asiel
Als gevolg van de hoger dan verwachte asielinstroom en een oplopende verblijfsduur in de asielopvang, loopt de bezetting in het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) op en dit leidt tot meerjarige tegenvallers. Een deel van de kosten van de opvang van eerstejaars asielzoekers uit ontwikkelingslanden wordt toegerekend aan ODA. Ook bij de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND), zijn er tegenvallers mede in verband met het wegwerken van opgelopen achterstanden. Voorts is het budget van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de Raad voor de rechtspraak (Rvdr) in de jaren 2020-2022 als gevolg van de hogere asielinstroom verhoogd. Daarnaast is er een ramingsbijstelling gedaan van 15 mln. bij Nidos als gevolg van een lagere bezetting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen.
-
2.ODA toerekening eerstejaars asielopvang
De hogere uitgaven voor de opvang in het eerste jaar van asielzoekers worden conform de bestaande afspraken toegerekend aan ODA en overgeheveld van de begroting van BHOS naar de JenV-begroting.
-
3.Prognosemodel jusitiële ketens (pmj)
Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) geeft de capaciteitsbehoefte aan van de justitiële keten. Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) wordt het budget voor de justitiële ketens in 2020 in totaal met 118,3 mln. verhoogd met een oploop naar 284,3 mln. in 2025. Sommige reeksen bij DJI zijn op het niveau 2022 doorgetrokken.
-
4.Ondermijning
Bij deze eerste suppletoire begroting is de bij Najaarsnota 2019 toegekende 110 mln. via de eindejaarsmarge toegevoegd aan het budget voor het brede offensief tegen ondermijnende criminaliteit. Daarvan is 22 mln. doorgeschoven naar latere jaren. In 2020 is daarmee 88 mln. beschikbaar. Voor 2021 is het budget verhoogd naar 141 mln. en met ingang van 2022 naar 150 mln. structureel.
-
5.Invulling Taakstelling
Voor de jaren 2020 t/m 2023 was er nog een in te vullen taakstelling opgenomen in de JenV-begroting van 47 mln. per jaar. Thans is deze taakstelling ingevuld door een deel van de prijsbijstellingstranche 2020 in te zetten (15 mln. per jaar), een verlaging van de uitgaven aan externen als onderdeel van de apparaatsuitgaven (5 mln.), diverse afrekeningen met agentschappen en een tweetal ramingsbijstellingen (vreemdelingenbewaring en onrechtmatige detentie).
-
6.Dwangsommen IND
De kosten voor de dwangsommen bij de IND worden geraamd op 65,4 mln. De dekking van deze kosten wordt voor een bedrag van 39,8 mln. gevonden bij meevallers uit de afrekeningen over 2019 van Nidos en COA, uit het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij COA en een bedrag uit de asielreserve. Het restant van 26,5 mln. wordt door de IND gedekt uit een voorziening van het eigen vermogen.
7 Rechtsbijstand
Vorig jaar zijn bij Najaarsnota middelen aan de begroting van JenV toegevoegd voor de Rechtsbijstand. Door middel van de eindejaarsmarge zijn deze en overige onderuitputting op het rechtsbijstandbudget overgeheveld naar 2020 (63,3 mln.). Een gedeelte van deze middelen wordt door middel van een kasschuif verschoven naar 2021 zodat in 2020 en 2021 jaarlijks 36,5 mln. beschikbaar is voor een tijdelijke toelage voor de sociale advocatuur. Om op het totaal benodigde bedrag van 73 mln. te komen is 9,7 mln. ingepast in het meerjarige programmabudget voor de stelselherziening. Om dit te bewerkstelligen is een kasschuif binnen het budget van de rechtsbijstand verwerkt.
-
8.Loonbijstelling 2020
De tranche loonbijstelling 2020 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
-
9.Prijsbijstelling 2020
De jaarlijkse prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de JenV- begroting en is ingezet voor de gedeeltelijke invulling van de taakstelling (15 mln.) en voorts via een kasschuif voor een verhoging van het structurele budget voor ondermijning (zie post 4).
-
10.Kasschuiven
Er is een aantal kasschuiven gedaan van de jaren 2020 tot en met 2025 om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgaven. Het betreft onder ander een kasschuif op een vroegpensioenregeling van de politie (inkoop Max), een kasschuif bij DJI ter dekking van frictiekosten en een kasschuif bij rechtsbijstand voor tijdelijk extra middelen sociale advocatuur. Naast deze grotere kasschuiven bevat deze categorie een drietal kleinere kasschuiven voor verkeershandhaving Openbaar Ministerie, wet normalisering rechtspositie ambtenaren voor de Hoge Raad en de Rvdr en CAO rechterlijke macht.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020
Tabel 2 (bedragen x € 1.000)
Belangrijkste suppletoire mutaties
1 |
Prognosemodel justitiële ketens (pmj) |
32, 34 |
5.189 |
2 |
Boeten en Transacties (B&T) |
33 |
|
3 |
Dekking dwangsommen IND |
37 |
38.900 |
4 |
Afrekening Nidos |
37 |
12.490 |
Overige mutaties |
7.717 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2020 |
1.607.900 |
Toelichting op de belangrijkste ontvangsten
-
1.Prognosemodel Justitiële Ketens
De verwachte ontvangsten zijn in het jaar 2020 per saldo met 5,2 mln. bijgesteld. Deze bijstelling vindt onder andere plaats door een meevaller bij de griffierechten van 12 mln. en een tegenvaller bij CJIB administratiekosten van 6,8 mln.
Meerjarig worden er lagere ontvangsten bij griffierechten en lagere ontvangsten bij het CJIB administratiekosten verwacht. Voor de administratiekosten geldt dat de verwachte ontvangsten op basis van het geraamde aantal boetes, gemiddeld tarief en inningspercentage lager zullen uitvallen.
-
2.Boeten en Transacties
Een tegenvaller in 2020 bij de geraamde ontvangsten uit B&T van 2,8 mln. Bij de B&T-ontvangsten wordt een meerjarige meevaller verwacht die in 2024 oploopt tot circa 43 mln.
-
3.Dekking dwangsommen IND
Diverse ontvangsten, met name afrekeningen 2019 en afroming van het eigen vermogen van COA (boven de 5%) zijn ingezet als dekking voor de verwachte kosten uit hoofde van dwangsommen bij de IND (zie ook toelichting bij de uitgaven).
-
4.Afrekening Nidos
De afrekening Nidos over het jaar 2019 betrof 15 mln. euro. Hiervan is 2,5 mln. ingezet als dekking voor de dwangsommen IND. Het overige deel is terugbetaald aan JenV en wordt ingezet voor invulling taakstelling.
Artikel 31 Politie Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
||
Art.nr.Verplichtingen |
6.263.549 |
7.000 |
6.270.549 |
180.739 |
6.451.288 |
172.419 |
289.425 |
170.415 |
170.019 |
Programma-uitgaven |
6.264.396 |
7.000 |
6.271.396 |
180.739 |
6.452.135 |
172.419 |
289.425 |
170.415 |
170.019 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
|||||||
31.2 Bekostiging Politie |
|||||||||
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
|||||||||
Politie |
5.996.844 |
7.000 |
6.003.844 |
172.670 |
6.176.514 |
168.329 |
284.629 |
165.362 |
164.962 |
Politieacademie |
2.929 |
0 |
2.929 |
80 |
3.009 |
80 |
80 |
80 |
80 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||||||
BES brandweer- en politiekorps |
23.660 |
0 |
23.660 |
1.159 |
24.819 |
2.659 |
3.059 |
3.059 |
2.230 |
Opdrachten |
|||||||||
Taptolken |
10.878 |
0 |
10.878 |
281 |
11.159 |
282 |
282 |
282 |
282 |
31 3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT . politie |
|||||||||
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
|||||||||
Internationale Samenwerkingsoperaties |
11.172 |
0 |
11.172 |
874 |
12.046 |
543 |
543 |
593 |
593 |
Beheer multisystemen |
201.058 |
0 |
201.058 |
2.762 |
203.820 |
|
|
|
|
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
828 |
0 |
828 |
23 |
851 |
23 |
23 |
23 |
23 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||||||
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg |
923 |
0 |
923 |
452 |
1.375 |
902 |
602 |
1.302 |
1.302 |
Subsidies |
|||||||||
Opsporing |
716 |
0 |
716 |
1.602 |
2.318 |
1.602 |
1.602 |
1.602 |
1.602 |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
3.714 |
0 |
3.714 |
105 |
3.819 |
105 |
108 |
108 |
108 |
Overige Subsidies |
527 |
0 |
527 |
13 |
540 |
13 |
13 |
13 |
13 |
Opdrachten |
|||||||||
Providers |
9.367 |
0 |
9.367 |
674 |
10.041 |
674 |
676 |
233 |
233 |
Overige Opdrachten |
1.780 |
0 |
1.780 |
44 |
1.824 |
44 |
45 |
45 |
45 |
Ontvangsten |
12.658 |
0 |
12.658 |
2.466 |
15.124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen aan ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting op beleidsartikel 31
31.2 Bekostiging Politie
Politie €172,7 mln.
Dit bedrag betreft hoofdzakelijk de toekenning aan loonbijstelling 2020 voor ad 171,7 mln. Het restant is een saldo van enkele kleine mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 (bedragen x € 1.000)
Mutaties
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde Mutati1ees Stand 1e begroting . . . suppletoire Mutatie 2020subpplet;°ire begroting 2021 (3)=(1+2) begroti[4g) (5)=(3+4) |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
||||
Art.nr.Verplichtingen |
1.552.858 |
0 |
1.552.858 |
80.605 |
1.633.463 |
80.068 |
36.566 |
29.078 |
37.742 |
Apparaatsuitgaven |
28.861 |
0 |
28.861 |
955 |
29.816 |
2.233 |
2.236 |
1.671 |
1.674 |
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad |
|||||||||
Personele uitgaven |
25.648 |
0 |
25.648 |
956 |
26.604 |
2.234 |
2.237 |
1.672 |
1.672 |
waarvan eigen personeel |
24.880 |
0 |
24.880 |
956 |
25.836 |
2.257 |
2.260 |
1.694 |
1.694 |
waarvan externe inhuur |
768 |
0 |
768 |
0 |
768 |
|
|
|
|
Materiele uitgaven |
3.213 |
0 |
3.213 |
|
3.212 |
|
|
|
2 |
waarvan ict |
1.390 |
0 |
1.390 |
0 |
1.390 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan sso's |
63 |
0 |
63 |
2 |
65 |
2 |
2 |
2 |
2 |
waarvan overig materieel |
1.760 |
0 |
1.760 |
|
1.757 |
|
|
|
0 |
Programma-uitgaven |
1.523.997 |
0 |
1.523.997 |
79.650 |
1.603.647 |
77.835 |
34.330 |
27.407 |
36.068 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
|||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
|||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||||||
Raad voor Rechtsbijstand |
26.420 |
0 |
26.420 |
781 |
27.201 |
1.181 |
1.181 |
1.181 |
1.181 |
Bureau Financieel Toezicht |
7.467 |
0 |
7.467 |
206 |
7.673 |
192 |
192 |
192 |
192 |
Subsidies |
|||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
511 |
0 |
511 |
14 |
525 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Juridisch Loket |
25.729 |
0 |
25.729 |
761 |
26.490 |
761 |
761 |
761 |
761 |
Overige Subsidies |
133 |
0 |
133 |
3 |
136 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Opdrachten |
|||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
11.724 |
0 |
11.724 |
|
10.451 |
|
|
|
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
390.363 |
0 |
390.363 |
43.714 |
434.077 |
43.720 |
7.225 |
853 |
4.441 |
Mediation in Strafrecht |
1.029 |
0 |
1.029 |
32 |
1.061 |
32 |
32 |
32 |
32 |
Overige Opdrachten |
418 |
0 |
418 |
12 |
430 |
12 |
12 |
12 |
12 |
32 3 Optimale randvoorwaarden voor een . doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
|||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens |
18.535 |
0 |
18.535 |
542 |
19.077 |
542 |
542 |
542 |
543 |
College voor de Rechten van de Mens |
7.248 |
0 |
7.248 |
312 |
7.560 |
311 |
313 |
213 |
213 |
College Gerechtelijk Deskundigen |
1.746 |
0 |
1.746 |
48 |
1.794 |
45 |
47 |
47 |
47 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak |
5.287 |
0 |
5.287 |
164 |
5.451 |
166 |
166 |
166 |
166 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
765 |
0 |
765 |
25 |
790 |
25 |
25 |
25 |
25 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||||||
Raad voor de rechtspraak |
1.023.527 |
0 |
1.023.527 |
35.571 |
1.059.098 |
32.559 |
26.036 |
25.613 |
30.685 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
1.000 |
0 |
1.000 |
|
28 |
28 |
28 |
0 |
0 |
Subsidies |
|||||||||
Rechtspleging |
468 |
0 |
468 |
14 |
482 |
14 |
14 |
14 |
14 |
Wetgeving |
1.561 |
0 |
1.561 |
|
1.256 |
|
|
|
|
Opdrachten |
|||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
15 |
0 |
15 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende menten (2) |
Vastgestelde Mutati1ees Stand 1e begroting . . . suppletoire Mutatie 2020suKpplet°ire begroting 2021 (3)=(1+2) begroti[4g) (5)=(3+4) |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
||||
Overige Opdrachten |
51 |
0 |
51 |
1 |
52 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Ontvangsten |
168.850 |
0 |
168.850 |
12.000 |
180.850 |
13.000 |
|
|
|
waarvan Griffierechten |
159.753 |
0 |
159.753 |
12.000 |
171.753 |
13.000 |
|
|
|
waarvan Overig |
9.097 |
0 |
9.097 |
0 |
9.097 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO's en RWT's. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand € 43,7 mln.
Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties:
-
-het budget toevoegingen rechtsbijstand is verhoogd met 63,3 mln. door toekenning van de eindejaarsmarge. Deze middelen zijn in 2019 niet tot betaling gekomen;
-
-kasschuif Rechtsbijstand. In de TK-brief (kamerstuk 31 753 nr. 182, Tijdelijk extra middelen sociale advocatuur van 15/11/2019) is opgenomen dat er voor 2020 en 2021 jaarlijks 36,5 mln. beschikbaar is gesteld voor een tijdelijke toelage voor de sociale advocatuur. Om op het totaal benodigde bedrag van 73 mln. te komen is 9,7 mln. ingepast in het meerjarige programmabudget voor de stelselherziening. Om dit te bewerkstelligen is een kasschuif binnen het budget van de rechtsbijstand verwerkt.;
-
-toekenning 7,2 mln. aan loonbijstelling 2020.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak (Rvdr) € 35,6 mln.
-
-toekenning loonbijstelling 28,1 mln. ;
-
-een hoger dan verwachte asielinstroom en een oplopende verbijfsduur in de asielopvang leidt tot tegenvallers bij de rechtspraak met betrekking tot asiel. Als gevolg hiervan is het budget Rvdr verhoogd met 8,7 mln.;
-
-het restant saldo betreft enkele kleinere mutaties.
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 12 mln.
Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) is de verwachting dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht hoger zal uitvallen dan eerder was geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Mutaties Vastgestelde 1e
begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4)
Stand 1e
suppletoire Mutatie Mutatie Mutatie begroting 2021 2022 2023
(5)=(3+4)
Mutatie
2024
Art.nr.Verplichtingen |
816.616 |
46.100 |
862.716 |
139.323 |
1.002.039 |
166.174 |
175.797 |
173.802 |
165.464 |
|
Apparaatsuitgaven |
535.469 |
0 |
535.469 |
41.109 |
576.578 |
21.402 |
20.696 |
19.531 |
18.773 |
|
33.1 |
apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
|||||||||
Personele uitgaven |
445.090 |
0 |
445.090 |
36.859 |
481.949 |
20.064 |
19.358 |
18.193 |
17.435 |
|
waarvan eigen personeel |
403.479 |
0 |
403.479 |
36.002 |
439.481 |
20.202 |
19.498 |
18.331 |
17.572 |
|
waarvan externe inhuur |
40.176 |
0 |
40.176 |
816 |
40.992 |
|
|
|
|
|
waarvan overig personeel |
1.435 |
0 |
1.435 |
41 |
1.476 |
40 |
40 |
40 |
40 |
|
Materiele uitgaven |
90.379 |
0 |
90.379 |
4.250 |
94.629 |
1.338 |
1.338 |
1.338 |
1.338 |
|
waarvan ict |
8.609 |
0 |
8.609 |
1.632 |
10.241 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|
waarvan sso's |
32.569 |
0 |
32.569 |
2.618 |
35.187 |
938 |
938 |
938 |
938 |
|
waarvan overig materieel |
49.201 |
0 |
49.201 |
0 |
49.201 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
281.147 |
45.600 |
326.747 |
98.214 |
424.961 |
144.772 |
155.101 |
154.271 |
146.691 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
98% |
100% |
||||||||
33.2 |
Bestuur, informatie en technologie |
|||||||||
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra |
7.534 |
0 |
7.534 |
208 |
7.742 |
208 |
208 |
208 |
208 |
|
Regeling Uitstapprogramma's prostituees |
2.538 |
0 |
2.538 |
70 |
2.608 |
70 |
42 |
42 |
42 |
|
Overige Bijdrage medeoverheden |
934 |
0 |
934 |
26 |
960 |
26 |
26 |
26 |
26 |
|
Subsidies |
||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
3.642 |
0 |
3.642 |
90 |
3.732 |
90 |
80 |
80 |
80 |
|
Keurmerk Veilig Ondernemen |
394 |
0 |
394 |
10 |
404 |
10 |
0 |
0 |
0 |
|
Regeling Uitstapprogramma's prostituees |
1.535 |
0 |
1.535 |
38 |
1.573 |
38 |
38 |
38 |
38 |
|
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) |
166 |
0 |
166 |
4 |
170 |
4 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige Subsidies |
1.051 |
0 |
1.051 |
26 |
1.077 |
26 |
26 |
26 |
26 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Overige Opdrachten |
53 |
0 |
53 |
1 |
54 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
33.3 |
Opsporing en vervolging |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
NFI |
72.537 |
0 |
72.537 |
1.600 |
74.137 |
1.706 |
1.722 |
1.722 |
1.722 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
BES Caribisch deel van het Koninkrijk |
4.721 |
0 |
4.721 |
2.265 |
6.986 |
130 |
130 |
130 |
130 |
|
FlU.Nederland |
6.674 |
0 |
6.674 |
184 |
6.858 |
178 |
178 |
178 |
178 |
|
Aanpak ondermijning |
53.738 |
0 |
53.738 |
87423 |
141.161 |
141.229 |
149.139 |
149.428 |
149.428 |
|
Overige Bijdrage medeoverheden |
12.428 |
0 |
12.428 |
2.287 |
14.715 |
1.446 |
1.445 |
345 |
346 |
|
Subsidies |
||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) |
651 |
0 |
651 |
18 |
669 |
18 |
16 |
16 |
16 |
|
Overige Subsidies |
2.080 |
500 |
2.580 |
1.053 |
3.633 |
1.053 |
1.053 |
1.053 |
1.053 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Schadeloosstellingen |
19.512 |
0 |
19.512 |
0 |
19.512 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Keten Informatie Management |
5.422 |
0 |
5.422 |
187 |
5.609 |
48 |
48 |
48 |
48 |
|
Onrechtmatige Detentie |
7.040 |
0 |
7.040 |
|
3.040 |
|
|
|
|
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
||
Gerechtskosten |
33.580 |
0 |
33.580 |
564 |
34.144 |
3.995 |
494 |
494 |
494 |
Verkeershandhaving OM |
20.281 |
0 |
20.281 |
|
17.627 |
|
4.268 |
4.265 |
|
Afpakken |
2.272 |
0 |
2.272 |
63 |
2.335 |
62 |
58 |
58 |
58 |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen |
13.037 |
0 |
13.037 |
0 |
13.037 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Opdrachten |
858 |
45.100 |
45.958 |
166 |
46.124 |
151 |
11 |
11 |
11 |
Garanties |
|||||||||
Faillissementscuratoren |
761 |
0 |
761 |
19 |
780 |
19 |
19 |
19 |
19 |
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten |
7.708 |
0 |
7.708 |
8.566 |
16.274 |
116 |
97 |
81 |
0 |
Ontvangsten |
1.252.175 |
0 |
1.252.175 |
|
1.249.336 |
7.667 |
18.502 |
29.495 |
43.235 |
waarvan Afpakken |
384.360 |
0 |
384.360 |
0 |
384.360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan Boeten en Transacties |
854.815 |
0 |
854.815 |
|
851.976 |
7.667 |
18.502 |
29.495 |
43.235 |
waarvan Overig |
13.000 |
0 |
13.000 |
0 |
13.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht.
Toelichting op beleidsartikel 33
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Personele - en materiële uitgaven € 41,1 mln.
Dit bedrag omvat o.a. de volgende posten:
-
•toekenning van 15,3 mln. aan loonbijstelling 2020;
-
•een bedrag van 11,5 mln. ter compensatie van de incidentele uitgaven die zijn gemoeid met de invoering van het individueel keuzebudget (IKB);
-
•diverse mutaties die bij elkaar optellen tot een bedrag van 7,8 mln. voor de uitvoering van de aanbevelingen van de Commissie Hoekstra, zoals personele- en ict-kosten die samenhangen met de wet verplichte ggz (WvGGZ);
-
•een overheveling van middelen ad. 2,5 mln. voor de kosten van gerechtelijke brieven;
-
•een bedrag van 2 mln. voor de uitvoering van de Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (wet USB);
-
•een aantal kleine mutaties.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € 87,4 mln.
-
•het budget voor de bestrijding van georganiseerde ondermijnende criminaliteit is verhoogd met 110 mln. door toekenning van de eindejaarsmarge. De middelen die eind 2019 beschikbaar zijn gesteld zullen in 2020 en verdere jaren tot besteding komen;
-
•om in de juiste jaren dekking te hebben voor kosten voor het brede offensief tegen ondermijnende criminaliteit is een bedrag van 22 mln. van 2020 naar latere jaren overgeheveld. In 2020 is hiervoor 88 mln. beschikbaar. Voor 2021 is het budget verhoogd naar 141 mln. en met ingang van 2022 naar 150 mln. structureel;
-
•het restsaldo betreft enkele mutaties die betrekking hebben op de middelen die beschikbaar zijn gesteld in het Regeerakkoord.
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten vervolging en berechting MH17-verdachten € 8,4 mln.
Vanuit de eindejaarsmarge is een deel toegevoegd aan het budget voor de vervolging en berechting van MH17-verdachten conform de afspraak dat de onbestede middelen beschikbaar blijven voor het MH-17 budget. Het betreft de onderuitputting van de jaren 2018 en 2019.
Er is sprake van een tegenvaller op het onderdeel boeten en transacties van 2,8 mln. in 2020. Meerjarig doet een oplopende meevaller voor tot circa 43 mln. in 2024.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Mutaties Vastgestelde 1e
begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4)
Stand 1e
suppletoire Mutatie Mutatie Mutatie begroting 2021 2022 2023
(5)=(3+4)
Mutatie
2024
2.755.868 0 2.755.868 193.676 2.949.544 232.325 356.952 351.124 349.985
Art.nr.Verplichtingen
Apparaatsuitgaven |
170.744 |
0 |
170.744 |
13.574 |
184.318 |
7.714 |
3.345 |
3.123 |
3.111 |
|
34.1 |
apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
|||||||||
Personele uitgaven |
133.332 |
0 |
133.332 |
13.004 |
146.336 |
6.976 |
2.670 |
2.448 |
2.436 |
|
waarvan eigen personeel |
127.503 |
0 |
127.503 |
12.878 |
140.381 |
6.896 |
2.589 |
2.367 |
2.355 |
|
waarvan externe inhuur |
4.545 |
0 |
4.545 |
90 |
4.635 |
44 |
45 |
45 |
45 |
|
waarvan overig personeel |
1.284 |
0 |
1.284 |
36 |
1.320 |
36 |
36 |
36 |
36 |
|
Materiele uitgaven |
37.412 |
0 |
37.412 |
570 |
37.982 |
738 |
675 |
675 |
675 |
|
waarvan ict |
13.999 |
0 |
13.999 |
|
13.974 |
238 |
238 |
238 |
238 |
|
waarvan sso's |
14.864 |
0 |
14.864 |
410 |
15.274 |
411 |
411 |
411 |
411 |
|
waarvan overig materieel |
8.549 |
0 |
8.549 |
185 |
8.734 |
89 |
26 |
26 |
26 |
|
Programma-uitgaven |
2.585.124 |
0 |
2.585.124 |
180.102 |
2.765.226 |
224.611 |
353.607 |
348.001 |
346.874 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
99% |
||||||||
34.2 |
Preventieve maatregelen |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Dienst Justis |
3.481 |
0 |
3.481 |
|
3.440 |
|
|
|
|
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Integriteit en Kansspelen |
491 |
0 |
491 |
|
14 |
|
|
|
|
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Integriteit en Kansspelen |
398 |
0 |
398 |
|
23 |
|
|
|
|
|
Overige Bijdrage medeoverheden |
1.939 |
0 |
1.939 |
|
1.879 |
|
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Integriteit en kansspelen |
1.462 |
0 |
1.462 |
|
1.036 |
|
|
|
|
|
Overige Subsidies |
4.044 |
0 |
4.044 |
100 |
4.144 |
105 |
105 |
105 |
105 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Integriteit en kansspelen |
996 |
0 |
996 |
953 |
1.949 |
956 |
1.262 |
1.262 |
1.262 |
|
Overige Opdrachten |
2.577 |
0 |
2.577 |
0 |
2.577 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
34.3 |
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI-gevangeniswezen |
1.044.031 |
0 |
1.044.031 |
93.775 |
1.137.806 |
114.779 |
141.713 |
138.159 |
138.293 |
|
DJI-Forensische zorg |
864.027 |
0 |
864.027 |
70.546 |
934.573 |
88.635 |
178.651 |
177.366 |
175.336 |
|
CJIB |
120.437 |
0 |
120.437 |
3.939 |
124.376 |
1.796 |
1.974 |
2.007 |
2.151 |
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Reclassering Nederland |
148.276 |
0 |
148.276 |
4.990 |
153.266 |
4.303 |
4.228 |
4.216 |
4.216 |
|
Leger des Heils |
23.573 |
0 |
23.573 |
|
23.218 |
|
648 |
648 |
648 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ |
73.183 |
0 |
73.183 |
2.961 |
76.144 |
2.977 |
1.970 |
1.970 |
1.970 |
|
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
1.125 |
0 |
1.125 |
|
556 |
|
|
|
|
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Terugdringen recidive |
0 |
0 |
0 |
3.500 |
3.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige Bijdrage medeoverheden |
2.478 |
0 |
2.478 |
0 |
2.478 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
4.279 |
0 |
4.279 |
112 |
4.391 |
112 |
113 |
113 |
113 |
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
||
Terugdringen recidive |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toezicht en behandeling |
591 |
0 |
591 |
|
462 |
|
16 |
16 |
16 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) |
1.400 |
0 |
1.400 |
362 |
1.762 |
236 |
166 |
166 |
166 |
Overige Subsidies |
2.023 |
0 |
2.023 |
40 |
2.063 |
40 |
41 |
41 |
41 |
Opdrachten |
|||||||||
Forensische zorg |
3.138 |
0 |
3.138 |
0 |
3.138 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging |
10.304 |
0 |
10.304 |
|
3.005 |
271 |
271 |
271 |
271 |
Terugdringen recidive |
12.952 |
0 |
12.952 |
|
5.166 |
|
390 |
390 |
390 |
Overige Opdrachten |
3.124 |
0 |
3.124 |
386 |
3.510 |
193 |
193 |
193 |
193 |
34.4 Slachtofferzorg |
|||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
6.877 |
0 |
6.877 |
2.425 |
9.302 |
265 |
2.116 |
1.809 |
2.133 |
Slachtofferhulp Nederland |
34.009 |
0 |
34.009 |
892 |
34.901 |
141 |
|
|
|
Subsidies |
|||||||||
Perspectief Herstelbemiddeling |
1.696 |
0 |
1.696 |
47 |
1.743 |
47 |
39 |
39 |
39 |
Opdrachten |
|||||||||
Slachtofferzorg |
11.014 |
0 |
11.014 |
|
8.772 |
|
|
|
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
22.380 |
0 |
22.380 |
911 |
23.291 |
|
6.937 |
6.553 |
7.010 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen |
3.876 |
0 |
3.876 |
0 |
3.876 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd |
141.641 |
0 |
141.641 |
12.968 |
154.609 |
19.829 |
18.762 |
18.765 |
18.809 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||||||
LBIO |
1.821 |
0 |
1.821 |
408 |
2.229 |
42 |
42 |
42 |
42 |
Halt |
11.975 |
0 |
11.975 |
339 |
12.314 |
331 |
18 |
|
|
Bijdrage medeoverheden |
|||||||||
BES Voogdijraad |
1.092 |
0 |
1.092 |
29 |
1.121 |
29 |
29 |
29 |
29 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
1.212 |
0 |
1.212 |
903 |
2.115 |
903 |
34 |
34 |
34 |
Subsidies |
|||||||||
Subsidies jeugdbescherming |
2.044 |
0 |
2.044 |
54 |
2.098 |
54 |
56 |
56 |
56 |
Overige Subsidies |
3.403 |
0 |
3.403 |
|
3.317 |
65 |
241 |
241 |
241 |
Opdrachten |
|||||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen |
1.901 |
0 |
1.901 |
|
372 |
|
|
|
|
taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.892 |
0 |
3.892 |
0 |
3.892 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toezicht en behandeling - jeugd |
2.104 |
0 |
2.104 |
|
1.822 |
|
|
|
|
Overige Opdrachten |
3.858 |
0 |
3.858 |
118 |
3.976 |
101 |
61 |
61 |
61 |
Ontvangsten
87.635 0 87.635 - 3.861 83.774 - 3.934 - 14.176 - 14.191 - 14.201
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting op beleidsartikel 34
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)
Eigen personeel €12,9 mln.
-
-toekenning van 4,4 mln. aan loonbijstelling 2020;
-
-5,7 mln. om de eenmalige hoge kosten voor het invoeren van een individueel keuzebudget (IKB) te compenseren;
-
-een aantal kleine mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen DJI €164,3 mln.(gevangeniswezen (GW) € 93,8 mln. en Forensische zorg (FZ) € 70,5 mln.)
-
-toekenning van 54,3 mln. aan loonbijstelling 2020 (GW 26,1 mln. en FZ
28,2 mln.) ;
-
-het budget bij DJI wordt in 2020 met 104,8 mln. (GW 62,4 mln en FZ 42,4 mln) verhoogd op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ);
-
-het restant betreft een aantal kleine mutaties.
Opdrachten Uitvoeringskostenketenregie tenuitvoerlegging €-7.3 mln. Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan 5 mln., zoals de toekenning van 2 mln. USB (uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen) gelden aan het OM.
Opdrachten Terugdringen recidive €-7,8 mln.
Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties waaronder een mutatie van
3,2 mln. voor Visie Gevangeniswezen.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage agentschappen DJI-Jeugd €13 mln.
-
-op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) is het budget justitiële jeugdinrichtingen verhoogd met 9,4 mln.;
-
-het restant saldo betreft kleine mutaties zoals de toegekende loonbijstelling 2020 voor 3,9 mln.
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met 3,8 mln.
Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) worden de ontvangsten CJIB administratiekosten verlaagd met 6,8 mln. in 2020. Het restant betreft een aantal kleine mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|||
Art.nr.Verplichtingen |
266.427 |
0 |
266.427 |
232 |
266.659 |
4.337 |
4.410 |
4.410 |
4.410 |
|
Programma-uitgaven |
266.427 |
0 |
266.427 |
232 |
266.659 |
4.337 |
4.410 |
4.410 |
4.410 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
85% |
92% |
||||||||
36.2 |
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Overige bijdragen agentschappen |
319 |
0 |
319 |
11 |
330 |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
||||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid |
28.847 |
0 |
28.847 |
1.898 |
30.745 |
1.498 |
1.498 |
1.498 |
1.498 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
169.693 |
0 |
169.693 |
2.927 |
172.620 |
2.930 |
2.930 |
2.930 |
2.930 |
|
Overige Bijdrage medeoverheden |
26.951 |
0 |
26.951 |
|
24.735 |
386 |
465 |
465 |
465 |
|
Subsidies |
||||||||||
Nederlands Rode Kruis |
1.257 |
0 |
1.257 |
34 |
1.291 |
34 |
35 |
35 |
35 |
|
Nationaal Veiligheids Instituut |
1.266 |
0 |
1.266 |
16 |
1.282 |
16 |
16 |
16 |
16 |
|
Overige Subsidies |
2.426 |
0 |
2.426 |
299 |
2.725 |
299 |
299 |
299 |
299 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Project NL-Alert |
5.465 |
0 |
5.465 |
|
4.465 |
|
|
|
|
|
NCSC |
8.730 |
0 |
8.730 |
|
7.910 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige Opdrachten |
8.593 |
0 |
8.593 |
|
7.381 |
|
|
|
|
|
36.3 |
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
|||||||||
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
||||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
12.880 |
0 |
12.880 |
295 |
13.175 |
296 |
296 |
296 |
296 |
|
Ontvangsten |
2.000 |
0 |
2.000 |
0 |
2.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio's (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Toelichting op beleidsartikel 36
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 (bedragen x € 1.000) |
||||||||||
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|||
Art.nr.Verplichtingen |
1.236.560 |
0 |
1.236.560 |
285.029 |
1.521.589 |
306.758 |
143.421 |
131.217 |
109.756 |
|
Programma-uitgaven |
1.236.560 |
0 |
1.236.560 |
285.029 |
1.521.589 |
306.758 |
143.421 |
131.217 |
109.756 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
99% |
||||||||
37.2 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
414.386 |
0 |
414.386 |
91.500 |
505.886 |
78.438 |
32.057 |
|
|
|
DJI - Vreemdelingenbewaring |
81.720 |
0 |
81.720 |
|
79.971 |
|
|
|
|
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
COA |
606.348 |
0 |
606.348 |
202.180 |
808.528 |
230.998 |
120.500 |
145.141 |
123.731 |
|
NIDOS - opvang |
88.452 |
0 |
88.452 |
|
76.121 |
|
|
|
|
|
Subsidies |
||||||||||
Vluchtingenwerk Nederland |
9.884 |
0 |
9.884 |
280 |
10.164 |
280 |
281 |
281 |
281 |
|
Overige Subsidies |
1.696 |
0 |
1.696 |
9 |
1.705 |
9 |
9 |
9 |
9 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Programma Keteninformatisering |
5.332 |
0 |
5.332 |
85 |
5.417 |
85 |
85 |
85 |
85 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
3.105 |
0 |
3.105 |
566 |
3.671 |
6.536 |
65 |
65 |
65 |
|
37.3 |
Terugkeer |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning |
7.983 |
0 |
7.983 |
1.820 |
9.803 |
1.820 |
1.821 |
221 |
221 |
|
Subsidies |
||||||||||
REAN-regeling |
5.743 |
0 |
5.743 |
142 |
5.885 |
142 |
142 |
142 |
142 |
|
Overige Subsidies |
3.055 |
0 |
3.055 |
75 |
3.130 |
75 |
75 |
75 |
75 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Vreemdelingen vertrek |
8.856 |
0 |
8.856 |
2.452 |
11.308 |
2.451 |
2.455 |
54 |
54 |
|
Ontvangsten |
3.000 |
0 |
3.000 |
53.341 |
56.341 |
1.991 |
0 |
0 |
0 |
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2020 is 99% van de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting op beleidsartikel 37
372 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) € 91,5 mln.
Deze post bestaat uit de volgende mutaties:
-
-een hoger dan verwachte asielinstroom en het wegwerken van de voorraad leidt tot tegenvallers bij de IND. Als gevolg hiervan is het budget IND verhoogd met 44,3 mln;
-
-de kosten voor de dwangsommen IND in 2020 worden voor een deel gedekt uit een voorziening van het eigen vermogen van de IND (26,5 mln.). De totale kosten in 2020 zijn geraamd op 65,4 mln. Een bedrag van 38,9 mln. wordt toegevoegd aan het budget van de IND. De dekking hiervan wordt gevonden bij meevallers uit de afrekeningen over 2019, uit het eigen vermogen van het COA en de asielreserve;
-
-toekenning 9,4 mln. aan loonbijstelling 2020;
-
-het restant betreft kleine mutaties.
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) € 202,2 mln.
-
-als gevolg van de hoger dan verwachte asielinstroom en een oplopende verblijfsduur in de asielopvang loopt de bezetting in het COA op. Om de hogere kosten te dekken is het budget bij het COA voor 2020 verhoogd met 97 mln. Structureel komt er 46 mln. bij;
-
-de hogere uitgaven voor de opvang van eerstejaarsasielzoekers worden conform de bestaande afspraken toegerekend aan ODA (Official Development assistance). Dat wil zeggen dat ruim 99 mln. van de extra opvangkosten in 2020 wordt gedekt door een bijdrage van de begroting BHOS naar de JenV- begroting. Structureel draagt BHOS 70 mln. extra bij;
-
-toekenning 11 mln. aan loonbijstelling 2020;
-
-er vindt een overboeking plaats van 5,5 mln. naar het gemeentefonds op basis van het Faciliteitenbesluit opvangcentra. Dit besluit voorziet in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de GBA zijn ingeschreven
-
-het restant betreft kleine mutaties.
Nidos-opvang € -12,3 mln.
-
-de ramingsbijstelling van 15 mln. bij Nidos vloeit voort uit een lagere bezetting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen;
-
-het saldo betreft de toekenning 2,7 mln. aan loonbijstelling 2020.
373 Terugkeer
Opdrachten Vreemdelingen vertrek € 2,5 mln.
Ten behoeve van DT&V (Dienst Terugkeer & Vertrek) is het budget met 8 mln. verhoogd. Op artikel 37 is 2,4 mln. verwerkt bij de programma-uitgaven vreemdelingen vertrek en 1,6 mln. is toegevoegd aan de bijdrage aan DJI -Dienst Vervoer en Ondersteuning voor activiteiten in het kader van terugkeer en vertrek.Op artikel 91 is 4 mln. verwerkt op DT&V-apparaatsuit-gaven
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 53,3 mln.
Dit betreft de afrekening Nidos over het jaar 2019 voor 15 mln. Hiervan is
2,5 mln. ingezet als dekking voor de dwangsommen IND. Het overige deel (12,5 mln.) is terugbetaald aan JenV en wordt ingezet voor invulling taakstelling. Daarnaast betreft het afromen eigen vermogen van het COA (22,8 mln.) en de inzet van het asielreserve (12,2 mln.). Het restant betreft enkele kleine mutaties.
Artikel 91 Apparaat kerndepartement Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 91 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|||
Art.nr.Verplichtingen |
446.713 |
0 |
446.713 |
41.854 |
488.567 |
16.751 |
17.237 |
13.351 |
13.388 |
|
Apparaatsuitgaven |
448.044 |
0 |
448.044 |
41.854 |
489.898 |
16.751 |
17.237 |
13.351 |
13.388 |
|
91.1 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
|||||||||
Personele uitgaven |
303.175 |
0 |
303.175 |
33.693 |
336.868 |
13.704 |
13.969 |
9.977 |
10.076 |
|
waarvan eigen personeel |
267.905 |
0 |
267.905 |
31.807 |
299.712 |
14.007 |
14.486 |
10.944 |
11.043 |
|
waarvan externe inhuur |
33.442 |
0 |
33.442 |
1.835 |
35.277 |
|
|
|
|
|
waarvan overig personeel |
1.828 |
0 |
1.828 |
51 |
1.879 |
44 |
44 |
45 |
45 |
|
Materiele uitgaven |
144.869 |
0 |
144.869 |
8.161 |
153.030 |
3.047 |
3.268 |
3.374 |
3.312 |
|
waarvan ict |
21.650 |
0 |
21.650 |
5.071 |
26.721 |
|
|
|
|
|
waarvan sso's |
88.097 |
0 |
88.097 |
2.463 |
90.560 |
1.013 |
1.445 |
1.533 |
1.533 |
|
waarvan overig materieel |
35.122 |
0 |
35.122 |
627 |
35.749 |
2.081 |
1.870 |
1.876 |
1.814 |
|
91.1 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
|||||||||
Ontvangsten |
20.125 |
0 |
20.125 |
350 |
20.475 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91 Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 41,9 mln.
Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
-
-toekenning van loonbijstelling 2020 van 11,4 mln.;
-
-10,9 mln. voor het invoeren van een individueel keuzebudget (IKB) ter compensatie van de eenmalige hoge kosten;
-
-11,6 mln. aan interne problematiek die JenV oplost door toepassing van diverse specifieke verdeelsleutels;
-
-het restant bevat vele mutaties kleiner dan 5 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 92 (bedragen x € 1.000) |
|||||||
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie Mutatie 2023 2024 |
||
Art.nr.Verplichtingen |
32.402 |
0 |
32.402 |
55.728 |
88.130 |
15.235 |
33.735 |
81.703 - 23.956 |
Uitgaven |
32.402 |
0 |
32.402 |
56.228 |
88.630 |
15.235 |
33.735 |
81.703 - 23.956 |
92.1 Nog onverdeeld |
32.402 |
0 |
32.402 |
56.228 |
88.630 |
15.235 |
33.735 |
81.703 - 23.956 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92 Mutaties uitgaven
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat betekent dat sommige budgettaire toevoegingen en taakstellingen eerst hier worden geboekt en later toegedeeld worden aan de relevante artikelen. Ten laste van artikel 92 kunnen geen uitgaven worden gedaan. Uitgaven en verantwoording zijn altijd gekoppeld aan één van de overige artikelen. Zo worden bijvoorbeeld de jaarlijkse loonbijstelling en prijsbijstelling eerst op dit artikel geboekt en vervolgens verdeeld over de betreffende beleids- en apparaatsartikelen.
De loonbijstellingstranche 2020 is volledig verdeeld over de loongevoelige artikelen van de JenV-begroting. De prijsbijstellingstranche 2020 is gedeeltelijk ingezet voor invulling van de nog openstaande taakstelling - die eveneens op dit artikel opgenomen was - en verder via een kasschuif structureel toegevoegd aan het budget voor de ondermijning (zie ook de toelichting bij belangrijkste beleidsmatige mutaties). Op dit artikel zijn ook diverse kasschuiven verwerkt waardoor er meerjarig een grillig verloop van de jaarlijkse mutaties ontstaat. De mutatie in 2020 ad 55,7 mln. is het saldo-effect van bovenstaande mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 93 (bedragen x € 1.000) |
||||||||
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Mutaties Vastgestelde 1e begroting suppletoire 2020 (3)=(1+2) begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
||
Art.nr.Verplichtingen |
3.048 |
0 |
3.048 |
0 |
3.048 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma-uitgaven |
3.048 |
0 |
3.048 |
0 |
3.048 |
0 |
0 |
0 |
0 |
93.1 Geheim |
3.048 |
0 |
3.048 |
0 |
3.048 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 93
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
5.1 Agentschap Dienst Justitiële Inrichtingen
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI eerste suppletoire |
begroting 2020 (bedragen x € 1.000) |
||||
Omschrijving |
|
|
=(1)+(2) Totaal geraamd |
||
begroting |
|||||
Baten |
|||||
Omzet moederdepartement |
2.191.252 |
175.565 |
2.366.817 |
||
Omzet overige departementen |
0 |
0 |
|||
Omzet derden |
57.400 |
57.400 |
|||
Rentebaten |
0 |
0 |
|||
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|||
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|||
Totaal baten |
2.248.652 |
175.565 |
2.424.217 |
||
Lasten |
|||||
Apparaatskosten |
1.221.446 |
124.695 |
1.346.141 |
||
|
1.097.045 |
123.475 |
1.220.520 |
||
|
936.298 |
117213 |
1.053.511 |
||
|
130.000 |
6.262 |
136.262 |
||
|
30.747 |
30.747 |
|||
Materiële kosten |
124.401 |
1.220 |
125.621 |
||
|
54.396 |
1.220 |
55.616 |
||
|
29.057 |
29.057 |
|||
|
40.948 |
40.948 |
|||
Materiele programmakosten |
963.358 |
50.870 |
1.014.228 |
||
Rentelasten |
0 |
0 |
|||
Afschrijvingskosten |
21.001 |
21.001 |
|||
|
16.043 |
16.043 |
|||
|
10.000 |
10.000 |
|||
|
6.043 |
6.043 |
|||
|
4.959 |
4.959 |
|||
Overige lasten |
42.847 |
42.847 |
|||
|
42.847 |
42.847 |
|||
|
0 |
0 |
|||
Totaal lasten |
2.248.652 |
175.565 |
2.424.217 |
||
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
||
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000) |
|||||
Omschrijving |
|
|
=(1)+(2) |
||
begroting |
Totaal geraamd |
||||
|
269.532 |
269.532 |
|||
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
2.248.652 |
175.565 |
2.424.217 |
||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
|
- |
175.565 - |
2.422.389 |
|
|
1.828 |
1.828 |
|||
3a Totaal investeringen (-/-) |
|
|
|||
3b Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
10.000 |
10.000 |
|||
|
|
|
|||
4a Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
|
|
|||
4b Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
- |
- |
|||
4a Aflossingen op leningen (-/-) |
- |
- |
|||
4b Beroep op leenfaciliteit (+) |
- |
- |
|||
|
|
|
Omschrijving |
|
|
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd |
|
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4) |
225.825 |
- |
225.825 |
Het verschil tussen de begroting 2020 en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loonbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
5.2 Agentschap Immigratie en Naturalisatie Dienst
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND eerste suppletoire |
begroting 2020 (bedragen x € 1.000) |
||
Omschrijving |
|
|
|
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
415.176 |
91.500 |
506.676 |
Omzet overige departementen |
0 |
0 |
|
Omzet derden |
55.950 |
4.000 |
59.950 |
Rentebaten |
0 |
0 |
|
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|
Totaal baten |
471.126 |
95.500 |
566.626 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
385.693 |
56.600 |
442.293 |
|
320.000 |
52.711 |
372.711 |
|
264.000 |
50.649 |
314.649 |
|
49.000 |
|
48.062 |
|
7.000 |
3.000 |
10.000 |
Materiële kosten |
65.693 |
3.889 |
69.582 |
|
2.500 |
1.500 |
4.000 |
|
53.193 |
2.500 |
55.693 |
|
8.000 |
|
7.889 |
Materiele programmakosten |
65.000 |
38.900 |
103.900 |
Rentelasten |
50 |
50 |
|
Afschrijvingskosten |
20.383 |
20.383 |
|
|
2.500 |
2.500 |
|
|
1.500 |
1.500 |
|
|
1.000 |
1.000 |
|
|
15.383 |
15.383 |
|
Overige lasten |
0 |
0 |
|
|
0 |
0 |
|
|
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
471.126 |
95.500 |
566.626 |
Saldo van baten en lasten 0 0 0
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
|
|
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd |
|
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2020 |
77.225 |
77.225 |
|
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
471.126 |
95.500 |
566.626 |
|
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
|
|
|
|
2. |
Totaal operationele kasstroom |
20.383 |
20.383 |
|
3a |
Totaal investeringen (-/-) |
|
|
|
3b |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
- |
||
3. |
Totaal investeringkasstroom |
|
|
|
4a |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
- |
- |
- |
4b |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
- |
- |
- |
4a |
Aflossingen op leningen (-/-) |
|
|
|
4b |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
2.890 |
2.890 |
|
4. |
Totaal financieringskasstroom |
|
|
|
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4) |
87.608 |
- |
87.608 |
De omzet moederdepartement (€ 91,5 mln.) neemt toe vanwege de bijdrage voor hogere productie door de hogere instroom. Bij de omzet derden nemen de leges toe als gevolg van de stijging van de instroom.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 450 VI, nr. 2 28