Brief van de Voorzitter aan de voorzitter van de Onderwijsraad - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2020 - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. ? toegevoegd aan wetsvoorstel 35300 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2020 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Brief van de Voorzitter aan de voorzitter van de Onderwijsraad |
---|---|
Documentdatum | 02-04-2020 |
Publicatiedatum | 02-04-2020 |
Kenmerk | 35300-VIII, nr. ? |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer
DER STATEN-GENERAAL
Voorzitter
Aan de Onderwijsraad T.a.v. de voorzitter Mw. prof. dr. E. Hooge
Postbus 20018 2500 EA Den Haag 070 318 30 33
Prins Willem Alexanderhof 20 2595 BE Den Haag
Den Haag, 1 april 2020
Geachte mevrouw Hooge,
In haar vergadering van heden 1 april 2020, heeft de Kamer, op grond van artikel 30 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, besloten de Onderwijsraad advies te vragen over 'Onderwijstijd van leerlingen en leraren in het funderend onderwijs', mede naar aanleiding van de motie van de leden Rog en Van Meenen over onderzoek naar onderwijstijd van leerlingen en leraren in het funderend onderwijs (Kamerstuk 35 300-VIII, nr. 52).
In de bijlage treft u de vraagstelling aan.
Namens de Kamer vraag ik u aan dit verzoek te voldoen.
Met vriendelijke groet,
Khadija Arib
Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Bijlage
In overleg met de Onderwijsraad is de formulering van de adviesaanvrage als volgt vormgegeven:
In het primair onderwijs speelt een groot lerarentekort, verlaten relatief veel leraren het vakgebied binnen vijf jaar, wordt een hoge werkdruk ervaren en hebben veel leraren te maken met burn-out.
Welke dieperliggende problemen van de organisatie van het onderwijs (zoals onderwijstijd en roosters) en van de arbeidscultuur en uitoefening van het leraarsberoep (zoals deeltijdwerk, initiële opleiding en beroepsbeeld) hangen hiermee samen, en hoe kan aan deze problemen het hoofd worden geboden?
Daarbij wordt verzocht uitgebreid aandacht te besteden aan de onderwijstijd van leraren en leerlingen.