Onvrede over het onderhoud van boerderijgebouwen

Met dank overgenomen van W.J.H. (Helma) Lodders i, gepubliceerd op woensdag 2 oktober 2019, 2:11.

Van oudsher heeft het Rijksvastgoedbedrijf van de overheid nog een flink aantal (164) boerderijgebouwen in eigendom. Het merendeel van deze gebouwen (en bijbehorende gronden) ligt in Flevoland en deze worden verpacht aan boeren. Het onderhoud van deze gebouwen is al jaren onder de maat. Scheve deuren, daken die gerenoveerd moeten worden en achterstallig schilderwerk aan de schuren zijn de meest genoemde tekortkomingen en dan heb ik het nog niet over de bedrijfswoningen. De overheid vraagt veel van boeren, zij moeten voldoen aan allerlei eisen en regels. Tegelijkertijd laat diezelfde overheid het afweten als het gaat om het onderhoud van hun eigendom. Al eerder stelde mijn collega Jan Middendorp vragen aan de staatssecretaris (https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2018Z09844&did=2018D38619). Inmiddels zijn we een jaar verder en weinig opgeschoten. Reden voor ons om opnieuw in de pen te klimmen. Als het onderhoud zo ingewikkeld is en lang duurt lijkt het ons een terechte vraag om de gebouwen over te dragen aan de pachters zodat deze het onderhoud zelf kunnen doen of op zijn minst een verlaging van de pachtprijs. Voorop staat dat het onderhoud adequaat moet zijn. Onderstaand de vragen aan staatssecretaris Knops en minister Schouten.

Schriftelijke vragen van de leden Middendorp en Lodders (beide VVD) aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over agrarische panden.

  • Herinnert u zich de antwoorden op de Kamervragen van de leden Middendorp en Lodders (Kamerstuk 2018D38619)?
  • Herkent u de berichtgeving dat de meeste hoeves in eigendom van het RVB zwaar gedateerd en nodig aan onderhoud toe zijn?[1]
  • Op welke manier kunnen pachters van agrarische hoeven klachten, onderhoudsverzoeken, ed. doorgeven aan het RVB? Kan dit fysiek en digitaal? Hoe veel klachten zijn er de afgelopen 10 jaar binnengekomen (uitgesplitst per jaar), wat is de aard van de klachten en wat wordt hier vervolgens mee gedaan?
  • Op basis van welke indicatoren wordt de pachtprijs bepaald en welke invloed heeft de staat van een hoeve op de pachtprijs? Deelt u de mening dat de pachtprijs met enige regelmaat, mede afhankelijk van de staat van de hoeve, geactualiseerd moet worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom gebeurt dit nog niet?
  • Zijn in 2018 de inspecties aan alle 164 hoeven in beheer van het RVB uitgevoerd? Zo nee, waarom niet en heeft u de pachters tijdig hierover geïnformeerd?
  • Kunt u toelichten wat uit de inspecties naar voren kwam en welke kosten geraamd zijn voor het onderhoud van de hoeven?
  • Binnen welke termijn wilt u al het benodigde onderhoud aan de hoeven hebben afgerond?
  • Op welke manier worden de pachters van alle 164 hoeven meegenomen in de inspecties, het benodigde onderhoud (zowel aan de buitenschil als intern) aan de hoeven, het totale kostenplaatje en het tijdspad waarin het onderhoud gaat plaatsvinden?
  • Waarom hanteert het RVB het beleid dat agrarische (bedrijfs-)panden niet verkocht worden (Kamerstuk 2018D38619)? Acht u dit wenselijk wanneer blijkt dat het kostenplaatje voor het Rijk enorm oploopt terwijl er pachters zijn die de hoeve graag met eigen geld en naar eigen inzicht zouden willen opknappen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
  • Kunt u de vragen één voor één beantwoorden?

[1] https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/04/19/onvrede-over-oude-pachthoeves