Nieuwe spot: focus op de mensen

Met dank overgenomen van 50PLUS i, gepubliceerd op vrijdag 27 september 2019.

50PLUS heeft een nieuwe spot laten maken voor de Zendtijd voor Politieke Partijen. Een bijzondere productie, want de filmmaker kreeg de vrije hand. Hij benaderde de thema’s waarvoor 50PLUS opkomt vanuit de mensen die het aangaat.

50PLUS heeft een nieuwe spot laten maken voor de Zendtijd voor Politieke Partijen. Een bijzondere productie, want het filmpje werd gemaakt door een jonge, talentvolle filmmaker die de vrije hand kreeg, en de speerpunten van 50PLUS worden op een andere manier verbeeld en verwoord.

Een grootheid

“We wilden het een keer heel anders doen”, vertelt Geert Dales, voorzitter van 50PLUS. “Want de partij is in een andere fase aan het komen. Na tien jaar vertoeft 50PLUS nu in stabiel vaarwater.” Dales benaderde voor de nieuwe uitzending voor de Zendtijd voor Politieke Partijen de talentvolle filmmaker Raymon Hilkman. “Dat wordt een grootheid, let op mijn woorden”, zegt hij, terwijl hij naar rechts wijst waar de 27-jarige Hilkman glunderend toeluistert. “Ik heb Raymon carte blanche gegeven. Ik heb hem alleen tien namen van leden aangeleverd. Daar is hij mee aan de slag gegaan: hij heeft er uiteindelijk drie geselecteerd. En met hen is hij uren op pad geweest om te filmen.”

Naar de mensen toe

Voor de miniproductie - die slechts twee minuten duurt - selecteerde Raymon de 50PLUS-leden Marijke uit Assen, Erik uit Haarlem en Roy uit Amsterdam Zuidoost. “Ik hoor steeds: de politiek luistert niet genoeg naar de mensen, dus het leek mij een goed idee om naar de mensen tóe te gaan”, vertelt Raymon Hilkman (links op de foto, naast Geert Dales). “Ik wilde weten: Wat speelt er? Waarom worden mensen lid van 50PLUS? Ik heb de focus gelegd op de mensen!”

Solo op piano

“Ik kreeg inderdaad de vrije hand, maar je hebt me wel heel erg gestuurd met de muziek”, knipoogt Raymon lachend naar Geert Dales. “Dat is waar”, geeft Geert toe. “Jij kwam met van die door de computer gegenereerde muziek aan. Dat vond ik echt niks. Het leek wel voor een spotje van een uitvaartverzekering! Ik wist precies wat ik wilde: een solo op de piano. Uiteindelijk is het Arabesque van Claude Debussy geworden, zo mooi!”

Verdiend applaus

De spot beleeft zijn landelijke première op maandag 30 september om 17.55 uur op NPO 1. De Eerste en Tweede Kamerleden van 50PLUS en enkele genodigden mochten het filmpje deze week al bekijken. Een verdiend applaus viel Geert Dales en Raymon Hilkman ten deel. “Een prachtige video”, oordeelde Kamerlid Léonie Sazias, die zelf ervaring heeft met televisiewerk. “Je kunt je meteen met de drie hoofdrolspelers identificeren. Het pakt je echt!”