PvdD verzet zich tegen kinder­mar­keting door chemiereus INEOS

Met dank overgenomen van Partij voor de Dieren (PvdD) i, gepubliceerd op donderdag 15 augustus 2019.

15 augustus 2019

De Partij voor de Dieren verzet zich tegen de pogingen van een van de grootste chemische bedrijven ter wereld, INEOS, om in Nederland via kindermarketing meer draagvlak te creëren voor haar activiteiten in schaliegas en plasticproductie. INEOS sponsort The Daily Mile, een in de kern prachtig initiatief om kinderen meer te laten bewegen waar inmiddels op 372 Nederlandse scholen aan mee doen.

“Het is nogal tegenstrijdig dat een in op zich lovenswaardig initiatief om kinderen meer te laten bewegen, gebruikt wordt om draagvlak te creëren voor bedrijven zoals INEOS waarvan het winstmodel juist uitermate schadelijk uitpakt voor de toekomst van diezelfde kinderen,’’ stelt Kamerlid Lammert van Raan, die Kamervragen indiende.

Professor biochemie en ecosystemen R.W. Howarth van Cornell University becijferde onlangs dat de Noord-Amerikaanse schaliegasproductie over het afgelopen decennium meer dan de helft van de wereldwijde toename van fossiele brandstofemissies voor zijn rekening heeft genomen. Ondanks de extreem schadelijke effecten van schaliegaswinning op natuur en milieu, blijft INEOS-oprichter Jim Ratcliffe zich actief verzetten tegen strikte regelgeving.

In Engeland heeft de grootste onderwijsvakbond, de National Education Union, al ernstig bezwaar aangetekend tegen de rol van INEOS als sponsor van The Daily Mile op Engelse scholen. De PvdD vindt dat ook Nederlandse ouders, kinderen, leraren en schoolbesturen duidelijk en pro-actief op de hoogte moeten worden gebracht van de schadelijke activiteiten van de sponsor. Tevens stelt de partij voor The Daily Mile, eventueel in internationaal verband, voortaan vanuit overheidsbudgetten te financieren. Zo kunnen fossiele multinationals worden weggehouden uit onze scholen.

De Partij voor de Dieren kwam al vaker in het geweer tegen kindermarketing door de fossiele industrie, onder meer tegen Shell’s pogingen om middels ‘techniekfestival’ Generation Discover kinderen te beïnvloeden.