Aanvullende vragen over de FATCA

Met dank overgenomen van W.J.H. (Helma) Lodders i, gepubliceerd op dinsdag 6 augustus 2019, 2:18.

Al vaker heb ik vragen gesteld over FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) en de gevolgen voor de mensen die hiermee te maken hebben. FATCA is een Amerikaanse belastingwet die ervoor moet zorgen dat Amerikanen die woonachtig zijn in het buitenland ook belasting afdragen in Amerika. In Nederland is een behoorlijke groep mensen die de negatieve gevolgen van deze wet ervaren. Dat zijn vooral de mensen die er ‘bij toeval’ achter zijn gekomen of komen dat zij ook de Amerikaanse nationaliteit hebben. Bijvoorbeeld omdat ze tijdens werk of studie van ouders in Amerika geboren zijn. Deze mensen moeten hier in Nederland beschikken over een Amerikaans burgerservice nummer. Het is een vrij langdurige en kostbare procedure om een nummer aan te vragen. Hebben deze mensen dat nummer niet dan zullen banken overgaan tot het opzeggen van het rekeningnummer van deze Nederlanders. Het opheffen van een bankrekening dat leidt uiteraard tot hele schrijnende situaties. Want wat kan je vandaag de dag nog zonder je bankrekeningnummer. Je salaris of je studiekosten lopen via de bank, het betalen van belasting of ontvangen van toeslagen en zoveel andere zaken.

Iedereen is op zoek naar een oplossing voor de mensen die hiermee te maken hebben. Maar dat is, zo blijkt, niet eenvoudig. Zo is de staatssecretaris al naar Amerika afgereisd om het probleem daar te bespreken, is gezocht naar het vereenvoudigen en verkorten van de procedure tot de aanvraag van een Amerikaans burgerservicenummer en is het probleem ook op de Europese agenda geplaatst. Niet alleen mensen in Nederland hebben te maken met deze wet ook in andere landen ervaart men de gevolgen van deze wetgeving.

Eind april is er in het weekblad Fiscaal Recht een artikel verschenen van drs. C. van Dijk. In dit artikel gaat de heer Van Dijk in op de wetgeving en de interpretatie van de wetgeving. Daarbij worden een aantal interessante vragen voorgelegd. Reden om de staatssecretaris te vragen hierop te reflecteren. Samen met mijn collega Steven van Weyenberg (D66) heb ik onderstaande vragen gesteld. Naast reflectie op het artikel ook naar de laatste stand van zaken gevraagd en de voortgang van de verschillende stappen die de afgelopen maanden zijn gezet. Belangrijk dat we iedere mogelijkheid die tot een oplossing kan leiden serieus nemen. Deze vragen zullen normaal gesproken binnen 3 weken beantwoord worden. Het kan zijn dat tijdens de vakantieperiode iets meer tijd nodig is.

Schriftelijke vragen van het leden Lodders (VVD) en Van Weyenberg (D66) aan de staatssecretaris van financiën over het artikel “Recalcitrant account holders” in de IGA uit het weekblad fiscaal recht 7284

  • 1. 
    Bent u bekend met het artikel “Recalcitrant account holders” in de IGA uit het weekblad fiscaal recht 7284? Zo ja, wat vindt u van de analyse in dit artikel?
  • 2. 
    Herkent u zich in het geschetste dilemma van de financiële instellingen die bij het sluiten van rekeningen van US persons zonder TIN omzet derft en bij het niet sluiten van deze rekeningen het gevaar loopt van significant compliance te worden beticht? Wat vindt u hiervan?
  • 3. 
    Bent u het met de steller eens dat de IGA partijen verzuimd hebben uit te werken hoe de informatie over de “recalcitrant accountholders” aan de IRS verstrekt wordt? Zo ja, is dit nog te herstellen? Zo nee, kunt u dit toelichten?
  • 4. 
    Bent u het eens met de uitleg in het genoemde artikel dat een financiële instelling niet verplicht is de bestaande rekening van een “US person” zonder US TIN te sluiten (dit in tegenstelling tot de nieuwe rekeningen) zoals in overeenstemming is met art. 4 lid 2 van de IGA? Zo nee, kunt u dit uitgebreid toelichten? Zo ja, op welke manier gaat u hiermee in overleg met de financiële instellingen?
  • 5. 
    Kan de IGA ook anders geïnterpreteerd worden zodat een aantal problemen voorkomen worden? Bent u bereid hier naar te kijken?
  • 6. 
    Kunt u aangeven of de IGA aan de financiële instellingen een inspanningsverplichting oplegt om de US TIN’s te verzamelen en de bijbehorende informatie die gerapporteerd moet worden of een resultaatverplichting? Kunt u dit toelichten waarop u dit baseert? Bent u het met de steller van het artikel eens dat een resultaatverplichting in dat geval verder gaat dan de “Final Regulations” en de “FFI Agreement” doen? Zo ja, wat vindt u hiervan?
  • 7. 
    Kunt u een inschatting maken van de gevolgen van het sluiten van rekeningen zoals onder 7 omschreven in het artikel? Zo nee, bent u bereid om hierover in contact te treden met de financiële instellingen?
  • 8. 
    Kunt u ingaan op de vragen zoals geduid onder 8 in het artikel? Kunt u specifiek ingaan op de rol van de Belastingdienst?
  • 9. 
    In de afgelopen maanden zijn er verschillende vragen gesteld en hebben er verschillende acties plaatsgevonden, kunt u een laatste stand van zaken geven op dit dossier?
  • 10. 
    Heeft u al meer duidelijkheid over eventuele maatregelen die uw Amerikaanse gesprekspartners zoeken binnen bestaande wet- en regelgeving zoals u beschreef in antwoord op Kamervragen van de leden Lodders en Van Weyenberg (Kamerstuk 9D29203)? Zo ja, welke maatregelen zijn de IRS en het Department of Treasury bereid te nemen om de onzekerheid bij meer dan duizend Nederlandse ‘Accidental Americans’ weg te nemen?
  • 11. 
    In antwoord op vragen van de leden Lodders en Van Weyenberg (Kamerstuk 9D29203) schrijft u over de mogelijkheid tot het vereenvoudigen en verkorten van de aanvraagprocedure voor een ‘Social security number’, kunt u toelichten of de VS hier al meer duidelijkheid over heeft gegeven? Deelt u de mening dat een vereenvoudiging en verkorting voor een SSN voor vele Nederlandse ‘Accidental Americans’ al een oplossing kan zijn voor hun FATCA-probleem? Zo nee, waarom niet?
  • 12. 
    Kunt u een uitgebreide toelichting geven op de raadsvergadering in Brussel medio juli waar de FATCA geagendeerd stond, is er binnen de EU voldoende draagvlak om te komen tot een gezamenlijke en gecoördineerde actie?