Reactie van: drs EM van Hove bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: drs EM van Hove bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 30-11-2018
Publicatie­datum 22-07-2019
Van drs EM van Hove

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

Het lerarenregister is slecht voor onderwijs. Het leidt tot een wildgroei aan trainingen en cursussen (#edubusiness), bureaucratie door validering en accreditering (#bullshitsjobs). De investeringen gaan ten koste van de kwaliteit van onderwijs (#roofbouwprimaireproces).

Het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs begint met het aanpakken van onbevoegd lesgeven door het wegnemen van de oorzaken van het lerarentekort.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.