Fraude bij import van gebruikte auto’s

Met dank overgenomen van W.J.H. (Helma) Lodders i, gepubliceerd op dinsdag 16 juli 2019, 2:20.

We zien het aantal auto’s dat geïmporteerd wordt nog steeds toenemen. Helaas gaat dit in een aantal gevallen gepaard met fraude. De waarde van de auto wordt op papier lager vastgesteld dan de werkelijke waarde en op die manier hoeft er minder BPM betaald te worden. BPM is de aanschafbelasting op auto’s die je moet betalen als een auto voor het eerst op Nederlands kenteken worden gezet. Het kabinet heeft een aantal maatregelen aangekondigd om deze fraude aan te pakken. Niet duidelijk is wanneer deze maatregelen van kracht worden. Samen met collega Remco Dijkstra heb ik een aantal vragen gesteld om inzicht te krijgen in de actuele cijfers. We krijgen signalen dat de Belastingdienst niet altijd een naheffing oplegt als geconstateerd wordt dat de waarde van de auto te laag is vastgesteld. Fraude mag nooit lonen, ook in dit geval niet.

Schriftelijke vragen van de leden Lodders en Remco Dijkstra (beide VVD) aan de staatssecretaris van financiën over bpm fraude bij importauto’s.

  • 1. 
    Herinnert u zich dat u een aantal maatregelen heeft aangekondigd om de problemen bij de import van gebruikte voertuigen aan te pakken (brief 2019-0000015612)?
  • 2. 
    Wanneer bent u voornemens om deze maateregelen te implementeren?
  • 3. 
    Kunt u aangeven hoeveel auto’s (parallelimport) de eerste helft van 2019 zijn ingevoerd? Hoeveel auto’s waren dat in 2018 over de zelfde periode?
  • 4. 
    Hoeveel van deze auto’s zijn in de eerste helft van 2019 gecontroleerd op de juiste waarde van de auto (en daarbij de te betalen bpm) en bij hoeveel auto’s heeft deze controle plaatsgevonden in de eerste helft van 2018?
  • 5. 
    Wat is de uitkomst van deze controles?
  • 6. 
    Hoeveel van de gecontroleerde auto’s had op papier een lagere waarde dan de feitelijke waarde (eerste 6 mnd. 2018 en 2019)?
  • 7. 
    Wordt bij geconstateerde onregelmatigheden een naheffingsaanslag opgelegd? Zo ja, hoe verloopt deze route? Zo nee, waarom niet?
  • 8. 
    Hoeveel rapporten van onregelmatigheden zijn er naar de belastingdienst gestuurd (eerste 6 mnd. 2018 en 2019)? Wat is de omvang van de misgelopen bpm bij deze geconstateerde onregelmatigheden (eerste 6 mnd 2018 en 2019)?
  • 9. 
    In hoeveel gevallen heeft de Belastingdienst (eerste 6 mnd. 2018 en 2019) een naheffing opgelegd? Wat is de omvang van deze naheffing over beide periode?
  • 10. 
    Kunt u een toelichting geven waarom in het overzicht opgenomen op bladzijde 6 van brief 2019-0000015612 van een groot aantal bezwaarschriften (862) niet is bijgehouden waartegen bezwaar wordt aangetekend (eigen aangifte of naheffingsaanslag)?
  • 11. 
    Kunt u aangeven wat de uitkomst is van het onderzoek naar de werkwijze no-cure-no-pay bedrijven?