Opheldering over toename BPM inkomsten

Met dank overgenomen van W.J.H. (Helma) Lodders i, gepubliceerd op maandag 8 juli 2019, 2:25.

In de eerste helft van 2019 is het aantal nieuw verkochte auto’s met 10% gedaald. Tegelijkertijd zien we een toename van de BPM inkomsten (de aanschafbelasting op auto’s) van 15%. Dat is een forse toename. Sinds 2018 wordt een nieuwe Europese meetmethode gebruikt die de uitstoot van auto’s meet. Bij de invoering van deze nieuwe meetmethode is ons verzekerd dat dit niet zou leiden tot hogere BPM inkomsten. Dit lijkt nu wel het geval. Dat is niet goed voor de consument, niet goed voor de autobranche en niet goed voor het milieu. De consument zal nu er een hogere BPM in rekening wordt gebracht terughoudend zijn bij de aankoop van een nieuwe auto. De autobranche ziet deze ontwikkeling ook met lede ogen aan. Nieuwe auto’s zijn over het algemeen schoner dan de oudere auto’s. Een belangrijke reden om de aankoop van nieuwe auto’s niet te ontmoedigen. Samen met collega Remco Dijkstra heb ik om opheldering gevraagd.

Link artikel: https://www.nu.nl/auto/5958789/verkoop-personenautos-zakt-flink-in-in-eerste-halfjaar-van-2019.html

Schriftelijke vragen van de leden Lodders en Remco Dijkstra (beide VVD) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘Verkoop personenauto’s zakt flink in eerste halfjaar 2019’[1]

  • Bent u bekend met het bericht ‘Verkoop personenauto’s zakt flink in eerste halfjaar 2019’?
  • Kunt u een overzicht geven van de verkoop van personenauto’s over de afgelopen 5 jaar (uitgesplitst per half jaar en uitgesplitst naar de verschillende brandstofsoorten in de mrb; benzine, diesel, lpg, elektrisch, overig)?
  • Kunt u toelichten waarom de verkoop van personenauto’s met ongeveer 10% achterblijft bij vorig jaar?
  • Klopt het dat het BPM in het eerste half jaar van 2019 met gemiddeld 15% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2018? Zo nee, waarom niet? Zo ja, graag een toelichting.
  • Herinnert u zich dat u in antwoord op Kamervragen van de leden Lodders en Remco Dijkstra op 12 maart (Kamerstuk 2018D18398) aangaf zich in te zetten om de BPM opbrengst niet te laten stijgen als gevolg van de WLTP-methode?
  • Kunt u toelichten waarom de BPM opbrengst in de eerste helft van 2019 dan toch met 4 miljoen is gestegen ten opzichte van de dezelfde periode vorige jaar terwijl er minder auto’s zijn verkocht en wetende dat de verkoop van EV-auto's vanwege de vrijstelling geen bpm-opbrengst oplevert?
  • Herinnert u zich dat u tijdens het AO Autogerelateerde belastingen op 13 februari 2019 (Kamerstuk 32800-56) heeft aangegeven dat de aanpassing van de BPM-tabellen een afspraak is die u ook met de sector heeft gemaakt en waar u zich aan gaat houden?
  • Wanneer wordt gevolg gegeven aan deze eerdere toezeggingen om te komen tot aanpassing van de BPM-tabellen?
  • Wordt de sector betrokken bij deze aanpassing, heeft u overleg met de sector? Zo nee, waarom niet? Zo ja, graag een toelichting op dit proces en de bespreekpunten.
  • Tijdens het AO Autogerelateerde belastingen op 13 februari 2019 (Kamerstuk 32800-56) heeft u, in antwoord op vragen van de leden Lodders en Omtzigt, aangegeven dat het tweede TNO rapport over de BPM in mei zou volgen, kunt u dit rapport met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
  • Kunt u de vragen één voor één beantwoorden?

[1] https://www.nu.nl/auto/5958789/verkoop-personenautos-zakt-flink-in-in-eerste-halfjaar-van-2019.html