Advies dummy-monitor aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling (bijlage bij 28345,nr.223)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Advies dummy-monitor aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling (bijlage bij 28345,nr.223)
Document­datum 02-07-2019
Publicatie­datum 03-07-2019
Nummer 2019D28945
Kenmerk 28345, nr. 223
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Advies dummy-monitor

aanpak huiselijk geweld en

kindermishandeling

Adviescommissie onderzoeks- en kennisprogramma

Geweld hoort nergens thuis

Juni 2019

Adviescommissie onderzoeks- en kennisprogramma

Geweld hoort nergens thuis

Secretariaat: Nederlands Jeugdinstituut www.nji.nl

Utrecht, juni 2019

  • 1. 
    Inleiding

In november 2018 heeft de adviescommissie onderzoeks- en kennisprogramma een advies uitgebracht over de opzet van de impactmonitor huiselijk geweld en kindermishandeling. In dit advies werden 45 indicatoren benoemd, onderverdeeld aan de hand van de volgende vier thema’s:

  • 1. 
    Prevalentie en incidentie. Deze indicatoren geven inzicht in de aard en omvang van huiselijk

geweld en kindermishandeling en vormen het kader voor de interpretatie van de andere

gegevens uit de monitor.

  • 2. 
    Professionaliteit. Het gaat hier om indicatoren gericht op de opleiding van toekomstige

professionals en het vakmanschap van huidige professionals.

  • 3. 
    Signalering en melding. Hieronder vallen indicatoren die gerelateerd zijn aan het signaleren

en bespreken van huiselijk geweld en kindermishandeling en het bereik van Veilig Thuis.

  • 4. 
    Hulp, ondersteuning en maatregelen. Hier gaat het om indicatoren gericht op de aandacht

voor veiligheid, de inzet van interventies, multidisciplinair samenwerken, verbinding tussen

zorg en veiligheid en de resultaten van de hulp en ondersteuning.

Om zicht te krijgen op de relevantie en meetbaarheid van de voorgestelde indicatoren en daarmee te komen tot een gereduceerde en samenhangende indicatorenset zijn in maart 2019 drie focusgroepen met o.a. praktijkprofessionals, ervaringsdeskundigen en beleidsmedewerkers van gemeenten georganiseerd. Daaropvolgend vond in mei 2019 een consultatiebijeenkomst plaats met een groep experts. De opbrengsten van deze bijeenkomsten zijn verwerkt in dit advies.

Het opzetten van de impactmonitor is één van dan opdrachten van de adviescommissie binnen het actieprogramma Geweld hoort nergens thuis. Het meerjarenprogramma bevat een onderzoeks- en kennisprogramma bestaande uit een kennissynthese, een kennisprogramma en een monitor onder leiding van een adviescommissie (zie bijlage 1 voor de samenstelling van deze commissie).

  • 2. 
    Doel en doelgroep

Met de impactmonitor wordt gemeten of de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling een wezenlijk verschil maakt in de levens van mensen die het raakt. De monitoring van de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling heeft als doel bij te dragen aan het zichtbaar maken van lokale, regionale en landelijke resultaten bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Hierbij gaat het zowel om uitvoering als beleid. Door gezamenlijke duiding van en reflectie op de data ontstaat een basis voor een leercyclus ter verbetering van de aanpak op en tussen meerdere niveaus;

  • • 
    Departementen • Sectoren • Zorg- en strafketens • Regio’s • Gemeenten • Professionals • Burgers
  • 3. 
    Ontwerp impactmonitor

De ‘dummy-monitor’ is tot stand gekomen aan hand van een selectie van de meest relevante en meetbare indicatoren in een onderling samenhangend model, waarbij aandacht is voor structuur/randvoorwaarden, proces en resultaat en zowel al geregistreerde gegevens worden benut als nieuwe gegevens worden verzameld. Het gaat naast kwantitatieve ook om kwalitatieve gegevens, lokaal en landelijk te verzamelen en op meerdere niveaus lerend te benutten, met de nadruk op;

  • • 
    Toerusting door initiële opleiding van toekomstige professionals
  • • 
    Eerder signaleren en bespreken
  • • 
    Inter- en multidisciplinaire samenwerking bij complexe casuïstiek
  • • 
    Vergroting bereik Veilig Thuis
  • • 
    Samenhangende en effectieve hulp met structurele aandacht voor veiligheid
  • • 
    Verbinding zorg en veiligheid
  • • 
    Verbetering outcome

Uitgangspunten bij het ontwerp;

  • • 
    Lokaal/regionaal als startpunt, verbreding en aggregatie op landelijk niveau.
  • • 
    Benutting van bestaande data, in elk geval de huidige beleidsinformatie Veilig Thuis.
  • • 
    Verbinding van zowel registratiegegevens als gegevens uit onderzoek (steekproef,

    dossieranalyse, cohortstudie en prevalentieonderzoek). • Verbinding vanuit een gezamenlijke duiding en reflectie op de data. • Ontwikkeling lerende beweging op diverse niveaus en voor meerdere doelgroepen.

Het ontwerp biedt de mogelijkheid om;

  • • 
    Aandacht te hebben voor de gehele keten (zorg- en strafketen) en onderlinge

    samenwerking. • Data pro- en retrospectief op te halen. • Indicatoren van verschillende aard met elkaar te verbinden. • Verbanden en patronen te ontdekken tussen structuur/randvoorwaarden, proces en

    resultaten. • Op casusniveau te monitoren. • Onderscheid te maken tussen gegevens die jaarlijks, tweejaarlijks of eens in de vier of vijf

    jaar worden opgeleverd (zoals bij prevalentiestudies).

Fasering

Het ontwerp bevat geprioriteerde indicatoren afkomstig uit de eerder voorgestelde set met indicatoren (november 2018). Over de reeds beschikbare gegevens wordt eind 2019 gerapporteerd. Dit betreft gegevens over omvang, proces en resultaat. Hierna wordt de monitor stapsgewijs uitgebreid, onder meer met indicatoren over samenhangende en effectieve hulp, verbetering outcome, structuur en randvoorwaarden. Voor deze indicatoren zal een informatieanalyse plaatsvinden, zodat vastgesteld kan worden hoe deze gemeten kunnen worden. De commissie denkt aan metingen via voornamelijk steekproeven en dossieranalyses, waarbij de meetfrequenties nog moeten worden vastgesteld.

Fase 1 dummy-monitor

Proces Resultaat Het proces zelf: snel en duurzaam Is het resultaat behaald wat werd

oplossen (throughput) beoogd? (output en outcome)

Vergroting bereik Veilig Thuis Vergroting bereik Veilig Thuis

Uit registratiegegevens VT Uit registratiegegevens VT • Duur van het geweld tot aan melding VT • Aantal contactmomenten VT: adviesvragen en • % meldingen van acute en/of structureel onveilige meldingen casuïstiek • % adviesvragen en meldingen VT vanuit burgers, • % vervolg casuïstiek na triage onderverdeeld naar ‘direct preventieve/ basisvoorzieningen en politie overdracht’ (lokaal), ‘voorwaarden en vervolg’ en ‘onderzoek’

n Omvang HGKM

te Uit prevalentiestudie

ke

ie • Geschat aantal slachtoffers HGKM tit Verbinding zorg en veiligheid • % recidive plegers

jus Uit registratiegegevens VT n • % overdracht van VT aan RvdK en meldingen van VT aan

  • - 
    e politie Verbetering outcome

Uit registratiegegevens politie Uit onderzoek via cohortstudies onder cliënten * Zorg • Aantal politiemeldingen aan VT • % afname of stoppen geweld bij afronding en follow-up

  • • 
    Ervaren veiligheid door betrokken kinderen en volwassenen bij afronding hulp & follow-up
  • • 
    Beoordeling welzijn door cliënten • Verbetering opvoedingsrelatie tussen ouder en kind • Tevredenheid cliënten over de ontvangen hulp en samenhang hiertussen

Uit registratiegegevens VT • Veiligheidsbeoordeling VT

  • * 
    hier wordt momenteel al onderzoek naar gedaan, gegevens komen in 2020 beschikbaar

    Aard en kenmerken

    Uit registratiegegevens VT en prevalentiestudie • Aard van geweld en/of mishandeling (incl. verbijzondering: EGG, VGV, seksueel geweld en huwelijksdwang) • Kenmerken slachtoffers en plegers

Uitbreiding dummy-monitor

Structuur en randvoorwaarden Proces Resultaat Wat is er geregeld om het proces goed te Het proces zelf: snel en duurzaam Is het resultaat behaald wat werd

laten verlopen? (input) oplossen (throughput) beoogd? (output en outcome)

Toerusting door initiële opleiding vanVergroting bereik Veilig Thuis Vergroting bereik Veilig Thuis

toekomstige professionals Uit registratiegegevens VT Uit registratiegegevens VT

Uit onderzoek via steekproef • Duur van het geweld tot aan melding VT • Aantal contactmomenten VT: adviesvragen, meldingen, • % professionals vallend onder de meldcode dat in • % meldingen van acute en/of structureel onveilige casuïstiek. hermeldingen en recidive

initiële opleiding voldoende is toegerust om signalen te • % vervolg casuïstiek na triage onderverdeeld naar ‘direct • % adviesvragen en meldingen VT vanuit burgers, herkennen van en gesprekken te voeren over HGKM overdracht’ (lokaal), ‘voorwaarden en vervolg’ en ‘onderzoek’ preventieve/ basisvoorzieningen en politie

Samenhangende en effectieve hulp met

Eerder signaleren en bespreken structurele aandacht voor veiligheid Omvang HGKM

Uit onderzoek via steekproef n Uit onderzoek via steekproef /dossieranalyse Uit prevalentiestudie

  • • 
    % professionals vallend onder de wet meldcode dat te • Aanwezigheid en benutting van veiligheidsplan met aandacht • Geschat aantal slachtoffers HGKM

werkt volgens stappen meldcode ke voor actuele veiligheidssituatie • % revictimisatie slachtoffers/ recidive plegers

  • • 
    % burgers dat aangeeft te handelen bij vermoedens ie • Aanwezigheid en benutting van risico-gestuurd en
  • • 
    % slachtoffers en plegers dat HGKM bespreekt met tit herstelgericht zorgplan

anderen jus • Signalering, vaststelling en behandeling traumaklachten

n • Inzet van effectieve interventies Verbetering outcome

  • - 
    e • Realisatie inter- en multidisciplinaire en systeemgerichte inzet Uit onderzoek via cohortstudies onder cliënten

Inter- en multidisciplinaire samenwerking • % afname of stoppen geweld bij afronding en follow-up Zorg • Ervaren veiligheid door betrokken kinderen en

bij complexe casuïstiek Verbinding zorg en veiligheid volwassenen bij afronding hulp & follow-up

Uit onderzoek via steekproef Uit registratiegegevens VT • Beoordeling welzijn door cliënten

  • • 
    Organisatie van de procesregie (integrale • % overdracht van VT aan RvdK en meldingen van VT aan politie • Verbetering opvoedingsrelatie tussen ouder en kind samenwerking en inzet meerdere disciplines) Uit registratiegegevens politie • Tevredenheid cliënten over de ontvangen hulp en
  • • 
    Organisatie van de casusregie (één gezin, één plan) • Aantal politiemeldingen aan VT samenhang hiertussen

    Uit onderzoek via steekproef /dossieranalyse Uit registratiegegevens VT • % betrokkenheid politie en OM bij acute en structureel • Veiligheidsbeoordeling VT

    onveilige zaken bij triage • % strafrechtelijke (straffen, maatregelen, opleggen bijzondere

    voorwaarden) bestuursrechtelijk (huisverbod, gebiedsverbod) civielrechtelijke maatregelen (BOPZ, ontzetting ouderlijke macht) tegen plegers

    Aard en kenmerken

Uit registratiegegevens VT en prevalentiestudie • Aard van geweld en/of mishandeling (incl. verbijzondering: EGG, VGV, seksueel geweld en huwelijksdwang)

  • 4. 
    Uitvoering impactmonitor

Momenteel vindt een verkenning plaats met een uitvoeringspartij die de opdracht krijgt om de impactmonitor verder te ontwikkelen, onderhouden en verduurzamen. In samenwerking met deze partij en met betrokkenheid van de gebruikers worden de instrumenten, databronnen en meetwijze vastgesteld. Voor sommige indicatoren moet nog een meetwijze worden ontwikkeld. Hiervoor wordt ook gekeken naar nieuwe technologieën. In dit kader zullen moderne methodes van dataregistratie en analysetechnieken worden geëxploreerd, separaat aan de nu op de zetten impactmonitor.

Op basis van de hiervoor geschetste fasering wordt uitgegaan van een groeimodel. Dit betekent dat gestart wordt met de reeds beschikbare en best meetbare indicatoren (zie dummy-monitor Fase 1), waarna vervolgens stapsgewijs een uitbreiding plaatsvindt (zie uitbreiding dummymonitor). In een volgende voortgangsrapportage kan over de gegevens die beschikbaar zijn in 2019 worden gerapporteerd. Rondom verbetering outcome worden in 2019 al gegevens verzameld middels een cohortstudie, de resultaten zijn in 2020 beschikbaar. Resumerend hieronder een overzicht van de gegevens die nu al beschikbaar zijn cq. gemeten worden.

Reeds in 2019 beschikbaar vanuit prevalentiestudie (actualisatie na 4 à 5 jaar)

Omvang HGKM

  • • 
    Geschat aantal slachtoffers HGKM
  • • 
    % recidive plegers

In december 2019 beschikbaar vanuit registratiegegevens, prevalentiestudie en eerste resultaten cohortstudie 1

Aard en kenmerken

  • • 
    Aard van geweld en/of mishandeling (incl. EGG, VGV, seksueel geweld en huwelijksdwang)
  • • 
    Kenmerken slachtoffers en plegers

Vergroting bereik Veilig Thuis

  • • 
    Duur van het geweld tot aan melding VT
  • • 
    % meldingen van acute en/of structureel onveilige casuïstiek.
  • • 
    % vervolg casuïstiek na triage onderverdeeld naar ‘direct overdracht’, (lokaal), ‘voorwaarden en vervolg’ en ‘onderzoek’
  • • 
    Aantal contactmomenten VT: adviesvragen en meldingen
  • • 
    % adviesvragen en meldingen VT vanuit burgers, preventieve/ basisvoorzieningen en politie

Verbinding zorg en veiligheid

  • • 
    % overdracht van VT aan RvdK en meldingen van VT aan politie
  • • 
    Aantal politiemeldingen aan VT

Verbetering outcome

  •  
    Veiligheidsbeoordeling VT

1 Op basis van de gegevens van de 0-meting is het mogelijk om een representatief en gedifferentieerd beeld van de gezinnen die worden aangemeld bij Veilig Thuis, weer te geven. Hierbij gaat het om: - de omvang en ernst van het partnergeweld en de kindermishandeling - problemen van de gezinsleden (ouders en kinderen) zoals o.a. trauma, probleemgedrag en emotionele veiligheid; hechting

Reeds in onderzoek (cohortstudie): resultaten in 2020 beschikbaar

Verbetering outcome

  • • 
    % afname of stoppen geweld bij afronding en follow-up
  • • 
    Ervaren veiligheid door betrokken kinderen en volwassenen bij afronding hulp & follow-up • Beoordeling welzijn door cliënten
  • • 
    Verbetering opvoedingsrelatie tussen ouder en kind
  • • 
    Tevredenheid cliënten over de ontvangen hulp en samenhang hiertussen

Bijlage 1: Samenstelling adviescommissie

Voorzitter

Dhr. prof. dr. P.A.H. van Lieshout

Commissieleden

Mw. prof. dr. L.R.A. Alink Universiteit Leiden

Mw. prof. dr. C.C.J.H. Bijleveld Vrije Universiteit Amsterdam,

Nederlands Studiecentrum

Criminaliteit en Rechtshandhaving

Dhr. prof. dr. J. Goedee Universiteit Tilburg, Stichting

Optimale Samenwerking

Mw. prof. dr. J.H.L.J. Janssen Avans Hogeschool, Landelijk Expertise

Centrum Eer Gerelateerd Geweld,

Nationale Politie, Open Universiteit

Mw. prof. dr. M. Steketee Verwey Jonker Instituut, Erasmus

Universiteit Rotterdam

Inhoudelijk secretariaat

Mw. drs. M.A. Berger Nederlands Jeugdinstituut

Mw. S. Abrahamse, MSc Nederlands Jeugdinstituut

3.

Hoofddocument

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.