Uitnodiging deelname aan rondetafelgesprek UBO-register op 22 mei 2019 Tweede Kamer - Wijziging van de Handelsregisterwet 2007, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en enkele andere wetten in verband met de registratie van uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten ter implementatie van de gewijzigde vierde anti-witwasrichtlijn (Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten)

Deze brief is onder nr. ? toegevoegd aan wetsvoorstel 35179 - Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Uitnodiging deelname aan rondetafelgesprek UBO-register op 22 mei 2019 Tweede Kamer
Document­datum 20-05-2019
Publicatie­datum 20-05-2019
Kenmerk 35179, nr. ?
Commissie(s) Financiën (FIN)
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Commissie Financiën

Aan de genodigden voor het rondetafelgesprek UBO-register

Plaats en datum:

Den Haag, 14 mei 2019

Betreft:

Uitnodiging rondetafelgesprek UBO-register

Ons kenmerk:

2019D0

Geachte genodigden,

Inleiding

De vaste commissie voor Financiën uit de Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft besloten een rondetafelgesprek te organiseren met als onderwerp ‘UBO-register’ U bent hierover al eerder telefonisch of per e-mail geïnformeerd.

Het gesprek zal plaatsvinden op woensdag 22 mei 2019 van 14:00 tot 17:00 uur in de Troelstrazaal in het gebouw van de Tweede Kamer. Deze brief dient ter informatie voor uw bijdrage aan het rondetafelgesprek.

Achtergrond

Aanleiding voor het houden van dit rondetafelgesprek is het wetsvoorstel Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten (Kamerstukdossier 35 179), waarin de verplichting tot een UBO-register is opgenomen. De minister van Financiën heeft het wetsvoorstel op 3 april 2019 naar de Kamer gestuurd.

Het rondetafelgesprek

Een rondetafelgesprek wordt gebruikt door de leden van de Tweede Kamer om mondeling overleg te voeren met personen en organisaties. Er kan op een interactieve wijze met de Kamerleden gesproken

worden. De genodigden nemen per blok tegelijkertijd deel aan het gesprek. Bij aanvang van het

gesprek krijgen de genodigden de gelegenheid zich voor te stellen en in het kort - 2 à 3 minuten - hun

visie over het gespreksonderwerp te geven.

Het rondetafelgesprek is een openbare vergadering waarbij pers en publiek aanwezig zullen zijn. Tevens is het rondetafelgesprek via de website van de Tweede Kamer1 en via de app Debat Direct rechtstreeks te volgen.2 Van dit rondetafelgesprek wordt geen verslag gemaakt. Terugkijken van het rondetafelgesprek kan via de website Debat Gemist.3

Genodigden worden hierbij uitgenodigd om voorafgaand aan het rondetafelgesprek in het kort schriftelijk hun visie op het onderwerp “UBO-register ” te geven. Deze reacties kunnen per e-mail worden verstuurd naar het volgende adres: cie.fin@tweedekamer.nl, bij voorkeur uiterlijk op maandag 20 mei 2019 om 12:00 uur. Tijdig ontvangen reacties zullen per e-mail aan alle genodigden worden toegestuurd. De reacties / position papers worden eveneens op de website van de

Tweede Kamer gepubliceerd, en zijn dan te raadplegen via deze link: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2019A01816

Mocht u bezwaar hebben tegen openbaarmaking van uw reactie / position paper op de website, dan verzoek ik u vriendelijk dit duidelijk kenbaar te maken bij de inzending ervan.

Agenda / deelnemers

Het rondetafelgesprek zal in drie blokken plaatsvinden. Per blok zitten de genodigden en de leden van de commissie Financiën aan de vergadertafel. U bent uiteraard van harte uitgenodigd het gehele rondetafelgesprek bij te wonen.

Blok 1 Experts/NGO’s - 14:00 tot 14:45 uur:

  • Tax Justice Nederland: Francis Weyzig (belastingexpert bij Oxfam Novib, onderdeel van het Tax Justice netwerk)
  • Arnaud Booij (Rijksuniversiteit Leiden en fiscaal advocaat (partner) bij Booij Bikkers advocaten te Haarlem en gespecialiseerd in fiscale procespraktijk)
  • Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB): Corrine Holdinga (notaris (partner) bij Holdinga Matthijssen Kraak in Amsterdam en gespecialiseerd in ondernemingsrecht)
  • Transparency International: naam volgt

Blok 2 Overheidsorganisaties betrokken bij het wetsvoorstel - 15:00 tot ca. 15.45 uur:

  • Financial Intelligence Unit (FIU Nederland): Jeroen Toor (teamchef politie)
  • Fiscale Inlichtingen en OpsporingsDienst (FIOD): naam volgt
  • Autoriteit Persoonsgegevens (AP): Katja Mur (bestuurslid AP)

Blok 3 (Vertegenwoordigers van) organisaties die geraakt worden door het wetsvoorstel - 16:00 tot 17:00 uur:

  • Nederlandse Vereniging van Banken (NVB): Yvonne Willemsen (hoofd Veiligheidszaken NVB)
  • Vereniging van Familiebedrijven (FBNed): Albert Jan Thomassen (directeur FBNed)
  • Samenwerkende Brancheorganisatie Filantropie (SBF): Siep Wijsenbeek (directeur Vereniging van fondsen in Nederland)
  • MKB-Nederland: Leendert-Jan Visser (directeur MKB-Nederland)

Beveiliging / ingang Plein 2 / legitimatie

Graag wil ik u wijzen op de aangescherpte beveiligingsmaatregelen. U kunt zich melden bij de balie bij de hoofdingang van de Tweede Kamer aan Plein 2 (voor routeinformatie verwijs ik u naar de website van de Tweede Kamer). U wordt verzocht een geldig legitimatiebewijs (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs) mee te nemen. U wordt aangemeld als genodigde van de commissie. Uw jas kunt u afgeven bij de garderobe en uw tas kunt u meenemen in het Kamergebouw. U wordt door de scanstraat geleid, krijgt een kledingsticker (paarse sticker met de tekst “genodigde”) en wordt doorverwezen naar de vergaderzaal.

Indien u van plan bent om iemand mee te nemen naar het rondetafelgesprek dan verzoek ik u mij de naam van die persoon tijdig door te geven (graag uiterlijk op vrijdag 17 mei a.s. om 17:00 uur). U wordt dan beiden aangemeld bij de beveiligingsbalie van de hoofdingang van de Tweede Kamer aan Plein 2.

Gezien het bovenstaande verzoek ik u tijdig voorafgaand aan het gesprek aanwezig te zijn. De beschreven beveiligingsprocedure kan extra tijd in beslag nemen.

Nadere informatie

Indien u nog nadere praktische informatie wenst over het rondetafelgesprek, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de staf van de vaste commissie voor Financiën T 070 - 318 2045, cie.fin@tweedekamer.nl

Voor inhoudelijke informatie kunt u terecht bij ondergetekende (T 070-318 2039)

Ik hoop u voor dit moment voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,

de adjunct-griffier van de vaste commissie voor Financiën,

J.F.C. (Jeroen) Freriks

1 Zie www.tweedekamer.nl

2 Zie https://www.tweedekamer.nl/debat-direct

3 Zie http://debatgemist.tweedekamer.nl

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211
  • E. 
    cie.fin@tweedekamer.nl

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.