Oplossing gevraagd voor internationale chauffeurs die dubbel belasting moeten betalen

Met dank overgenomen van W.J.H. (Helma) Lodders i, gepubliceerd op donderdag 16 mei 2019, 2:31.

Mensen die in Nederland wonen en in het buitenland, voor een buitenlands bedrijf, werken lopen het risico op het betalen van dubbele belasting. Deze mensen betalen belasting in het land waar de werkgever gevestigd is en ook in Nederland krijgen zij een belastinghefing. Dit is een onwenselijke situatie! De mensen die dit betreft komen hierdoor in financiële problemen. Voor sommige mensen is de financiële druk zo hoog dat ze zelfs de keuze hebben moeten maken om ‘op papier’ als man en vrouw van elkaar te scheiden. Ik wil dat de staatssecretaris deze oneerlijke situatie en dit probleem gaat oplossen. Dat kan door afspraken te maken met andere landen zodat er maar in één land belasting wordt betaald.

Het probleem van dubbele belasting is groter dan alleen deze groep werknemers. Al langer speelt de kwestie van de matrozen (de zogenoemde rijnvarenden). Zij kregen na jarenlang betalen van premies in het buitenland te maken met een naheffing van de Belastingdienst in Nederland. Ook deze kwestie brengt mensen in financieel zwaar weer terwijl zij er niets aan kunnen doen. Ook dit probleem is nog niet opgelost en heb ik de staatssecretaris om een oplossing gevraagd. Werk aan de winkel!

Schriftelijke vragen van het lid Lodders (VVD) aan de staatssecretaris van Financiën over artikel 13a in het ‘Besluit ter voorkoming van dubbele belasting’ (2001) (https://wetten.overheid.nl/BWBR0012095/2018-01-01#Hoofdstuk2) en andere belastingverdragen.

  • 1. 
    Bent u bekend met artikel 13a over ‘de verrekening van buitenlandse belasting bij bemanningsleden van zee- of luchtvaartuigen in het internationale verkeer’?
  • 2. 
    Bent u van mening dat artikel 13a in het ‘Besluit ter voorkoming van dubbele belasting’ uit 2001 nog passend is bij de huidige situatie waarin er meer internationaal verkeer is? Zo ja, waarom? Zo nee, bent u voornemens om het besluit te actualiseren?
  • 3. 
    Deelt u de mening dat Nederlanders die buiten Nederland werken beschermd zouden moeten worden tegen betaling van dubbele belasting? Zo nee, waarom niet? Zo ja, graag een toelichting.
  • 4. 
    Bent u ervan op de hoogte dat gezinnen ontredderd zijn met de gevolgen vandien? Kunt u reageren op het feit dat er gezinnen zijn waarbij de vader en moeder op papier zijn gescheiden om onder de dubbele belasting uit te kunnen komen? Wat vindt u hiervan?
  • 5. 
    Hoeveel belastingverdragen heeft Nederland gesloten met andere landen?
  • 6. 
    In hoeveel van deze belastingverdragen is een extra bepaling opgenomen ter voorkoming van dubbele belasting voor Nederlanders die werken in en bij een buitenlands bedrijf in de lucht- en scheepvaartsector?
  • 7. 
    Kunt u toelichten waarom deze bepaling is opgenomen in oa het ‘Besluit ter voorkoming van dubbele belasting’ en verschillende andere belastingverdragen?
  • 8. 
    In artikel 13a wordt de verrekening buitenlandse belasting in het internationale verkeer genoemd, kunt u toelichten wat u verstaat onder internationaal verkeer?
  • 9. 
    Deelt u de mening dat ook internationaal opererende vrachtwagenchauffeurs vallen in de categorie internationaal verkeer? Zo nee, waarom niet? Zo ja, graag een toelichting.
  • 10. 
    Bent u voornemens om ook deze groep onder te brengen in artikel 13a ‘Verrekening buitenlandse belasting bij bemanningsleden van zee- of luchtvaartuigen in het internationale verkeer’ onder het ‘Besluit ter voorkoming van dubbele belasting’ en bij de desbetreffende artikelen in de verschillende belastingverdragen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke manier bent u voornemens dit te bespreken met andere landen? En wanneer kan de Tweede Kamer de wijziging van het ‘Besluit ter voorkoming van dubbele belasting’ en de verschillende belastingverdragen tegemoet zien?