Stop met nachtvluchten op Schiphol

Met dank overgenomen van Democraten 66 (D66) i, gepubliceerd op donderdag 25 april 2019.

Nederland kan trots zijn op Schiphol. Keer op keer uitgeroepen tot beste luchthaven van Europa, en inmiddels leidend in de broodnodige verduurzaming van de luchtvaart. Alleen: luchtvaart vergroent niet snel, en bewoners rondom Schiphol hebben de afgelopen jaren steeds meer last van de snelle groei. Zoals Hans Alders op 24 april zei bij een hoorzitting in de Tweede Kamer: “Mensen zeggen: we liggen gewoon wakker!”

D66 wil daarom dat we toe gaan naar een ander nachtregime voor Schiphol. Met zo’n 20.000 vliegbewegingen tussen 23 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends loopt Schiphol totaal uit de pas met andere Europese luchthavens. De grote concurrenten Heathrow, Frankfurt en Charles de Gaulle hebben alle drie minder dan de helft van het aantal nachtvluchten dat Schiphol afhandelt.

Het is opvallend dat Schiphol hierin zo sterk afwijkt. Nachtvluchten zijn relatief vaak vrachtvluchten en vluchten van low cost carriers, in beide gevallen geen vluchten die essentieel zijn voor het hubnetwerk van de mainport Schiphol. In de jaren ’90 besloot Schiphol desondanks de ruimte voor nachtvluchten te verbreden. Premier Wim Kok zei destijds dat slechts gevlogen zou worden ‘aan de randen van de nacht’.

Wat D66 betreft is er alle reden om de nachtvluchten terug te brengen tot een reëel niveau. Minister van Nieuwenhuizen heeft een goede stap gezet door een plafond vast te leggen voor het maximum aantal nachtvluchten. Nu is het tijd om door te pakken en in de luchtvaartnota een forse reductie van het aantal nachtvluchten op te nemen, zodat Schiphol hiermee op z’n minst in de pas gaat lopen met andere Europese luchthavens.

Schiphol buitensporig veel nachtvluchten

Op dit moment vinden er gemiddeld zo’n 32.000 nachtvluchten per jaar plaats vanaf Schiphol. 20.000 vluchten tussen 23.00 en 06.00 uur en 12.000 vluchten tussen 06.00 en 07.00 uur. Deze nachtvluchten worden veelal gebruikt door vrachtverkeer en goedkope vakantievluchten. De helft van deze nachtvluchten wordt door TUI, Corendon, Ryanair en Transavia gebruikt.

Deze nachtvluchten veroorzaken geluidshinder en slaapverstoring bij de omwonenden met alle mogelijke gezondheidsgevolgen van dien. De Staat van Schiphol 2018 (ILT, 2018) laat zien dat er sinds 2010 een toename is van ernstige geluidshinder en ernstige slaapverstoring tijdens de nacht.

Schiphol is niet de enige luchthaven die hier mee te maken heeft in Europa, maar is wel bijna de enige luchthaven in Europa die geen strikte maatregelen heeft getroffen om nachtvluchten te verbieden of terug te dringen. Schiphol heeft daardoor bijna evenveel nachtvluchten als London Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt bij elkaar opgeteld.

Benchmark Heathrow, Frankfurt, Paris Orly en Charles de Gaulle

 

Luchthaven

Aantal nachtvluchten (2300-0600) per jaar

Index (Schiphol=100)

Schiphol

20,000

100

Heathrow

5,800*

29

Frankfurt

0**

0-50

Paris Orly

0***

0

Charles de Gaulle

5,475****

27

     

*80% van de vluchten vindt plaats tussen 04.30 en 06.00 uur.

**In Duitsland geldt er een verbod om te vliegen tussen 23.00 en 05.00 uur. Frankfurt handelt tussen 05.00 en 06.00 uur wel zo’n 20-25 vluchten per dag af. Een jaartotaal wordt niet gemaakt, maar zou ruim onder de 10.000 vluchten blijven.

***Verbod op nachtvluchten tussen 23.30 en 06.00 uur. Orly handelt tussen 23.00 en 23.30 uur een zeer beperkt aantal vluchten af.

****Gemeten vluchten tussen 00.30 en 05.00 uur in 2016.

Conclusie: Schiphol kent geen grote restricties om nachtrust van omwonenden te garanderen. Schiphol heeft meer nachtvluchten per jaar dan de drie grote concurrenten bij elkaar.

Bronlijst:

Wat te doen?

Schiphol zou het regime voor nachtvluchten moeten strak trekken tot het niveau van Frankfurt. Dat kan een totale stop betekenen tussen 23.00 en 5.00 uur naar model van Frankfurt en/of een forse reductie over de gehele nacht.

Dit zou kunnen betekenen dat sommige vakantievluchten of vrachtvluchten willen uitwijken naar luchthavens als Luik en Maastricht. Voor het primaire doel van de hub Schiphol is dat geen probleem: versterken van een hub voor mainportverkeer is niet afhankelijk van vakantievluchten en vrachtvluchten (full freight).