Vragen over inzet van Boeing 737 MAX 8 toestellen in de EU

Met dank overgenomen van Staatkundig-Gereformeerde Partij (SGP) i, ChristenUnie (CU) i, gepubliceerd op dinsdag 12 maart 2019.

Vandaag heb ik schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie en het Europese Luchtvaart Agentschap EASA inzake de recente crashes van toestellen van het type Boeing 737 MAX 8.

Als Lid van de Transport Commissie van het Europees Parlement verbaast het mij dat diverse regeringen, zoals van Australië, Indonesië, China, Singapore en het Verenigd Koninkrijk, hebben besloten toestellen van dit type aan de grond te houden en de toegang tot hun luchthavens te ontzeggen. Want...

.. waarom heeft de EASA tot op heden afgezien van instructies inzake de inzet van de 737 MAX 8 om dergelijke toestellen aan de grond te houden in de Europese Unie totdat duidelijk is waarom dergelijke toestellen recent zijn neergestort, en totdat de door fabrikant Boeing toegezegde aanvulling van de software is geïnstalleerd in al deze vliegtuigtypen?´

Ik vraagt mij af of er vanuit het voorzorgsbeginsel ´luchtvaartveiligheid voor alles´ juist nu geen aanleiding zou zijn, in de Europese Unie toestellen van dit moderne type aan de grond te houden.

Hier de vragen van Van Dalen:

Schriftelijke vragen van Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie/SGP) aan de Europese Commissie, dinsdag 12 maart 2019 inzake de inzet van Boeing 737 MAX 8 toestellen in de Europese Unie

Na de crash van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines afgelopen zondag 10 maart besloten de regeringen van Australië, Indonesië, China, Singapore en het Verenigd Koninkrijk toestellen van dit type aan de grond te houden en de toegang tot hun luchthavens te ontzeggen. Fabrikant Boeing heeft toegezegd aanvullende software voor dit type toestel uit te gaan geven hoewel Boeing stelt, dat die aanvulling niet gerelateerd zou zijn aan de recente ongelukken met de 737 MAX 8.

De Europese Commissie en het Luchtvaart Agentschap EASA zijn bevoegd op te treden inzake de Europese luchtvaartveiligheid. Daarom de volgende vragen:

  • 1. 
    Hoe komt de EASA tot een besluit inzake luchtvaartveiligheid in deze kwestie, waarbij in relatief korte tijd 2 vliegtoestellen van het nieuwste type 737, de 737 MAX 8, zijn verongelukt met een totaal verlies van helaas alle inzittenden?
  • 2. 
    Waarom heeft de EASA tot op heden afgezien van instructies inzake de inzet van de 737 MAX 8? Met name de voorzorgsmaatregel om dergelijke toestellen aan de grond te houden in de Europese Unie totdat duidelijk is waarom dergelijke toestellen recent zijn neergestort, en totdat de door fabrikant Boeing toegezegde aanvulling van de software is geïnstalleerd in al deze vliegtuigtypen?