Brief regering; Reactie op het verzoek van het lid Van Ojik over het bericht ‘VS: boycot Russisch gas’ - Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Deze brief is onder nr. 744 toegevoegd aan dossier 21501-33 - Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie; Brief regering; Reactie op het verzoek van het lid Van Ojik, gedaan tijdens de Regeling van werkzaamheden van 19 december 2018, over het bericht ‘VS: boycot Russisch gas’
Document­datum 07-02-2019
Publicatie­datum 15-02-2019
Nummer KST2150133744
Kenmerk 21501-33, nr. 744
Commissie(s) Buitenlandse Zaken (BUZA)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-

2019

21 501-33

Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 744

BRIEF VAN DE MINISTERS VAN BUITENLANDSE ZAKEN EN VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 februari 2019

In reactie op het verzoek van de het lid Van Ojik van 19 december jl. (Handelingen II 2018/19, nr. 38, item 5) om een brief aan uw Kamer over de voortgang van het trilateraal overleg tussen Oekraïne, Rusland en de Europese Commissie over het behoud van gasdoorvoer door Oekraïne, voorafgaand aan een Kamerdebat over Russisch gas, informeren wij uw Kamer als volgt. Tevens informeren wij u over de stand van zaken van de voorgestelde herziening van de Europese Gasrichtlijn.

Voortgang trilaterale gesprekken gasdoorvoer Oekraïne

Op 21 januari jl. heeft in Brussel een tweede ministeriële bijeenkomst plaatsgevonden tussen Rusland, Oekraïne en de Europese Commissie over de toekomst van gasdoorvoer door Oekraïne. Onder leiding van EU commissaris Sefcovic (Energie Unie) namen de Russische Minister van Energie Alexander Novak, de Oekraïense Minister van Buitenlandse Zaken Pavlo Klimkin en de directeuren van Naftogaz, Andriy Kobolyev, en van Gazprom, Aleksej Miller, deel aan de gesprekken. Ter voorbereiding van de ministeriële bijeenkomst hebben de afgelopen maanden op expert-niveau technische besprekingen plaatsgevonden.

Tijdens de ministeriële bijeenkomst zijn verschillende aspecten van de toekomstige gastransit besproken:

  • het juridisch kader van een toekomstig transit contract;
  • het (minimale) transitvolume;
  • de tarifering;
  • de ontvlechting van de Oekraïense transmissiesysteembeheerder (Naftogaz);
  • de toekomstige Europese gasbehoefte.

De Europese Commissie heeft een voorstel neergelegd ter verdere bestudering door beide partijen. Dit voorstel gaat in op de drie belangrijkste parameters voor een toekomstige gasdoorvoer: looptijd, volumes

kst-21501-33-744 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

en tarieven. Het gaat ook in op de benodigde investeringen in en het onderhoud van het Oekraïense gassysteem en op de juridische en technische vereisten. Beide partijen hebben toegezegd het voorstel van de Commissie nader te bestuderen en van commentaar en suggesties te voorzien. Dit ter voorbereiding op een volgende ministeriële bijeenkomst die gepland staat voor de maand mei (na de Oekraïense presidentiële verkiezingen in maart). Tegelijkertijd zal het overleg op technisch niveau worden voortgezet.

Het doel van de Europese Commissie bij het faciliteren van de trilaterale onderhandelingen is tweeledig. Niet alleen dienen deze onderhandelingen om de gastransit door Oekraïne zeker stellen, ook dienen ze om te verzekeren dat deze transit onder de toepasselijke regels van de Energie Gemeenschap plaatsvindt. Een belangrijk onderwerp van de trilaterale gesprekken is daarom de ontvlechting van de Oekraïense transmissiesys-teembeheerder Naftogaz. De Europese Commissie staat Oekraïne actief bij in de aanpassing van de wet- en regelgeving conform de toepasselijke energiewetgeving van de Europese Unie, zoals overeengekomen tussen de EU en Oekraïne in het kader van de Energie Gemeenschap en het Associatie Akkoord. De Commissie zal in het kader van het faciliteren van de ontvlechting een bijeenkomst organiseren met Europese trans-missiesysteem-beheerders om van hun kennis gebruik te maken.

Complicerende factor is het hoger beroep van Gazprom tegen de uitspraak van de Stockholm-arbitrage over een eerder gasdispuut met Oekraïne. De onderhandelingen zouden de juridische positie van de partijen in dat beroep kunnen aantasten.

Er zijn meerdere punten waarover in de onderhandelingen overeenstemming moet worden bereikt om tot een nieuwe overeenkomst te komen inzake de gasdoorvoer door Oekraïne na 2019. Het kabinet acht het positief dat alle betrokken partijen bij het trilaterale overleg aanwezig waren, dat vooruitgang kon worden geboekt en dat een volgende afspraak voor overleg is gemaakt.

Stand van zaken wijziging Europese Gasrichtlijn

Tot slot informeren wij uw Kamer over de stand van zaken met betrekking tot de wijziging van de Europese Gasrichtlijn die tot doel heeft pijpleidingen uit derde landen in overeenstemming met Europese wet- en regelgeving te brengen. Het Roemeens EU-voorzitterschap heeft dit onderwerp geagendeerd voor de Energieraad van 4 maart a.s. Voorafgaand daaraan wordt op 8 februari a.s. een bespreking voorzien in het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper). Voor de Nederlandse inbreng zal daarbij de positie zoals verwoord in het BNC-fiche1, de kabinetsreactie op de motie van Ojik2 en onze brief van 14 december 2018 over het trilateraal overleg tussen Oekraïne, Rusland en de Europese Commissie3 leidend zijn.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

S.A. Blok

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

E.D. Wiebes

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 21 501-33, nr. 744 2

1

   Kamerstuk 22 112, nr. 2447

2

   Kamerstuk 21 501-33, nr. 720

3

   Kamerstuk 21 501-22, nr. 740


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.