Reactie van: M Zijderveld bij: Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: M Zijderveld bij: Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)
Document­datum 19-01-2019
Publicatie­datum 20-01-2019
Van M Zijderveld

2.

Tekst

Vraag1 Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.

Geachte heer/mevrouw,

Graag wil ik reageren op de verkeersverdeling tussen Schiphol en Lelystad Airport. Ik ben zelf paragliding piloot en ik vlieg ook op een motorzwever (TMG), vanaf Lelystad Airport. Daarnaast ben ik een bewoner van Gelderland, in het buitengebied, waar het lekker stil is.

Ik maak me zowel vanuit het wonen als vanuit de luchtsport zorgen om Lelystad Airport en de routes die gevlogen gaan worden. Ik vlieg graag in de thermiek en met deze nieuwe routes wordt het thermiek vliegen erg beperkt. Tot een lage hoogte kunnen thermieken heeft niet zoveel zin, want dan kun je maar heel moeilijk van bel naar bel 'hoppen'. Zeker met een paraglider heb je gewoon de hoogte nodig (omdat de snelheid van een paraglider niet zo hoog is).

Ook met de TMG thermiek ik graag als dat kan. Door de komst van Lelystad Airport met bijbehorende vliegroutes en airspace wordt dat een heel stuk lastiger in grote delen van Nederland.

Daarbij is het lastig om als TMG vlieger in een vliegplan aan te geven hoe lang ik exact van plan ben te gaan vliegen etc. Ik start en als het goed is thermiek ik lang, is het minder goed dan thermiek ik kort. Als Lelystad Airport gecontroleerd wordt en ik moet een vliegplan indienen, dan is dat lastig in een vliegplan uit te drukken.

Tevens maak ik me zorgen als bewoner. Er vliegen nu al behoorlijk veel vliegtuigen over, gelukkig de meeste wel vrij hoog. Zowel qua geluidsoverlast als gezondheid vrees ik dat beide verstoord worden.

Kunnen de vliegroutes bij Lelystad niet veel meer boven het IJsselmeer plaatsvinden? Dan zijn er veel minder inwoners die hier last van hebben.

Natuurlijk een heel andere oplossing die wel wat verder gaat dan dit: waarom wordt er geen luchthaven in zee gebouwd? Dan ontstaat er heel veel ruimte voor woningen in de buurt van Amsterdam en zijn we meteen van heel veel airspace 'geneuzel' af. Dan is de aanvliegroute gewoon via de Noordzee en heeft geen bewoner er last van.

Met vriendelijke groet,

M

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.