Reactie van: F en CC Van Haandel en Heesterman bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: F en CC Van Haandel en Heesterman bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 21-12-2018
Publicatie­datum 04-01-2019
Van F en CC Van Haandel en Heesterman

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

1/4

Schrappen van het verplichte register uit de wet:

“In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?”

Wij zijn het eens met het uit de wet schrappen van het verplichte register.

Zoals OCW en de Onderwijscoöperatie (OC) steeds zeiden, je krijgt maar één kans om het register goed in te voeren. Ondanks stevige waarschuwingen van leraren, is de vraag of er wel draagvlak was voor een verplicht register zonder serieus draagvlakonderzoek onder leraren op aangeven van de OC door OCW en een aantal onderwijswoordvoerders in de Kamer pro forma met ja beantwoord. Nadat de wet op het lerarenregister door het parlement was aangenomen, zwol onder leraren de kritiek op de OC en het door de OC en OCW opgezette verplichte register aan. Het is namelijk niet vanuit leraren opgezet, maar aan hen opgelegd, evenals het civiele effect ervan. Het register is geen oplossing van een probleem. Integendeel, het maakt een ander probleem nog groter: het lerarentekort.

Het is een gemiste kans dat het in 2007 vanuit leraren opgestarte registerproject door toedoen van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL), de voorganger van de OC, in 2010 is mislukt. Het momentum is verloren en een register is verder uit zicht dan ooit. Eerst zal er een goed georganiseerde beroepsgroep moeten komen. Alleen die kan beslissen of er wel of geen verplicht en wettelijk verankerd lerarenregister moet komen. Het is daarom beter het voorlopig helemaal niet over een lerarenregister te hebben en de focus volledig op organisatie van de beroepsgroep te leggen.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.