Reactie van: Basisschool Pastoor van Ars (Dhr H Welman) bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Basisschool Pastoor van Ars (Dhr H Welman) bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 23-12-2018
Publicatie­datum 24-12-2018
Van Basisschool Pastoor van Ars (Dhr H Welman)

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

Het leraren register in zijn huidige vorm is een administratieve last, iets waarvan wij in het onderwijs al genoeg hebben. Het optellen van uren deskundigheidsbevordering zegt niets over de kwaliteit van een leerkracht. Je kunt alle diploma's halen maar door missende persoonlijke eigenschappen een minder goede leraar zijn of zelfs een veel slechtere dan iemand die af en toe 'niet aan zijn uren komt, maar verder erg goed is in zijn vak. Het register moet wat mij betreft geschrapt worden.

Ik weet niet wat er in het bekwaamheid dossier moet staan. Als dat o.a. de gesprekken cyclus is, dan kan het zinvol zijn. Als ook dit alleen 'cursussen tellen' is, laat het dan weg

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.