Reactie van: Mevrouw L de Jong bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Mevrouw L de Jong bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 22-12-2018
Publicatie­datum 23-12-2018
Van Mevrouw L de Jong

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

Het leraren register voegt niets toe, anders dan administratie. Omdat het een heel gedoe is (ik kan mijn diploma's en certificatentoch gewoon in een mapje thuis bewaren?). De directie van de school dient erop toe te zien dat leraren zich professionaliseren. Maar dat hoeft niet perse via een cursus buiten de deur.

Veel van die cursussen zijn beneden niveau, stellen niet zoveel voor.

Terwijl een intern traject er vaak wel voor zorgt dat je als leraar een stap maakt in je ontwikkeling. En wat te denken van de uitdagingen waar je soms voor komt te staan in een klas? Daar heb ik altijd meer van geleerd dan van een cursus.

De definitie van een leraar is: Een persoon die leerlingen begeleidt in hun ontwikkeling. En die aarvoor de nodige kennis in huis heeft of haalt. Dit alles binnen de grenzen van wat haalbaar is.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.