Veilig in de taxi

Met dank overgenomen van G.J. (Gijs) van Dijk i, gepubliceerd op woensdag 19 december 2018.

Steeds vaker zien we in de grote steden een wildwest met taxi’s. Uber zoekt de randen van de regels op en overtreedt deze ook. Fraude, handel in Uber-accounts en onvoldoende rusttijd voor Uber-chauffeurs. Bovendien werken deze Uberchauffeurs keihard en kunnen amper nog een fatsoenlijke boterham verdienen. Veel van de lusten komen ten goede van Uber en de lasten voor chauffeurs.

Fraude, handel in Uber-accounts en onvoldoende rusttijd voor Uber-chauffeurs.

Natuurlijk heeft het bestellen van een taxi via een app veel voordelen. Het is veilig, want je weet wie de taxichauffeur is en wanneer je taxi komt. Maar Uber lapt hierbij ook de regels aan hun laars. De handel in Uber-accounts laat dat opnieuw zien. Dit is opnieuw niet de verantwoordelijkheid van Uber en zij schuiven het weer af.

De handel in Uber-accounts laat dat opnieuw zien.

Op deze manier kan je als klant niet weten of de chauffeur je veilig thuis kan brengen. Als je een taxi aanhoudt of bestelt via een app, wil je er zeker zijn dat deze je netjes op je bestemming brengt zonder allerlei capriolen. Maar ook wil je dat die taxichauffeur gewoon zijn brood kan verdienen met zijn werk als taxichauffeur.

Ik wil dat Ubertaxi’s aan dezelfde regels moeten voldoen als reguliere taxi’s. Ook moeten gemeenten de mogelijkheid krijgen om minder taxi’s in hun stad toe te laten. Deze maatregelen moeten landelijk worden genomen. De staatssecretaris moet aan de slag, want de overtredingen door Uber stapelen zich op.

Ik wil dat Ubertaxi’s aan dezelfde regels moeten voldoen als reguliere taxi’s.