Reactie van: Saamscholen (drs S Beuving) bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Saamscholen (drs S Beuving) bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 15-12-2018
Publicatie­datum 16-12-2018
Van Saamscholen (drs S Beuving)

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

Ik ben van mening dat het lerarenregister niet in de wet behoort. Leraren zijn professionals en daarmee zijn zij zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun vakmanschap. Het lerarenregister in huidige vorm is daarbij niet helpend gebleken (daarnaast kwam nadruk op 'punten halen' en formeel leren, terwijl informeel leren van veel waarde is). De wijze waarop leraren hun vakmanschap definiëren en de wijze waarop zij aan dit vakmanschap werken is aan de beroepsgroep zelf, laten we het daar dan ook bij houden.

Leraren die serieus opvattingen hebben over vakmanschap zijn ook leraren die serieus genomen worden. Een professioneel statuut is niet van toegevoegde waarde op het moment dat leraren de kern van hun vak zelf vormgeven. Een professioneel statuut, zoals opgenomen in de wet, zorgt enkel voor bureaucratische rompslomp, maar niet voor werkelijke veranderingen. Hier is ook mijn mening dat het aan besturen, schoolleiders en leraren zelf is om in debat te gaan over de wijze waarop het vakmanschap van leraren aan de basis van besluiten ligt.

Het bekwaamheidsdossier is al jaren een verplichting. De wet beroepen in onderwijs vormt een mooie basis voor deze dossiers. Een basis waar de beroepsgroep bij betrokken is geweest. De verantwoordelijkheid voor het bijhouden van deze dossiers en bijstellen van de definitie van het beroep leraren ligt bij de leraren zelf.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.