Reactie van: G. Boevink bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: G. Boevink bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 12-12-2018
Publicatie­datum 13-12-2018
Van G. Boevink

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

De leraar van nu lijkt steeds te verworden tot "een methode-slaaf in een administratieve omgeving". Het lerarenregister draagt hier aan bij. De focus moet liggen op een cultuur van continue ontwikkeling ten dienste van het primaire proces. Dat vraagt professionele autonomie en professionele ontwikkeling. In een cultuur van permanente ontwikkeling leg je deze ontwikkeling als leraar vast in een bekwaamheidsdossier omdat je zelf zicht wilt hebben op deze ontwikkeling. Een professioneel statuut is daar niet voor nodig. Voldoende ruimte en middelen/tijd om te (willen)ontwikkelen in een cultuur van professionele ontwikkeling, zelfreflectie en ieder dag een beetje beter.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.