Reactie van: Gemeentelijk Gymnasium Hilversum (drs. R.J. Oranje) bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Gemeentelijk Gymnasium Hilversum (drs. R.J. Oranje) bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 11-12-2018
Publicatie­datum 12-12-2018
Van Gemeentelijk Gymnasium Hilversum (drs. R.J. Oranje)

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

Geachte heer/mevrouw,

Als leraar (VO) ben ik van mening dat het lerarenregister het verdiend om een doodgeboren kind te blijven.

Ik ben overtuigd van het nut van bij- en nascholing, en maak daar ook graag tijd voor vrij. Dit geldt zowel voor vakinhoudelijke als didactisch-pedagogische ontwikkelingen.

Het is ook een grote wens van mij en vele andere docenten als er ruimte wordt geschapen voor docenten om zich na te scholen. Dit betreft dan praktische ruimte (minder uren) en financiële ruimte (een ruimer scholingsbudget).

Maar het lerarenregister dient hier niet toe: het verplicht docenten om nascholingsuren te maken, en het verplicht schoolleidingen om dit te bekostigen, zonder te faciliteren: dit levert massaproductie op in plaats van doelmatige, fijnmazige nascholing. Daarnaast is lang niet iedere vorm van scholing even goed te vangen in Registeruren. Kortom, een papieren werkelijkheid ('ons hele personeel heeft 8 uur bijgeschoold, vraag me niet wat men bijgeleerd heeft') en een verhoging van de werkdruk dreigen.

Het lijkt me niet onverstandig om een register aan te leggen waarin de actuele lesbevoegdheid van docenten staat genoteerd (dit zou je zelfs kunnen aanvullen met opgedane kennis a.d.h.v na- en bijscholing). Maar daar houdt het wel op: in tegenstelling tot bij artsen is ons werk niet of maar in zeer geringe mate automatiseerbaar; een sanctie op het niet op de voorgeschreven wijze onderhouden van de bevoegdheid lijkt mij ridicuul, aanvechtbaar, en niet bepaald reclame voor het leraarschap.

Dat brengt mij op mijn laatste punt: het vak ligt onder vuur, voor diverse schoolvakken lukt het niet om genoeg docenten te vinden, wij kunnen ons als maatschappij beter richten op het werven en behouden van goede docenten dan op het (op ondoelmatige wijze) wegpesten van mindere goden.

Samengevat:

  • weg met het lerarenregister in de huidige vorm
  • ja tegen een professioneel statuut
  • geen verplicht bekwaamheidsdossier als onderdeel van de bevoegdheid
  • wettelijke definitie: neutraal, is het nodig?
 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.