Reactie van: T de Rouw bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: T de Rouw bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 03-12-2018
Publicatie­datum 04-12-2018
Van T de Rouw

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

1- Een register kan een rol hebben als bindend element voor een goed georganiseerde beroepsgroep. Onder andere doordat leraren bereikbaar zijn voor professionaliseringsfaciliteiten en als een gezamenlijk beheerd instrument voor individuele bekwaamheidsdossiers. De beroepsgroep moet dan wel formeel zeggenschap hebben over organisatie, invulling en gebruik van het register. Hervorming van dit register is dus noodzakelijk. Herregistratiecriteria en screening van aanbod zijn overbodig. Leraren zijn gemotiveerd genoeg en prima in staat om zélf te bepalen hoe zij zich zinvol, formeel of informeel willen ontwikkelen. Wat op de eerste plaats ontbreekt bij een nieuwe koers is tijd en ruimte voor structurele professionalisering. Dat geldt voor vrijwel alle scholen. Het inroosteren van een vast dagdeel vrij besteedbare professionaliseringstijd per week per regio, is een voor de hand liggende oplossing.

2- In vele publicaties de afgelopen jaren is aangegeven dat goed onderwijs gebaat is bij meer zeggenschap van leraren over (de ontwikkeling van) 'hun' onderwijs. Een verplichting voor het vaststellen van een Professioneel Statuut is dus overbodig voor besturen die dit begrijpen en in overleg met hun onderwijsteam de ruimte, structuur en faciliteiten durven verschaffen voor structurele professionele ontwikkeling. Er zijn scholen waar dit al gebeurt en die als voorbeeld kunnen dienen. Deze aanpassingen van de schoolorganisatie vallen onder de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag en staan in beginsel los van een beroepsregister van leraren.

3-De bekwaamheidsdossiers op scholen staan ten dienste van de schoolorganisatie. Het bevoegd gezag heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid. In de dossiers op scholen kunnen de bevoegdheden van leraren worden bijgehouden. Het zijn dan bevoegdheidsdossiers.

4-De definitie van het beroep leraar in de WBL is in mijn ogen louter instrumenteel om te bepalen wanneer iemand bij de beroepsgroep hoort en recht heeft op aanmelding in het beroepsregister. Het zou anders en beter zijn als bij dit artikel in de wet was vermeld dat een leraar ook bevoegd moet zijn voor het uitoefenen van zijn/haar vak.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.