Reactie van: GK Versprille bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: GK Versprille bij: Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Document­datum 01-12-2018
Publicatie­datum 02-12-2018
Van GK Versprille

2.

Tekst

Vraag1 - In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?

  • Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
  • Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
  • Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?

Prima om het portfolio te behouden, dit kan dienen als informatiebron over wat leraren belangrijk vinden als het gaat om professionalisering. (soort activiteiten, inhoud van professionalisering) en biedt leraren een 'bekwaamheidsdossier' dat ze zelf beheren en mee kunnen nemen bij een switch naar een andere betrekking.

Verplichting professioneel statuut moet gehandhaafd. Hier wordt de zeggenschap van leraren geregeld en handhaving vraagt om een belangrijke dialoog in de school over het onderwijs en professioneel handelen. Afschaffing zou een stap terug zijn voor wat betreft zeggenschap van de leraar.

Bekwaamheidsdossier zou samengevoegd kunnen worden met portfoliotool van het register.

Definitie van beroep moet gehandhaafd blijven.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.