Omtzigt:grote zorgen om slechte bereikbaarheid belastingtelefoon

Met dank overgenomen van P.H. (Pieter) Omtzigt i, gepubliceerd op vrijdag 3 augustus 2018.

Het CDA is zeer verontrust over de aanhoudende problemen bij de belastingtelefoon. De wachttijden zijn, zo meldt RTLZ, erger dan gedacht voor particulieren. Meer dan een miljoen bellers haakten dit jaar af omdat ze te lang in de wacht stonden.

CDA woordvoerder Pieter Omtzigt maakt zich al maanden zorgen over de ernst van deze situatie. ‘Sommige bellers staan 70 minuten in de wacht, of de verbinding wordt gewoon verbroken. Dat kan toch niet waar zijn. Mensen hebben gewoon het recht op fatsoenlijke uitleg en informatie over fiscale problemen. Dit is onacceptabel.’

Het CDA heeft samen met de VVD begin juni Kamervragen gesteld over de slechte bereikbaarheid van de belastingtelefoon. In antwoord op die vragen liet de staatssecretaris weten dat hij onder bereikbaarheid verstaat mensen die door een medewerker of zogenoemde bestelautomaat voor formulieren zijn geholpen. Hierdoor rekent hij de bereikbaarheid op 57,4 %.

Omtzigt: ‘met de klachten die mij bereiken weet ik niet hoe de staatssecretaris aan dit percentage komt. Het is namelijk vele en vele malen slechter gesteld met de bereikbaarheid. Daarom heb ik samen met de VVD vervolg vragen gesteld die de staatssecretaris zo snel mogelijk moet beantwoorden.’