Debat over nieuwe acties en stakingen binnen Air France/ KLM

Met dank overgenomen van R.J. (Remco) Dijkstra i, gepubliceerd op donderdag 14 juni 2018, 3:42.

Voorzitter,

De meeste mensen dragen de KLM; ‘onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij’, een warm hart toe. We hebben er allemaal een gevoel bij én een mening over.

Als je een tijdje in een ver buitenland hebt gezeten, ben je blij om aan boord van een blauwe zwaan te stappen en terug naar huis te vliegen.

Dat nationale gevoel van trots is mooi, maar we moeten ook niet vergeten dat KLM een Frans/Nederlands bedrijf is.

Voor de VVD geldt dat het bedrijf AF/KLM de problemen zélf moet oplossen. Uiteindelijk moet iedereen gewoon weer aan het werk.

De organisatie AF/KLM moet efficiënter worden.

Voor de VVD geldt dat Air France echt aan de bak moet met haar bedrijfsvoering.

Is de Minister dat met ons eens?

Door de stakingen in Frankrijk heeft ook de Nederlandse tak van het concern Air France/KLM het zwaar.

Het voelt namelijk niet goed om als stewardess of grondmedewerker eerst loon te hebben moeten inleveren voor het behoud van banen en nu je Franse collega’s te zien staken. De magere winsten van het concern verdampen.

Nederlanders waarderen hun Franse collega’s en andersom ook, maar door de stakingen, cultuurverschillen en ingewikkelde verhoudingen is het soms een moeilijk huwelijk.

Sommige buitenstaanders vinden dat KLM weer zelfstandig moet worden, maar een zelfstandige KLM is weinig levensvatbaar. De schaalgrootte en -voordelen die nodig zijn om te overleven missen.

Nu lijkt de blauwe zwaan de kip met de gouden eieren, maar het bedrijf was een tijd terug kwetsbaar.

Je moet in deze sector je eigen broek kunnen ophouden. Als je te duur bent, verlies je uiteindelijk in de keiharde mondiale concurrentiestrijd.

Oneerlijke concurrentie door de Midden-Oosten carriers moet bestreden worden op Europees niveau. Jammer dat niet gelukt is EU op 1 lijn te krijgen.

Wat kan de Minister van I&W hierin betekenen en wat kan zij doen richting EU-collega’s?

De continuïteit en kwaliteit van Schiphol als netwerkschakel, met een goede bereikbaarheid voor ons land, is een belangrijke schakel in onze economie.

Hoe beoordeelt het kabinet de positie van de KLM in dat speelveld?

Het zou verstandig zijn om in gesprekken met de Fransen de gemaakte afspraken (uit 2004 en schriftelijk uit 2015) o.a. over, het niet verplaatsen van activiteiten, vluchten en banen naar Parijs, te blijven benoemen. En als de kans zich voordoet dit proberen vast te leggen. Dat brengt rust in de tent en het momentum is er ook nu.

Wetende dat onze invloed in bezit beperkt is, maar beseffend dat politieke druk kan helpen.

Is het kabinet bereid een inspanning te leveren, tot waar kan zij gaan?

Tenslotte een noodkreet. Door het slot op Schiphol t/m 2020 zal de roep om verplaatsing van vluchten alleen maar groter worden. Nieuwe bestemmingen komen er niet bij of er wordt uitgeweken naar luchthavens zoals Parijs, Londen of Frankfurt.

Kan de Minister ons aangeven hoe zij waakt over de concurrentiekracht van Schiphol en daarmee indirect ook over de KLM?