Reactie van: Carolusschool (Martin Vredeveld) bij: Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Carolusschool (Martin Vredeveld) bij: Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Document­datum 06-06-2018
Publicatie­datum 07-06-2018
Van Carolusschool (Martin Vredeveld)

2.

Tekst

Vraag1 Wat vindt u van het voorstel, zowel van de voorgestelde wettekst als de memorie van toelichting?

Het voorstel is prima en heel slecht. Heel slecht omdat de voorwaarden die nodig zijn om het voorstel uit te voeren, niet worden benoemd. Daardoor lijkt het gemakzuchtig en voor de Bühne. Dit thema valt onder socialisatie: hoe denk je dit te kunnen realiseren in een klas van 25 kinderen? Hoe kun je in zo'n groep een democratische gezindte kweken? Hoe kun je in zo'n groep een gesprek organiseren? Een half uur les betekent een spreektijd van een minuut per kind? Hoe belangrijk vind je dit onderwerp als wetgever?

En wat is "democratie" in de beleving van de leerkracht? Hebben we daar moderne opvattingen over, halen we Dewey nog eens van stal - wat bedoelen we dan werkelijk en kan de gemiddelde leerkracht dat intellectuele niveau halen? Ik denk het niet.

Dus wordt het prutswerk. "Pruts niet aan iets dat bestemd is tot wat groots" zegt LaoTse. We doen volop in het onderwijs en meneer Slob zou dus beter moeten weten.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.