Strengere instrumenten tegen oneerlijke invoer

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op woensdag 30 mei 2018.
  • Hogere heffingen voor dumping of gesubsidieerde invoer
  • Kortere onderzoeken, helpdesk voor het MKB/KMO’s, vakbonden betrekken
  • Rekening houden met sociale- en milieudumping

De EU i kan zichzelf beter beschermen tegen oneerlijk goedkope invoer en sociale- of milieudumping doeltreffender bestrijden, door een wet die woensdag door de leden werd gesteund.

Er kunnen hogere tarieven worden opgelegd aan gedumpte of gesubsidieerde invoer om EU-banen en bedrijven beter te beschermen, in het kader van een informele overeenkomst van december 2017 die vandaag door het Parlement is goedgekeurd.

De overeengekomen maatregelen zijn gericht tegen oneerlijke handelspraktijken uit niet-EU-landen en vormen een aanvulling op de onlangs goedgekeurde antidumpingmaatregelen gericht op niet-EU-landen die zich sterk mengen in de economie.

Wat is er nieuw?

  • de EU zal hogere tarieven kunnen vaststellen voor dumping en gesubsidieerde invoer (zie instrumenten in de achtergrond);
  • onderzoeken naar antidumpingzaken zullen aanzienlijk korter zijn;
  • kosten voor de EU-industrie als gevolg van internationale arbeids- en milieuovereenkomsten zullen worden weerspiegeld in de berekening van de heffingen;
  • een helpdesk voor het MKB/KMO’s zal klachten en onderzoeksprocedures behandelen; vakbonden worden betrokken bij onderzoeken en beoordelen de op te leggen heffingen;
  • alle producten die de EU binnenkomen, zullen nauwlettend worden opgevolgd vanaf het moment dat een onderzoek wordt gemeld tot dit daadwerkelijk wordt gestart en geregistreerd om het aanleggen van voorraden te voorkomen;
  • continentale plateaus en economische exclusieve zones (zeegebieden, voornamelijk gebruikt voor energieproductie) zullen ook onder de regelgeving vallen om mazen in de wetgeving te dichten.

Citaten

"Deze langverwachte modernisering maakt ons handelsbeschermingssysteem toekomstbestendig. We leven in tumultueuze tijden en Europese werknemers en fabrikanten worden geconfronteerd met oneerlijke handelspraktijken die vele vormen aannemen. We geven onze industrieën de juiste instrumenten om banen in Europa te beschermen en ervoor te zorgen dat handel op een eerlijke manier plaatsvindt ", zei de voorzitter van de commissie Internationale handel, Bernd Lange (S&D, DE).

"Dit is de grootste hervorming van de handelsbeschermingsinstrumenten van de EU in 23 jaar. We kunnen er nu voor zorgen dat onze instrumenten worden aangepast aan het moderne, 21e-eeuwse handelssysteem. De EU moet voor vrije en op regels gebaseerde handel staan ​​en dit is een belangrijk instrument om ervoor te zorgen dat we een open economie kunnen blijven," zei EP-rapporteur Christofer Fjellner (EVP, SE).

Volgende stappen

De nieuwe wet treedt in werking op de dag na publicatie in het EU-Publicatieblad, te verwachten in de eerste helft van juni 2018.

Achtergrond

De EU werkt momenteel haar handelsbeschermingswet van 1995 bij om oneerlijke handelspraktijken tegen te gaan en de veranderende behoeften van Europese bedrijven, werknemers en consumenten te weerspiegelen.

Volgens de nieuwe tekst zou de EU hogere tarifaire belemmeringen voor gedumpte en gesubsidieerde invoer kunnen opleggen door een strengere interpretatie van de regel van het lagere recht. Deze regel staat het de autoriteiten toe lagere tarieven op te leggen als dat voldoende wordt geacht om schade veroorzaakt door oneerlijke invoer op te heffen. Een minimale winstdoelstelling voor Europese bedrijven zou worden meegenomen in de berekening van de heffingen.

De leden zorgden er ook voor dat in het land van uitvoer aan de belangrijkste internationale arbeids- en milieunormen moet worden voldaan voordat gemeenschappelijke akkoorden (een alternatief waarmee tarieven worden betaald via minnelijke overeenkomsten) met niet-EU-bedrijven kunnen worden overeengekomen.

Het Parlement keurde in februari 2014 zijn onderhandelingsmandaat al goed maar de besprekingen over het voorstel van de Commissie uit 2013 stonden meer dan drie jaar stil in de Raad.


1.

Relevante EU dossiers