IAK Vragen

1.

Kerngegevens

Document­datum 06-07-2017
Publicatie­datum 16-05-2018
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Beantwoording van de 7 vragen uit het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)

Het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving bevat normen waaraan goed beleid of goede regelgeving dient te voldoen. Uitgebreide informatie vind je op www.naarhetiak.nl (klik dan op de tekst "Naar het IAK" in de linker kolom).

  • 1. 
    Wat is de aanleiding?_

In het wetsvoorstel zijn verschillende verwante zaken geregeld, met verschillende aanleidingen:

  • • 
    Toetsing van de deugdelijkheidseisen in het funderend onderwijs op hun hedendaagse toepassing, consistentie en effectiviteit in het toezicht;
  • • 
    De ‘stofkamoperatie’, waarin voor de sectorwetten in het funderend onderwijs is nagegaan of de informatieverplichtingen die zij bevatten kunnen worden verminderd of vereenvoudigd;
  • • 
    De constatering dat nog steeds niet alle scholen hun jaarverslag openbaar maken, en toezegging aan de Tweede Kamer dat dit wettelijk verplicht wordt;
  • • 
    De constatering dat een wettelijke grondslag voor een aantal zaken ontbreekt:
  • toezicht op financiële continuïteit
  • toezicht op de naleving door de hoofden van de Leerplichtwet door de gemeente
  • toezicht op doelmatige besteding van de bekostiging
  • mandaat voor de inspectie om lichte sancties op te leggen bij overtreding van de Wet medezeggenschap op scholen
  • 2. 
    Wie zijn betrokken?_

De sectorraden, Ingrado en de VNG.

  • 3. 
    Wat is het probleem?_

Sommige eisen of administratieve verplichtingen zijn niet langer actueel of noodzakelijk. Verder leiden verschillende wetstechnische mankementen tot problemen in de toepassingspraktijk.

  • 4. 
    Wat is het doel?_

Het hoofddoel van dit wetsvoorstel is het op peil houden van de technische kwaliteit van verschillende onderwijswetten. Daarnaast hebben verschillende onderdelen die samenkomen in dit wetsvoorstel nog specifieke doelstellingen:

  • een actuele en heldere set deugdelijkheidseisen in de sectorwetten voor het funderend onderwijs
  • het actualiseren en waar mogelijk verminderen van administratieve verplichtingen
  • aansluiting van verschillende wetsartikelen op de huidige onderwijspraktijk
  • het regelen van een wettelijke grondslag voor verschillende zaken (zie ook vraag 1)
  • het zodanig verankeren van bevoegden van de inspectie, dat het toezicht op het onderwijs eenduidig en consistent kan plaatsvinden.
  • 5. 
    Wat rechtvaardigt overheidsinterventie?_

De bovengenoemde wetstechnische gebreken kunnen enkel middels een wetswijziging worden gecorrigeerd.

  • 6. 
    Wat is het beste instrument?_

Zowel de technische verbetering van wetgeving, als opname van verschillende grondslagen en verplichtringen op wetsniveau kunnen enkel middels een wetswijziging worden doorgevoerd.

  • 7. 
    Wat zijn de gevolgen voor burgers, bedrijven, overheid en milieu?

Het wetsvoorstel leidt tot verschillende verplichtingen voor het bevoegd gezag van scholen op wetsniveau (waarvan enkele momenteel op amvb-niveau geregeld zijn), en de mogelijkheid voor de inspectie om daar toezicht op te houden:

  • verplichte openbaarmaking jaarverslaggeving;
  • verplichting om zorg te dragen voor financiële continuïteit;
  • verplichting om zorg te dragen voor doelmatige besteding van de bekostiging

Daarnaast leidt het wetsvoorstel tot een vermindering van de administratieve lastendruk voor scholen op verschillende punten. Zo is het niet langer verplicht om verschillende documenten (waaronder het schoolplan, de schoolgids en het managementstatuut) uit te reiken, maar kunnen deze documenten ook op andere wijze beschikbaar worden gesteld, bijvoorbeeld door publicatie op het internet. Ook hoeven scholen voor primair onderwijs hun leerlingaantallen niet langer door te geven voor 15 oktober, nu deze gegevens met de invoering van het onderwijsnummer voor het berekenen van de bekostiging al op ieder moment beschikbaar zijn.

Daarnaast regelt het wetsvoorstel een wettelijke mogelijkheid tot het sluiten van een overeenkomst tussen de inspectie en gemeenten, gericht op het overdragen van taken inzake toezicht op het naleven van de Leerplichtwet door schoolhoofden. Dit heeft verschillende aandachtspunten op het gebied van privacy, die nog aan de Autoriteit Persoonsgegevens zullen worden voorgelegd.

Tot slot verandert de naam van het vmbo tl-profiel ’landbouw' in ’groen', op verzoek van de onderwijspraktijk.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.