8. Integraal Afwegingskader implementatiewet aanbestedingsrichtlijnen bij Implementatiewet aanbestedingsrichtlijnen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Document toegevoegd bij Implementatiewet aanbestedingsrichtlijnen
Document­datum 07-04-2015
Publicatie­datum 16-05-2018
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving

Concept wetsvoorstel tot wijziging van de Aanbestedingswet 2012 in verband met de implementatie van aanbestedingsrichtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU

1. Wat is de aanleiding?

Dit wetsvoorstel dient ter implementatie van de richtlijn voor het plaatsen van overheidsopdrachten (2014/24/EU), de richtlijn voor het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten (2014/25/EU), en de richtlijn voor het plaatsen van concessieopdrachten (2014/23/EU). Daarvoor wordt de Aanbestedingswet 2012 aangepast.

2. Wie zijn betrokken?

Dit wetsvoorstel heeft gevolgen voor overheden (aanbestedende diensten en publiekrechtelijke instellingen), speciale-sectorbedrijven (zoals de NS, ProRail, Tennet) en het bedrijfsleven. Vertegenwoordigers van deze partijen zijn ruim betrokken bij de totstandkoming van het wetsvoorstel. Tijdens verschillende bijeenkomsten zijn partijen in de gelegenheid gesteld om hun opmerkingen te maken over de bepalingen in de richtlijnen.

3. Wat is het probleem?

4. Wat is het doel?

Aanleiding voor herziening van de richtlijnen is dat de Europese Commissie op basis van een economische evaluatie in 2010 weliswaar concludeerde dat de doelstellingen van de aanbestedingsrichtlijnen in belangrijke mate zijn bereikt (meer transparantie en concurrentie met meetbaar bereikte besparingen door lagere prijzen), maar dat de aanbestedingsrichtlijnen toch gemoderniseerd dienden te worden om te kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de Europa 2020-strategie. Op 28 maart 2014 heeft de modernisering van de aanbestedingsregelgeving geleid tot vaststelling van een herziene Aanbestedingsrichtlijn (richtlijn nr. 2014/24/EU), een herziene Aanbestedingsrichtlijn voor speciale-sectorbedrijven (richtlijn nr. 2014/25/EU) en een nieuwe Richtlijn Concessieovereenkomsten (richtlijn nr. 2014/23/EU). De richtlijnen moet leiden tot een snellere gunning van opdrachten met minder administratieve lasten, betere toegang van het midden- en kleinbedrijf tot overheidsopdrachten en meer gebruik van overheidsopdrachten ter ondersteuning van andere beleidsdoelen, zoals de bevordering van duurzaamheid en innovatie.

5. Wat rechtvaardigt overheidsinterventie?

Implementatie van Europese richtlijnen.

6. Wat is het beste instrument?

Een aanpassing van de Aanbestedingswet 2012 is het beste instrument. Het betreft immers een herziening van twee richtlijnen die eerder in de Aanbestedingswet zijn geïmplementeerd. In het kader van eenduidigheid is ook de concessierichtlijn onderdeel van het wetsvoorstel.

7. Wat zijn de gevolgen?

In dit wetsvoorstel worden de wijzigingen die volgen uit de twee herziene richtlijnen (2014/24/EU en 2014/25/EU) geïmplementeerd. De voorgestelde wijzigingen hebben alleen betrekking op die onderdelen van de Aanbestedingswet 2012 die zien op opdrachten boven de Europese drempelwaarden.

De maatregelen in de herziene aanbestedingsrichtlijnen sluiten aan bij de ambities van de Aanbestedingswet 2012 om de toegang van ondernemers tot overheidsopdrachten en speciale-sectoropdrachten te verbeteren, de lasten te verminderen en meer ruimte te bieden voor het realiseren van strategische doelstellingen bij opdrachten (zoals innovatie en duurzaamheid). De in de Aanbestedingswet 2012 toegepaste systematiek wordt dan ook niet geraakt door de herziene aanbestedingsrichtlijnen. Als gevolg van de herziene aanbestedingsrichtlijnen krijgen de aanbestedende diensten meer flexibiliteit bij de toepassing van enkele aanbestedingsprocedures. Hierdoor kunnen zij vraag en aanbod beter op elkaar laten aansluiten en zodoende de opdracht effectiever en efficiënter in de markt zetten. Bij de implementatie is het uitgangspunt gehanteerd dat de huidige bepalingen in de Aanbestedingswet 2012 zoveel mogelijk behouden blijven en dat nieuwe bepalingen zoveel mogelijk worden ingevuld in lijn met de doelen van de Aanbestedingswet 2012.

Dit wetsvoorstel strekt ook tot implementatie van de nieuw geïntroduceerde concessierichtlijn (2014/23/EU). De huidige Aanbestedingswet 2012 bevat als gevolg van implementatie van richtlijn 2004/18/EG slechts een beperkt regime voor concessies voor openbare werken. Met de introductie van de concessierichtlijn wordt één licht regime voor concessies voor werken en diensten geïntroduceerd voor zowel aanbestedende diensten als speciale-sectorbedrijven. Dit moet leiden tot een verbetering van de transparantie en gelijke behandeling van ondernemers bij het plaatsen van concessieopdrachten. De uitgangspunten van de concessierichtlijn zijn gelijk aan die van de aanbestedingsrichtlijnen. Op een aantal punten wijkt de concessierichtlijn echter af van de aanbestedingsrichtlijnen, bijvoorbeeld ten aanzien van gunningscriteria en keurmerken. Om versnippering van het aanbestedingsrecht te voorkomen en een eenduidige toepassing te stimuleren is ervoor gekozen de keuzes die de aanbestedingsrichtlijnen en de concessierichtlijn bieden zoveel mogelijk op dezelfde wijze in te vullen.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.