Vraag 5 inclusief toelichting

1.

Kerngegevens

Document­datum 26-01-2015
Publicatie­datum 16-05-2018
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Vraag 5:

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

Toelichting op de vraag:

In het wetsvoorstel en in de Memorie van Toelichting staat op verschillende plekken een PM. De reden hiervoor is dat tijdens het opstellen van dit wetsvoorstel discussie bleek te bestaan over de positie van de docenten die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen (die dus nog niet bevoegd zijn) ten opzichte van het lerarenregister. Deze internetconsultatie vraagt u daarom expliciet naar uw mening op dit punt.

Het wetsvoorstel is primair gericht op het omzetten van het vrijwillige lerarenregister in een verplicht register, met als voornaamste doelstelling het stimuleren en registreren van de nascholingsactiviteiten van alle leraren. De gedachte is dat de leraar aan de bekwaamheidseisen voldoet (bevoegd is) bij inschrijving in het register en vervolgens aantoont zijn of haar bekwaamheid door de jaren heen te onderhouden. In het primair en voortgezet onderwijs komt het merendeel van de beginnende leraren van de lerarenopleidingen, zodat zij ook direct kunnen worden opgenomen in het lerarenregister. Zij zijn immers bevoegd. Het middelbaar beroepsonderwijs is evenwel voor de instroom van docenten voor veel vakken afhankelijk van personen die hun sporen hebben verdiend in de beroepspraktijk.

Voor het mbo geldt dus dat een aanzienlijke groep startende docenten bestaat uit zij-instromers. Hun vakmanschap is van groot belang voor het beroepsonderwijs. Zij hebben tijd nodig om zich bij te scholen in de pedagogisch-didactische aspecten van het leraarschap, maar kunnen op grond van de WEB onder bepaalde voorwaarden als docent worden ingezet. Zodra zij hun pedagogisch didactisch getuigschrift hebben behaald zijn zij zonder restrictie benoembaar.

Op basis van het bovenstaande zou dit voor de zij-instromer betekenen dat hij eerst zijn pedagogisch-didactisch getuigschrift moet behalen voordat hij zich kan inschrijven in het register.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.