Wet Samenwerkingsschool

1.

Kerngegevens

Document­datum 27-10-2014
Publicatie­datum 16-05-2018
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Voorstel van Wet tot wijziging van diverse onderwijswetten in verband met de vereenvoudiging van de vorming van samenwerkingsscholen

Voorstel van wet

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wegens leerlingendaling noodzakelijk is om de vorming van samenwerkingsscholen te vereenvoudigen;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

ARTIKEL I. WIJZIGING VAN DE WET OP HET PRIMAIR ONDERWIJS

De Wet op het primair onderwijs wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 12, eerste lid, wordt "invulling wordt gegeven aan" vervangen door: de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 17a, invulling geeft aan.

B

Artikel 13, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Onderdeel l wordt verletterd tot onderdeel m.
  • 2. 
    Het tweede onderdeel k wordt verletterd tot onderdeel l.
  • 3. 
    In onderdeel l (nieuw) wordt "waarop invulling wordt gegeven aan" vervangen door: waarop de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 17a, invulling geeft aan.

C

Na artikel 17, negende lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 10. 
    Indien de laatste afzonderlijke openbare school en de laatste afzonderlijke bijzondere school die door de stichting in stand worden gehouden, zijn gefuseerd tot een samenwerkingsschool als bedoeld in artikel 17d kan de instandhouding van die samenwerkingsschool opgedragen blijven aan de stichting.

D

Artikel 17d. Samenwerkingsschool

PM. voor de leesbaarheid is er nu voor gekozen om de hele tekst van art. 17d op te nemen. In een later stadium omvormen naar een wijzigingsopdracht.

  • 1. 
    Een samenwerkingsschool is een school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs wordt aangeboden. Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen door samenvoeging van één of meer openbare scholen met één of meer bijzondere scholen en wordt in stand gehouden door een stichting, een stichting als bedoeld in artikel 17 of een stichting als bedoeld in artikel 48 waarvan het statutaire doel in ieder geval is het in stand houden van een samenwerkingsschool. De artikelen 49 en 56 zijn van overeenkomstige toepassing.
  • 2. 
    Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen indien
  • a. 
    opheffing van een van de betrokken scholen dreigt en met die totstandkoming van de samenwerkingsschool de continuïteit van het openbaar of bijzonder onderwijs gehandhaafd kan blijven; en

b de betrokken scholen ten minste zes schooljaren zijn bekostigd.

Van een situatie als bedoeld in de eerste volzin, onderdeel a, is sprake indien één van de betrokken scholen op 1 oktober van het eerste of tweede schooljaar voorafgaand aan de fusiedatum werd bezocht door zestig of minder leerlingen boven de opheffingsnorm, bedoeld in artikel 154.

  • 3. 
    Een samenwerkingsschool is toegankelijk voor alle leerlingen zonder onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging.
  • 4. 
    Aan een samenwerkingsschool is een identiteitscommissie verbonden.
  • 5. 
    Het bevoegd gezag mandateert aan de identiteitscommissie in elk geval zijn bevoegdheden die betrekking hebben op de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het openbare karakter en de identiteit in de samenwerkingsschool.
  • 6. 
    De statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt, voorzien in een regeling over de identiteitscommissie waarin in ieder geval de samenstelling, benoeming, herbenoeming, ontslag, duur van de benoeming, werkwijze, inrichting en bevoegdheden van de identiteitscommissie zijn vastgelegd. Bij de samenstelling van de identiteitscommissie is sprake van een evenwichtige verdeling tussen openbaar en bijzonder onderwijs.
  • 7. 
    Wijziging van de statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt voor zover die betrekking hebben op de regeling omtrent de identiteitscommissie, is slechts mogelijk indien het bevoegd gezag en de identiteitscommissie daartoe gezamenlijk besluiten. Indien het een stichting betreft anders dan een stichting als bedoeld in artikel 17 en anders dan bedoeld in artikel 48, kan een wijziging als bedoeld in de eerste volzin uitsluitend tot stand komen met instemming van de gemeenteraad van de gemeente waarin de samenwerkingsschool gevestigd is. Instemming kan slechts worden onthouden indien overheersende invloed van de overheid in de identiteitscommissie niet is verzekerd voor zover het openbaar onderwijs binnen de samenwerkingsschool betreft.
  • 8. 
    De stichting anders dan een stichting als bedoeld in artikel 17 en anders dan bedoeld in artikel 48 brengt jaarlijks aan de gemeenteraad van de gemeente waarin de samenwerkingsschool gevestigd is, verslag uit over de werkzaamheden waarbij in ieder geval aandacht wordt geschonken aan de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs. Het verslag wordt bekend gemaakt.
  • 9. 
    De voorschriften van deze wet en van andere wetten die het primair onderwijs betreffen, alsmede de daarop gebaseerde regelingen, voor zover die voorschriften en regelingen betrekking hebben op een bijzondere school, zijn van overeenkomstige toepassing op een samenwerkingsschool als bedoeld in het eerste lid, tenzij het tegendeel blijkt. De Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing voor zover het beslissingen betreft van de stichting, anders dan de stichting als bedoeld in artikel 48 die de samenwerkingsschool in stand houdt.
  • 10. 
    In geval van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of functioneren in strijd met de wet, voor zover het openbaar onderwijs betreft, neemt de gemeenteraad van de gemeente waar de samenwerkingsschool gevestigd is, de maatregelen die hij nodig acht om de continuïteit van het onderwijsproces te waarborgen voor zover het openbaar onderwijs betreft. De feitelijke samenwerking wordt beëindigd op 1 augustus van het jaar na een daartoe door de gemeenteraad van de gemeente waar de samenwerkingsschool gevestigd is, en het bevoegd gezag van de samenwerkingsschool gezamenlijk genomen besluit.

E

Artikel 48, vierde lid, komt als volgt te luiden:

Onverminderd artikel 17d, eerste lid, is het statutaire doel van de stichting uitsluitend het geven van openbaar onderwijs overeenkomstig artikel 46.

F

Artikel 64a, tweede lid, komt als volgt te luiden:

  • 2. 
    De goedkeuring, bedoeld in het eerste lid, is niet vereist voor:
  • a. 
    een institutionele fusie waarbij het totaal aantal leerlingen van de betrokken scholen minder dan 500 bedraagt;
  • b. 
    een bestuurlijke fusie waarbij het aantal betrokken scholen minder dan tien bedraagt; of
  • c. 
    de bestuurlijke en institutionele fusie die noodzakelijk zijn voor de totstandkoming van de samenwerkingsschool, bedoeld in artikel 17d, eerste lid.

G

Artikel 64c wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Onder vernummering van het derde en vierde lid tot het tweede en derde lid, vervalt het tweede lid.
  • 2. 
    In het tweede lid (nieuw) wordt "bedoeld in het eerste en tweede lid," vervangen door: bedoeld in het eerste lid,.

ARTIKEL II. WIJZIGING VAN DE WET OP DE EXPERTISECENTRA

De Wet op de expertisecentra wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 21, eerste lid, wordt "invulling wordt gegeven aan" vervangen door: de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 28j, invulling geeft aan.

B

Artikel 22, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Het tweede onderdeel i wordt verletterd tot onderdeel j.
  • 3. 
    In onderdeel j (nieuw) wordt "waarop invulling wordt gegeven aan" vervangen door: waarop de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 28j, invulling geeft aan.

C

Na artikel 28, negende lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 10. 
    Indien de laatste afzonderlijke openbare school en de laatste afzonderlijke bijzondere school die door de stichting in stand worden gehouden, zijn gefuseerd tot een samenwerkingsschool als bedoeld in artikel 28j kan de instandhouding van die samenwerkingsschool opgedragen blijven aan de stichting.

D

Artikel 28j. Samenwerkingsschool

PM. voor de leesbaarheid is er nu voor gekozen om de hele tekst van art. 28j op te nemen. In een later stadium omvormen naar een wijzigingsopdracht.

  • 1. 
    Een samenwerkingsschool is een school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs wordt aangeboden. Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen samenvoeging van één of meer openbare scholen met één of meer bijzondere scholen en wordt in stand gehouden door een stichting, een stichting als bedoeld in artikel 28 of een stichting als bedoeld in artikel 51 waarvan het statutaire doel in ieder geval is het in stand houden van een samenwerkingsschool. De artikelen 52 en 58 zijn van overeenkomstige toepassing.
  • 2. 
    Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen indien
  • a. 
    opheffing van een van de betrokken scholen dreigt en met die totstandkoming van de samenwerkingsschool de continuïteit van het openbaar of bijzonder onderwijs gehandhaafd kan blijven; en

b de betrokken scholen ten minste zes schooljaren zijn bekostigd.

Van een situatie als bedoeld in de eerste volzin, onderdeel a, is sprake indien één van de betrokken scholen op 1 oktober van het eerste of tweede schooljaar voorafgaand aan de fusiedatum werd bezocht door ten hoogste het aantal leerlingen, bedoeld in artikel 83, tweede lid.

  • 3. 
    Een samenwerkingsschool is toegankelijk voor alle leerlingen zonder onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging.
  • 4. 
    Aan een samenwerkingsschool is een identiteitscommissie verbonden.
  • 5. 
    Het bevoegd gezag mandateert aan de identiteitscommissie in elk geval zijn bevoegdheden die betrekking hebben op de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het openbare karakter en de identiteit in de samenwerkingsschool.
  • 6. 
    De statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt, voorzien in een regeling over de identiteitscommissie waarin in ieder geval de samenstelling, benoeming, herbenoeming, ontslag, duur van de benoeming, werkwijze, inrichting en bevoegdheden van de identiteitscommissie zijn vastgelegd. Bij de samenstelling van de identiteitscommissie is sprake van een evenwichtige verdeling tussen openbaar en bijzonder onderwijs.
  • 7. 
    Wijziging van de statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt voor zover die betrekking hebben op de regeling omtrent de identiteitscommissie, is slechts mogelijk indien het bevoegd gezag en de identiteitscommissie daartoe gezamenlijk besluiten. Indien het een stichting betreft anders dan een stichting als bedoeld in artikel 28 en anders dan bedoeld in artikel 51, kan een wijziging als bedoeld in de eerste volzin uitsluitend tot stand komen met instemming van de gemeenteraad van de gemeente waarin de samenwerkingsschool gevestigd is. Instemming kan slechts worden onthouden indien overheersende invloed van de overheid in de identiteitscommissie niet is verzekerd voor zover het openbaar onderwijs binnen de samenwerkingsschool betreft.
  • 8. 
    De stichting anders dan een stichting als bedoeld in artikel 28 en anders dan bedoeld in artikel 51 brengt jaarlijks aan de gemeenteraad van de gemeente waarin de samenwerkingsschool gevestigd is, verslag uit over de werkzaamheden waarbij in ieder geval aandacht wordt geschonken aan de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs. Het verslag wordt bekend gemaakt.
  • 9. 
    De voorschriften van deze wet en van andere wetten die het primair onderwijs betreffen, alsmede de daarop gebaseerde regelingen, voor zover die voorschriften en regelingen betrekking hebben op een bijzondere school, zijn van overeenkomstige toepassing op een samenwerkingsschool als bedoeld in het eerste lid, tenzij het tegendeel blijkt. De Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing voor zover het beslissingen betreft van de stichting, anders dan de stichting als bedoeld in artikel 48 die de samenwerkingsschool in stand houdt.
  • 10. 
    In geval van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of functioneren in strijd met de wet, voor zover het openbaar onderwijs betreft, neemt de gemeenteraad van de gemeente waar de samenwerkingsschool gevestigd is, de maatregelen die hij nodig acht om de continuïteit van het onderwijsproces te waarborgen voor zover het openbaar onderwijs betreft. De feitelijke samenwerking wordt beëindigd op 1 augustus van het jaar na een daartoe door de gemeenteraad van de gemeente waar de samenwerkingsschool gevestigd is, en het bevoegd gezag van de samenwerkingsschool gezamenlijk genomen besluit.

E

Artikel 51, vierde lid, komt als volgt te luiden:

Onverminderd artikel 28j, eerste lid, is het statutaire doel van de stichting uitsluitend het geven van openbaar onderwijs overeenkomstig artikel 49.

F

Artikel 66a wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Voor de tekst wordt de aanduiding "1." geplaatst.
  • 2. 
    Na het eerste lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:
  • 2. 
    De goedkeuring, bedoeld in het eerste lid, is niet vereist voor de bestuurlijke en institutionele fusie die noodzakelijk zijn voor de totstandkoming van de samenwerkingsschool, bedoeld in artikel 28j, eerste lid.

G

Artikel 66c wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Onder vernummering van het derde en vierde lid tot het tweede en derde lid, vervalt het tweede lid.
  • 2. 
    In het tweede lid (nieuw) wordt "bedoeld in het eerste en tweede lid," vervangen door: bedoeld in het eerste lid,.

ARTIKEL III. WIJZIGING VAN DE WET OP HET VOORTGEZET ONDERWIJS

De Wet op het voortgezet onderwijs wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 24, eerste lid, wordt "invulling wordt gegeven aan" vervangen door: de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 53d, invulling geeft aan.

Artikel 24a, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Onderdeel i wordt verletterd tot onderdeel j.
  • 2. 
    Het tweede onderdeel h wordt verletterd tot onderdeel i.
  • 3. 
    In onderdeel i (nieuw) wordt "waarop invulling wordt gegeven aan" vervangen door: waarop de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 53d, invulling geeft aan.

C

Artikel 42b, vierde lid, komt als volgt te luiden:

Onverminderd artikel 53d, eerste lid, is het statutaire doel van de stichting uitsluitend het geven van openbaar onderwijs overeenkomstig artikel 42.

D

Na artikel 53c, negende lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 10. 
    Indien de laatste afzonderlijke openbare school en de laatste afzonderlijke bijzondere school die door de stichting in stand worden gehouden, zijn gefuseerd tot een samenwerkingsschool als bedoeld in artikel 53d kan de instandhouding van die samenwerkingsschool opgedragen blijven aan de stichting.

E

Artikel 53d. Samenwerkingsschool

Pm. voor de leesbaarheid is er nu voor gekozen om de hele tekst van art. 53d op te nemen. In een later stadium omvormen naar een wijzigingsopdracht.

  • 1. 
    Een samenwerkingsschool is een school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs wordt aangeboden. Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen door samenvoeging van één of meer openbare scholen met één of meer bijzondere scholen en wordt in stand gehouden door een stichting, een stichting als bedoeld in artikel 53c of een stichting als bedoeld in artikel 42b waarvan het statutaire doel in ieder geval is het in stand houden van een samenwerkingsschool. De artikelen 42c en 50 zijn van overeenkomstige toepassing.
  • 2. 
    Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen indien
  • a. 
    opheffing van een van de betrokken scholen of scholengemeenschappen dreigt en met die totstandkoming van de samenwerkingsschool de continuïteit van het openbaar of bijzonder onderwijs gehandhaafd kan blijven; en
  • b. 
    de betrokken scholen en scholengemeenschappen omvatten alle leerjaren.

Van een situatie als bedoeld in de eerste volzin, onderdeel a, is sprake indien één van de betrokken scholen op 1 oktober van het eerste of tweede schooljaar voorafgaand aan de fusiedatum werd bezocht door een aantal leerlingen gelijk aan of minder dan:

  • a. 
    voor een school voor praktijkonderwijs: 120 leerlingen;
  • b. 
    voor een school voor voorbereidend beroepsonderwijs met één afdeling: 260 leerlingen;
  • c. 
    voor een school voor voorbereidend beroepsonderwijs met twee of meer afdelingen: 160 leerlingen per afdeling;
  • d. 
    voor de overige scholen: 4/3 van het aantal leerlingen dat voor de desbetreffende schoolsoort is genoemd in artikel 107, eerste lid onder e;
  • e. 
    voor een scholengemeenschap: tweemaal het aantal leerlingen dat is genoemd in artikel 107, tweede lid, met dien verstande dat het voor scholen voor voorbereidend beroepsonderwijs binnen een scholengemeenschap gaat om:

e1. Voor een school met één sector als bedoel in 10b, derde lid: 260 leerlingen; e2. Voor een school met twee of drie sectoren als bedoeld in 10b, derde lid: 320 leerlingen, en e3. Voor een school met vier sectoren als bedoeld in artikel 10b, derde lid: 480 leerlingen.

  • 3. 
    Een samenwerkingsschool is toegankelijk voor alle leerlingen zonder onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging.
  • 4. 
    Aan een samenwerkingsschool is een identiteitscommissie verbonden.
  • 5. 
    Het bevoegd gezag mandateert aan de identiteitscommissie in elk geval zijn bevoegdheden die betrekking hebben op de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het openbare karakter en de identiteit in de samenwerkingsschool.
  • 6. 
    De statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt, voorzien in een regeling over de identiteitscommissie waarin in ieder geval de samenstelling, benoeming, herbenoeming, ontslag, duur van de benoeming, werkwijze, inrichting en bevoegdheden van de identiteitscommissie zijn vastgelegd. Bij de samenstelling van de identiteitscommissie is sprake van een evenwichtige verdeling tussen openbaar en bijzonder onderwijs.
  • 7. 
    Wijziging van de statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt voor zover die betrekking hebben op de regeling omtrent de identiteitscommissie, is slechts mogelijk indien het bevoegd gezag en de identiteitscommissie daartoe gezamenlijk besluiten. Indien het een stichting betreft anders dan een stichting als bedoeld in artikel 53c en anders dan bedoeld in artikel 42b, kan een wijziging als bedoeld in de eerste volzin uitsluitend tot stand komen met instemming van de gemeenteraad van de gemeente waarin de samenwerkingsschool gevestigd is. Instemming kan slechts worden onthouden indien overheersende invloed van de overheid in de identiteitscommissie niet is verzekerd voor zover het openbaar onderwijs binnen de samenwerkingsschool betreft.
  • 8. 
    De stichting anders dan een stichting als bedoeld in artikel 53c en anders dan bedoeld in artikel 42b brengt jaarlijks aan de gemeenteraad van de gemeente waarin de samenwerkingsschool gevestigd is, verslag uit over de werkzaamheden waarbij in ieder geval aandacht wordt geschonken aan de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs. Het verslag wordt bekend gemaakt.
  • 9. 
    De voorschriften van deze wet en van andere wetten die het primair onderwijs betreffen, alsmede de daarop gebaseerde regelingen, voor zover die voorschriften en regelingen betrekking hebben op een bijzondere school, zijn van overeenkomstige toepassing op een samenwerkingsschool als bedoeld in het eerste lid, tenzij het tegendeel blijkt. De Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing voor zover het beslissingen betreft van de stichting, anders dan de stichting als bedoeld in artikel 42b die de samenwerkingsschool in stand houdt.
  • 10. 
    In geval van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of functioneren in strijd met de wet, voor zover het openbaar onderwijs betreft, neemt de gemeenteraad van de gemeente waar de samenwerkingsschool gevestigd is, de maatregelen die hij nodig acht om de continuïteit van het onderwijsproces te waarborgen voor zover het openbaar onderwijs betreft. De feitelijke samenwerking wordt beëindigd op 1 augustus van het jaar na een daartoe door de gemeenteraad van de gemeente waar de samenwerkingsschool gevestigd is, en het bevoegd gezag van de samenwerkingsschool gezamenlijk genomen besluit.

F

Artikel 53f wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Voor de tekst wordt de aanduiding "1." geplaatst.
  • 2. 
    Na het eerste lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:
  • 2. 
    De goedkeuring, bedoeld in het eerste lid, is niet vereist voor de bestuurlijke en institutionele fusie die noodzakelijk zijn voor de totstandkoming van de samenwerkingsschool, bedoeld in artikel 53d, eerste lid.

G

Artikel 53h wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot het derde en vierde lid, vervalt het derde lid.
  • 2. 
    In het derde lid (nieuw) wordt "bedoeld in het eerste, tweede lid en derde lid," vervangen door: bedoeld in het eerste en tweede lid,.

ARTIKEL IV. WIJZIGING VAN DE WET PRIMAIR ONDERWIJS BES

De Wet primair onderwijs BES wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 15, eerste lid, wordt voor de laatste volzin een volzin ingevoegd, luidende:

In het schoolplan wordt aangegeven op welke wijze de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 22a, invulling geeft aan het openbare karakter onderscheidenlijk de identiteit voor zover het betreft een samenwerkingsschool.

B

Artikel 16, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Het woord "en" aan het slot van onderdeel j vervalt.
  • 2. 
    Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel k door ", en" wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
  • l. 
    de wijze waarop de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 22a, invulling geeft aan het openbare karakter onderscheidenlijk de identiteit voor zover het betreft een samenwerkingsschool.

C

Na artikel 22, negende lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 10. 
    Indien de laatste afzonderlijke openbare school en de laatste afzonderlijke bijzondere school die door de stichting in stand worden gehouden, zijn gefuseerd tot een samenwerkingsschool als bedoeld in artikel 22a kan de instandhouding van die samenwerkingsschool opgedragen blijven aan de stichting.

D

Na artikel 22 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 22a. Samenwerkingsschool

  • 1. 
    Een samenwerkingsschool is een school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs wordt aangeboden. Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen door samenvoeging van één of meer openbare scholen met één of meer bijzondere scholen en wordt in stand gehouden door een stichting, een stichting als bedoeld in artikel 22 of een stichting als bedoeld in artikel 54 waarvan het statutaire doel in ieder geval is het in stand houden van een samenwerkingsschool. De artikelen 55 en 61 zijn van overeenkomstige toepassing.
  • 2. 
    Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen indien

?.    opheffing van een van de betrokken scholen dreigt en met die totstandkoming van de samenwerkingsschool de continuïteit van het openbaar of bijzonder onderwijs gehandhaafd kan blijven; en

b de betrokken scholen ten minste zes schooljaren zijn bekostigd.

Van een situatie als bedoeld in de eerste volzin, onderdeel a, is sprake indien één van de betrokken scholen op 1 oktober van het eerste of tweede schooljaar voorafgaand aan de fusiedatum werd bezocht door zestig of minder leerlingen boven de opheffingsnorm, bedoeld in artikel 122.

  • 3. 
    Een samenwerkingsschool is toegankelijk voor alle leerlingen zonder onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging.
  • 4. 
    Aan een samenwerkingsschool is een identiteitscommissie verbonden.
  • 5. 
    Het bevoegd gezag mandateert aan de identiteitscommissie in elk geval zijn bevoegdheden die betrekking hebben op de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het openbare karakter en de identiteit in de samenwerkingsschool.

?.    De statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt, voorzien in een regeling over de identiteitscommissie waarin in ieder geval de samenstelling, benoeming, herbenoeming, ontslag, duur van de benoeming, werkwijze, inrichting en bevoegdheden van de identiteitscommissie zijn vastgelegd. Bij de samenstelling van de identiteitscommissie is sprake van een evenwichtige verdeling tussen openbaar en bijzonder onderwijs.

  • 7. 
    Wijziging van de statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt voor zover die betrekking hebben op de regeling omtrent de identiteitscommissie, is slechts mogelijk indien het bevoegd gezag en de identiteitscommissie daartoe gezamenlijk besluiten. Indien het een stichting betreft anders dan een stichting als bedoeld in artikel 22 en anders dan bedoeld in artikel 54, kan een wijziging als bedoeld in de eerste volzin uitsluitend tot stand komen met goedkeuring van de eilandsraad van het openbaar lichaam waarin de samenwerkingsschool gelegen is. Goedkeuring kan slechts worden onthouden indien overheersende invloed van de overheid in de identiteitscommissie niet is verzekerd voor zover het openbaar onderwijs binnen de samenwerkingsschool betreft.
  • 8. 
    De stichting anders dan een stichting als bedoeld in artikel 22 en anders dan bedoeld in artikel 54 brengt jaarlijks aan de eilandsraad van het openbaar lichaam waarin de samenwerkingsschool gelegen is, verslag uit over de werkzaamheden waarbij in ieder geval aandacht wordt geschonken aan de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs. Het verslag wordt bekend gemaakt.
  • 9. 
    De voorschriften van deze wet en van andere wetten die het primair onderwijs betreffen, alsmede de daarop gebaseerde regelingen, voor zover die voorschriften en regelingen betrekking hebben op een bijzondere school, zijn van overeenkomstige toepassing op een samenwerkingsschool als bedoeld in het eerste lid, tenzij het tegendeel blijkt. De Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing voor zover het beslissingen betreft van de stichting, anders dan de stichting als bedoeld in artikel 54 die de samenwerkingsschool in stand houdt.
  • 10. 
    In geval van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of functioneren in strijd met de wet, voor zover het openbaar onderwijs betreft, neemt de eilandsraad van het openbaar lichaam waar de samenwerkingsschool gelegen is, de maatregelen die hij nodig acht om de continuïteit van het onderwijsproces te waarborgen voor zover het openbaar onderwijs betreft. De feitelijke samenwerking wordt beëindigd op 1 augustus van het jaar na een daartoe door de eilandsraad van het openbaar lichaam waar de samenwerkingsschool gelegen is, en het bevoegd gezag van de samenwerkingsschool gezamenlijk genomen besluit.

E

Artikel 54, vierde lid, komt als volgt te luiden:

Onverminderd artikel 22a, eerste lid, is het statutaire doel van de stichting uitsluitend het geven van openbaar onderwijs overeenkomstig artikel 46.

In artikel 72, vierde lid, wordt "of omgekeerd," vervangen door "of omgekeerd en" en vervalt de zinsnede "en bij uitbreiding van het onderwijs aan een school met openbaar onderwijs of met onderwijs van een of meer richtingen.".

G

Artikel 76 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Het opschrift wordt vervangen door:

Artikel 76. Omzetting; uitbreiding richting; totstandkoming samenwerkingsschool; verplaatsing.

  • 2. 
    In het eerste lid, wordt ", of waaraan het onderwijs wordt uitgebreid met openbaar onderwijs, dan wel met onderwijs van een of meer richtingen." vervangen door: waaraan het onderwijs wordt uitgebreid met onderwijs van een of meer andere richtingen, of die tot stand komt als samenwerkingsschool..
  • 3. 
    In het derde lid, onderdeel b, vervalt " een uitbreiding met openbaar onderwijs,".
  • 4. 
    In het derde lid, onderdeel c, wordt "wordt uitgebreid met openbaar onderwijs of met onderwijs van een of meer richtingen," vervangen door: wordt uitgebreid met onderwijs van een of meer andere richtingen,.

ARTIKEL V. WIJZIGING VAN DE WET VOORTGEZET ONDERWIJS BES

A

In artikel 50, eerste lid, wordt voor de laatste volzin een volzin ingevoegd, luidende:

In het schoolplan wordt aangegeven op welke wijze de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 109a, invulling geeft aan het openbare karakter onderscheidenlijk de identiteit voor zover het betreft een samenwerkingsschool.

B

Artikel 51, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Het woord "en" aan het slot van onderdeel g vervalt.
  • 2. 
    Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h door ", en" wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
  • i. 
    de wijze waarop de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 109a, invulling geeft aan het openbare karakter onderscheidenlijk de identiteit voor zover het betreft een samenwerkingsschool.

C

Artikel 98, vierde lid, komt als volgt te luiden:

Onverminderd artikel 109a, eerste lid, is het statutaire doel van de stichting uitsluitend het geven van openbaar onderwijs overeenkomstig artikel 96.

D

Na artikel 109, negende lid, wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 10. 
    Indien de laatste afzonderlijke openbare school en de laatste afzonderlijke bijzondere school die door de stichting in stand worden gehouden, zijn gefuseerd tot een samenwerkingsschool als bedoeld in artikel 109a kan de instandhouding van die samenwerkingsschool opgedragen blijven aan de stichting.

E

Na artikel 109 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 109a. Samenwerkingsschool

  • 1. 
    Een samenwerkingsschool is een school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs wordt aangeboden. Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen door samenvoeging van één of meer openbare scholen met één of meer bijzondere scholen en wordt in stand gehouden door een stichting, een stichting als bedoeld in artikel 109 of een stichting als bedoeld in artikel 98 waarvan het statutaire doel in ieder geval is het in stand houden van een samenwerkingsschool. De artikelen 99 en 106 zijn van overeenkomstige toepassing.
  • 2. 
    Een samenwerkingsschool kan uitsluitend tot stand komen indien
  • a. 
    opheffing van een van de betrokken scholen of scholengemeenschappen dreigt en met die totstandkoming van de samenwerkingsschool de continuïteit van het openbaar of bijzonder onderwijs gehandhaafd kan blijven; en

b de betrokken scholen of scholengemeenschappen omvatten alle leerjaren.

Van een situatie als bedoeld in de eerste volzin, onderdeel a, is sprake indien één van de betrokken scholen of scholengemeenschappen op 1 oktober van het eerste of tweede schooljaar voorafgaand aan de fusiedatum werd bezocht door zestig of minder leerlingen boven de opheffingsnorm, bedoeld in artikel 188.

  • 3. 
    Een samenwerkingsschool is toegankelijk voor alle leerlingen zonder onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging.
  • 4. 
    Aan een samenwerkingsschool is een identiteitscommissie verbonden.
  • 5. 
    Het bevoegd gezag mandateert aan de identiteitscommissie in elk geval zijn bevoegdheden die betrekking hebben op de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het openbare karakter en de identiteit in de samenwerkingsschool.
  • 6. 
    De statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt, voorzien in een regeling over de identiteitscommissie waarin in ieder geval de samenstelling, benoeming, herbenoeming, ontslag, duur van de benoeming, werkwijze, inrichting en bevoegdheden van de identiteitscommissie zijn vastgelegd. Bij de samenstelling van de identiteitscommissie is sprake van een evenwichtige verdeling tussen openbaar en bijzonder onderwijs.
  • 7. 
    Wijziging van de statuten van de stichting die de samenwerkingsschool in stand houdt voor zover die betrekking hebben op de regeling omtrent de identiteitscommissie, is slechts mogelijk indien het bevoegd gezag en de identiteitscommissie daartoe gezamenlijk besluiten. Indien het een stichting betreft anders dan een stichting als bedoeld in artikel 109 en anders dan bedoeld in artikel 98, kan een wijziging als bedoeld in de eerste volzin uitsluitend tot stand komen met goedkeuring van de eilandsraad van het openbaar lichaam waarin de samenwerkingsschool gelegen is. Goedkeuring kan slechts worden onthouden indien overheersende invloed van de overheid in de identiteitscommissie niet is verzekerd voor zover het openbaar onderwijs binnen de samenwerkingsschool betreft.
  • 8. 
    De stichting anders dan een stichting als bedoeld in artikel 109 en anders dan bedoeld in artikel 98 brengt jaarlijks aan de eilandsraad van het openbaar lichaam waarin de samenwerkingsschool gelegen is, verslag uit over de werkzaamheden waarbij in ieder geval aandacht wordt geschonken aan de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs. Het verslag wordt bekend gemaakt.
  • 9. 
    De voorschriften van deze wet en van andere wetten die het primair onderwijs betreffen, alsmede de daarop gebaseerde regelingen, voor zover die voorschriften en regelingen betrekking hebben op een bijzondere school, zijn van overeenkomstige toepassing op een samenwerkingsschool als bedoeld in het eerste lid, tenzij het tegendeel blijkt. De Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing voor zover het beslissingen betreft van de stichting, anders dan de stichting als bedoeld in artikel 54 die de samenwerkingsschool in stand houdt.
  • 10. 
    In geval van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of functioneren in strijd met de wet, voor zover het openbaar onderwijs betreft, neemt de eilandsraad van het openbaar lichaam waar de samenwerkingsschool gelegen is, de maatregelen die hij nodig acht om de continuïteit van het onderwijsproces te waarborgen voor zover het openbaar onderwijs betreft. De feitelijke samenwerking wordt beëindigd op 1 augustus van het jaar na een daartoe door de eilandsraad van het openbaar lichaam waar de samenwerkingsschool gelegen is, en het bevoegd gezag van de samenwerkingsschool gezamenlijk genomen besluit.

ARTIKEL VI. SAMENLOOP WET NORMALISERING RECHTSPOSITIE AMBTENAREN

Indien het bij geleidende brief van 3 november 2010 ingediende voorstel van wet van de leden Koser Kaya en Van Hijum tot wijziging van de Ambtenarenwet en enige andere wetten in verband met het in overeenstemming brengen van de rechtspositie van ambtenaren met die van werknemers met een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren) tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet voor zover het betreft artikel 1 van de Ambtenarenwet eerder in werking is getreden of treedt dan deze wet, wordt deze wet als volgt gewijzigd:

  • a. 
    Artikel I, onderdeel A, artikel 17, vierde lid, en artikel I, onderdeel B, artikel 17b, vierde lid, vervallen.
  • b. 
    Artikel II, onderdeel A, artikel 28, vierde lid, en artikel II, onderdeel B, artikel 28j, vierde lid, vervallen.
  • c. 
    Artikel III, onderdeel A, artikel 53c, vierde lid, en artikel III, onderdeel B, artikel 53d, vierde lid, vervallen.

ARTIKEL VII. OVERGANGSRECHT INFORMELE SAMENWERKINGSSCHOLEN

  • 1. 
    Scholen voor bijzonder onderwijs die zijn samengevoegd met scholen voor openbaar onderwijs op of na 1 juni 2006 kunnen worden aangemerkt als samenwerkingsschool als bedoeld in artikel 17d van de Wet op het primair onderwijs, of artikel 28j van de Wet op de expertisecentra. 2. Een verzoek om te worden aangemerkt als samenwerkingsschool wordt uiterlijk twee volledige schooljaren na inwerkingtreding van deze wet ingediend bij Onze Minister.
  • 3. 
    Onze Minister willigt het verzoek in indien wordt voldaan aan artikel 17d, leden drie tot en met acht, van de Wet op het primair onderwijs, of artikel 28j, leden drie tot en met acht, van de Wet op de expertisecentra.

ARTIKEL VIII. INWERKINGTREDING

De artikelen van deze wet treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

W10428.K-1 12

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.