Conceptmemorie van toelichting

1.

Kerngegevens

Document­datum 14-05-2014
Publicatie­datum 16-05-2018
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Consultatieversie

Wijziging van de Wet op het financieel toezicht en de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II ter implementatie van de

richtlijn........../EU van het Europees Parlement en de Raad van

....................2013[4] houdende wijziging van de Richtlijnen

2003/71/EU en 2009/138/EU......................... (PbEU 2014, L ...) (Wet

implementatie Omnibus II-richtlijn)

MEMORIE VAN TOELICHTING ALGEMEEN

1.    Inleiding

Dit wetsvoorstel dient in de eerste plaats ter implementatie van de Omnibus II-richtlijn. Het wijzigt de Wet op het financieel toezicht, de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II en de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I. De Omnibus II-richtlijn dient grotendeels op 31 maart 2015 te zijn geïmplementeerd in nationale regelgeving. De bepalingen moeten -evenals de bepalingen van de richtlijn solvabiliteit II- worden toegepast vanaf 1 januari 2016. De periode tussen de inwerkingtredingsdatum van 31 maart 2015 en de datum van 1 januari 2016 vanaf welke datum daadwerkelijk toepassing moet plaatsvinden, moet zowel de sector als de toezichthouder in de gelegenheid stellen waar nodig de organisatie aan te passen aan het nieuwe solvabiliteit II-regime. De Omnibus II-richtlijn brengt de richtlijn solvabiliteit II in lijn met het Verdrag van Lissabon, op een vergelijkbare wijze als waarop door de Omnibus I-richtlijn wijzigingen zijn aangebracht in een aantal andere richtlijnen. Daarnaast wordt door de Omnibus II-richtlijn overgangsrecht ingevoegd in de richtlijn solvabiliteit II en wordt op een paar inhoudelijke punten een versoepeling voorgesteld. Op hoofdlijnen worden de wijzigingen die voortvloeien uit de Omnibus II-richtlijn hierna toegelicht in paragraaf 3.

Daarnaast is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II aan te passen aan de inmiddels door andere wetten reeds gewijzigde Wet op het financieel toezicht. De inwerkingtreding van het merendeel van de artikelen van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II was aangehouden in verband met de onderhandelingen die nog gaande waren over de Omnibus II-richtlijn. Hierdoor is het inmiddels nodig de implementatiewet richtlijn solvabiliteit II te actualiseren. Daarnaast zijn enkele, uitsluitend technische, verbeteringen en een aanpassing van verwijzingen in de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II aangebracht.

2.    Opzet van het implementatiewetsvoorstel richtlijn omnibus II

Wijzigingen die op grond van de Omnibus II-richtlijn verwerkt moeten worden in artikelen van de Wet op het financieel toezicht die ook al worden gewijzigd door respectievelijk de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II of de implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I, worden geïmplementeerd via deze implementatiewetten. Wijzigingen in de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II zijn opgenomen in artikel II van dit wetsvoorstel; wijzigingen die moeten worden aangebracht in de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I zijn opgenomen in artikel III van dit wetsvoorstel. Overige wijzigingen die in artikelen van de Wet op het financieel toezicht moeten worden aangebracht zijn opgenomen in artikel I van dit wetsvoorstel. In artikel IV van dit wetsvoorstel is overgangsrecht opgenomen. Artikel V regelt de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel.

3. Inhoud van de Omnibus Il-richtlijn op hoofdlijnen

De Omnibus II-richtlijn bevat op hoofdlijnen de volgende aanpassingen:

(a)    de rol van EIOPA in het verzekeringstoezicht en de rol van ESMA in het toezicht op (de informatieverstrekking over) effecten is nader vormgegeven;

(b)    de richtlijn solvabiliteit II is aangepast aan de

besluitvormingsprocedure zoals deze voortvloeit uit het Verdrag van Lissabon;

(c)    in de richtlijn solvabiliteit II zijn enkele overgangsbepalingen opgenomen, ook met betrekking tot derdelanden; en

(d)    het raamwerk zoals dat voortvloeit uit de richtlijn solvabiliteit II is aangepast met als doel om extreme fluctuaties in de technische voorzieningen te voorkomen en procyclisch investeringsgedrag van verzekeraars tegen te gaan.

Deze wijzigingen worden hierna op hoofdlijnen toegelicht.

(a) Nadere vormgeving rol EIOPA en ESMA

In de eerste plaats zijn in de Omnibus II-richtlijn wijzigingen opgenomen die ervoor moeten zorgen dat EIOPA en ESMA aan hun toezichtstaken handen en voeten kunnen geven. In de verordeningen tot oprichting van EIOPA en ESMA is opgenomen dat deze beide toezichthouders voorstellen voor technische normen kunnen uitwerken voor de gebieden die specifiek in de wetgeving zijn vastgelegd. Deze voorstellen voor technische normen moeten vervolgens aan de Europese Commissie worden voorgelegd voor de vaststelling ervan. Dit laatste volgt uit het Verdrag van Lissabon, waarin de besluitvormingsprocedure voor nieuwe wetgeving op Europees niveau is gedemocratiseerd. In de Europese besluitvormingsprocedures rond wetgeving voorafgaande aan de totstandkoming van het Verdrag van Lissabon had de Raad van ministers in bepaalde besluitvormingsprocedures de bevoegdheid tot het indienen van wijzigingsvoorstellen, terwijl het Europees Parlement alleen de bevoegdheid had om wel of niet in te stemmen. Door het Verdrag van Lissabon is de rol van de Raad van ministers en de rol van het Europees Parlement gelijkwaardig geworden. Voor een uitgebreide toelichting op de oprichting van de Europese toezichthouders, het Europese toezichtsraamwerk en de wijze waarop dit in Nederland geïmplementeerd is, wordt verwezen naar het algemeen deel van de memorie van toelichting bij de Wet implementatie Omnibus I-richtlijn. In de Omnibus I-richtlijn is een aantal richtlijnen al aangepast aan de oprichting van de Europese toezichthouders, waarbij bij de inrichting van de besluitvormingsprocedure rond nieuwe Europese wetgeving rekening is gehouden met de wijzigingen zoals deze zijn aangebracht door het Verdrag van Lissabon. De richtlijn solvabiliteit II en de prospectusrichtlijn waren in omnibus I nog niet meegenomen. Deze richtlijnen worden nu alsnog gewijzigd door de Omnibus II-richtlijn.

De technische normen die EIOPA en ESMA kunnen vaststellen, kunnen afhankelijk van het onderwerp bestaan uit technische reguleringsnormen en uit technische uitvoeringsnormen. Technische reguleringsnormen hebben tot doel om door Europees Parlement en Raad goedgekeurde regelgeving verder te ontwikkelen, te specificeren en (op niet-essentiële onderdelen) aan te vullen of te wijzigen. Technische uitvoeringsnormen hebben tot doel meer uniformiteit te brengen in de toepassing van regelgeving.

Naast de mogelijkheid om technische normen vast te stellen, krijgt EIOPA ook de bevoegdheid om waar nodig nationale toezichthouders bij te staan in situaties waarin samenwerking, coördinatie of gezamenlijke besluitvorming door de nationale toezichthouders van meer dan één lidstaat is vereist. Het gaat daarbij met name over het toezicht op lidstaatoverschrijdende verzekeringsgroepen. Daarbij past ook de bevoegdheid voor EIOPA om waar nodig meningsverschillen tussen toezichthouders in der minne te schikken.

(b)    besluitvormingsprocedure Verdrag van Lissabon

In de tweede plaats amendeert de Omnibus II-richtlijn de richtlijn solvabiliteit II op het punt van de te hanteren besluitvormingsprocedures bij wetgeving. Op gebieden waarop de Europese Commissie volgens de richtlijn solvabiliteit II bevoegd was om uitvoeringsmaatregelen vast te stellen, is aan de Europese Commissie de bevoegdheid verleend om gedelegeerde handelingen of technische reguleringsnormen vast te stellen. Dit voor zover het om niet-wetgevingshandelingen gaat en de uitvoeringsmaatregelen van algemene strekking zijn ter aanvulling of wijziging van bepaalde niet-essentiële onderdelen van de richtlijn. Gedelegeerde handelingen worden door de Europese Commissie met name vastgesteld om nadere invulling te geven aan vereisten inzake governance, waardering, rapportage aan de toezichthoudende autoriteit en publicatie, de vaststelling en indeling van het eigen vermogen, de standaardformule voor de berekening van het solvabiliteitskapitaalvereiste (met inbegrip van eventuele daaruit voortvloeiende wijzigingen wat betreft kapitaalopslagen) en de keuze van methoden en aannames voor de berekening van technische voorzieningen.

(c)    Aanvulling overgangsrecht richtlijn solvabiliteit II

In de derde plaats zijn enkele overgangsmaatregelen toegevoegd om verzekeraars soepeler te kunnen laten instromen in het regime dat voortvloeit uit de richtlijn solvabiliteit II. Het betreft de volgende overgangsmaatregelen:

  • 1. 
    Derdelanden hebben mogelijk meer tijd nodig om hun toezichtsregelingen aan te passen om door de Europese Commissie aangewezen te kunnen worden als land waarin een gelijkwaardig regime van toepassing is. Om derdelanden hiervoor meer tijd te gunnen, wordt voorgesteld dat de Europese Commissie voorwaarden specificeert, waarbij de regelingen van derdelanden tijdelijk als gelijkwaardige regeling worden erkend.
  • 2. 
    Daarnaast worden enkele overgangsmaatregelen ingevoegd in de richtlijn solvabiliteit II die moeten zorgen voor een meer geleidelijke overgang naar het toezichtsregime dat uit die richtlijn voortvloeit. Zo zijn in het solvabiliteit II-regime de criteria voor hybride kapitaalinstrumenten die meegeteld mogen worden bij de berekeningen van de aanwezige solvabiliteitsmarge, aangescherpt. In de Omnibus II-richtlijn is opgenomen dat verzekeraars van wie de hybride kapitaalinstrumenten (nog) niet aan die eisen voldoen onder voorwaarden nog tien jaar deze hybride kapitaalinstrumenten mogen gebruiken voor de berekening van de aanwezige solvabiliteitsmarge. Zonder deze overgangsmaatregel zouden alle verzekeraars vlak voor de inwerkingtreding van de richtlijn solvabiliteit II nieuw hybride kapitaal moeten gaan aantrekken. Verder is het onder restricties toegestaan om bij de inwerkingtreding van de richtlijn solvabiliteit II nog niet te voldoen aan het solvabiliteitskapitaalvereiste.

Voornoemde overgangsmaatregelen zijn gericht op het voorkomen van marktverstoring, het beperken van nadelige gevolgen voor bestaande producten en de beschikbaarheid van verzekeringsproducten. De overgangsmaatregelen zijn er op gericht om verzekeraars aan te moedigen zo snel mogelijk te voldoen aan de vereisten van het raamwerk zoals dat wordt neergezet door de richtlijn solvabiliteit II.

(d) verminderen pro-cycliciteit toezichtsraamwerk richtlijn solvabiliteit II Tot slot brengt de Omnibus II-richtlijn wijzigingen aan in de richtlijn solvabiliteit II die tot doel hebben om het (toezichts)raamwerk minder procyclisch te maken. Het betreft hier allereerst de invoering van de matchingopslag en de volatiliteitsaanpassing. De matchingopslag kan worden toegepast wanneer de kasstromen van de verzekeringsverplichtingen precies worden afgestemd op kasstromen van de bijbehorende activa. Deze activa mogen in dat geval in beginsel niet worden verkocht. Het voordeel van matching is dat bij de bepaling van het eigen vermogen geen rekening hoeft te worden gehouden met de extreme marktschommelingen in de waarde van die activa en passiva. Dit moet kunstmatige volatiliteit van de activa en het eigen vermogen tegengaan en een stimulans zijn voor goed risicobeheer. Verzekeraars en herverzekeraars zijn overigens verplicht om vooraf toestemming te verkrijgen van DNB voor het toepassen van de matchingopslag. Ook moeten zij het effect ervan op hun financiële positie openbaar maken. Daarnaast mogen verzekeraars en herverzekeraars gebruik maken van een volatiliteitsaanpassing. De volatiliteitsaanpassing heeft eveneens als doel om kunstmatige volatiliteit in het eigen vermogen tegen te gaan en moet procyclisch investeringsgedrag voorkomen. Ook het effect van het gebruik van de volatiliteitsaanpassing op de financiële positie van de verzekeraar moet openbaar gemaakt worden om zo voldoende transparantie te waarborgen.

Daarnaast wordt ingevoerd dat de periode voor herstel van niet-naleving van het solvabiliteitskapitaalvereiste wordt verlengd ingeval sprake is van ongunstige marktomstandigheden. Naast een scherpe daling op de financiële markten kunnen deze omstandigheden na implementatie van de Omnibus II-richtlijn ook bestaan uit een omgeving met een aanhoudende lage rentevoet of een ramp met grote gevolgen. Belangrijk is dat het aan EIOPA is om te verklaren dat er sprake is van een ongunstige omstandigheid.

4. Lidstaatopties

Nationale beleidsruimte is met name aanwezig op de punten waar een lidstaatoptie in een richtlijn is opgenomen. In de Omnibus II-richtlijn is ernaar gestreefd om zoveel als mogelijk is het toezicht op verzekeraars en herverzekeraars op Europees niveau te harmoniseren. Inherent hieraan is dat er weinig lidstaatopties zijn opgenomen. Ten opzichte van de lidstaatopties die al waren opgenomen in de richtlijn solvabiliteit II zijn de volgende opties nieuw in de Omnibus II-richtlijn:

 

Artikel II, onderdeel

Inhoud lidstaatoptie

Keuze NL

23

Invoegen van artikel 77 quinquies, van de richtlijn solvabiliteit II. De lidstaten mogen bepalen dat de toezichthouder vooraf toestemming moet geven voor toepassing van de volatiliteitsaanpassing.

Van deze lidstaatoptie maakt Nederland geen gebruik. De volatiliteits-aanpassing heeft als doel om procyclisch investeringsgedrag tegen te gaan. Dit is ook voor Nederlandse verzekeraars van belang.

80

Artikel 308 ter, dertiende lid, van de richtlijn solvabiliteit II. De lidstaatoptie in artikel 304 van de richtlijn solvabiliteit II om de kapitaaleis voor het aandelenrisico op een andere manier te berekenen.

Van deze lidstaatoptie maakt Nederland geen gebruik. De overgangsmaatregel die betrekking heeft op artikel

304 van de richtlijn solvabiliteit II is niet relevant.

80

Artikel 308 ter, vijftiende lid, van de richtlijn solvabiliteit II. Verzekeraars die de IORP richtlijn mogen toepassen voor de pensioenverzekeringen kunnen gebruik blijven maken van de kapitaalseisen zoals deze zijn vastgesteld in de Solvabiliteit I richtlijnen.

Van deze lidstaatoptie maakt Nederland geen gebruik. De lidstaatoptie in de IORP richtlijn is niet overgenomen in de Nederlandse wet en bijgevolg kan de optie in artikel 308 ter, vijftiende lid, niet worden geïmplementeerd.

80

Artikel 308 ter, zestiende lid, van de richtlijn solvabiliteit II. De lidstaten kunnen de uiteindelijke moeder(her)verzekeraar tot en met 31 maart 2022 toestaan een aanvraag in te dienen voor de goedkeuring van een intern groepsmodel dat van toepassing is op een deel van de groep (onder voorwaarden).

Van deze lidstaatoptie maakt Nederland gebruik. Dit wordt uitgewerkt in het Besluit prudentiële regels Wft.

In de Omnibus Il-richtlijn zijn geen nieuwe lidstaatopties opgenomen voor de Prospectusrichtlijn.

5. Administratieve lasten

De Omnibus II-richtlijn stelt geen nieuwe rapportage eisen aan verzekeraars. De richtlijn geeft de verzekeraar wel de mogelijkheid om de volatiliteitaanpassing en matchingopslag te gebruiken. Als de verzekeraar hier voor kiest zal dit wel gepaard gaan met aanvullende rapportage-eisen. Echter omdat het hier om opties gaat en niet om verplicht gebruik, zijn hier geen administratieve lasten aan verbonden.

De Omnibus II-richtlijn geeft daarnaast verlichtingen in toezichthouderrapportages voor kleine minder risicovolle verzekeraars. De implementatie van deze artikelen zal plaatsvinden in het Besluit prudentiële regels Wft. Voor zover deze bepalingen een kwantificeerbare vermindering van administratieve lasten opleveren, zal dit meegenomen worden in berekening van de administratieve lasten van het Besluit prudentiële regels Wft.

Als gevolg van de Omnibus II-richtlijn (artikel 2, onderdeel 41, betreffende artikel 159) dienen de betrokken verzekeraars per verzekeringsactiviteit bepaalde statistische informatie te verschaffen. Dat is ook nu al het geval, zij het dat in artikel 3:74, eerste lid, van de Wft wordt gesproken over "levensverzekeringen onderscheidenlijk schadeverzekeringen". Op grond van de huidige richtlijnen dienen verzekeraars DNB op de hoogte te stellen van de statistische informatie per branchegroep. Deze eis keert niet terug. In plaats daarvan worden verzekeringsproducten gecategoriseerd naar gelijksoortig risicoprofiel. Dit laatste is gebeurd omdat anders risicogeoriënteerde kapitaalseisen niet op productniveau mogelijk zijn. Dit betekent dus dat verzekeraars in al hun systemen niet meer op brancheniveau rapporteren maar op productsoortniveau moeten gaan rapporteren. Dit betekent een eenmalige aanpassing van de systemen. Een consequentie van het risicogeoriënteerde toezicht is derhalve dat ook de statistische rapportage hierop is afgestemd om administratieve lasten te vermijden. Als dit artikel niet was gewijzigd, dan was de administratieve last groter geweest. Aangezien de implementatie zal plaatsvinden in het Besluit prudentiële regels Wft zal de berekening van de administratieve lasten daar worden opgenomen.

ARTIKELSGEWIJS

Artikel I

A (artikel 1:90 van de Wet op het financieel toezicht (Wft))

Met dit artikel wordt artikel 67bis van richtlijn solvabiliteit II (nieuw ingevoegd door artikel 2, onderdeel 18 van de Omnibus II-richtlijn) geïmplementeerd. In artikel 67bis van de Omnibus II-richtlijn is opgenomen dat de geheimhoudingsbepaling (artikel 64 van de richtlijn solvabiliteit II) en de regels voor het gebruik van vertrouwelijke informatie (artikel 67 van de richtlijn solvabiliteit II) niet in de weg staan aan de onderzoeksbevoegdheid die het Europees Parlement heeft op grond van artikel 226 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

B (artikel 1:93 Wft)

De wijziging zorgt voor implementatie van artikel 70 van richtlijn solvabiliteit II (zoals gewijzigd door artikel 2, onderdeel 20 van de Omnibus II-richtlijn). Het eerste lid, onderdelen a en b, van artikel 70 van de richtlijn solvabiliteit II is geïmplementeerd in het gewijzigde artikel 1:93, eerste lid, onderdeel a. Artikel 70, eerste lid, onderdeel c, van richtlijn solvabiliteit II is al geïmplementeerd in artikel 1:90, zevende lid, van de Wft.

C (artikel 3:97 Wft)

De wijziging brengt de terminologie in overeenstemming met de richtlijn solvabiliteit II. Op 1 januari 2014 was artikel I, onderdeel CA, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II, dat voorzag in de opneming van een nieuw artikel 3:97 in de Wft al in werking getreden. Dat artikel was toegesneden op de terminologie van richtlijn solvabiliteit II. Aangezien het artikel al voor 1 januari 2016 in werking is getreden, was de gehanteerde terminologie tijdelijk aangepast aan de in de tot 1 januari 2016 gebruikte terminologie in de Wet op het financieel toezicht. Met de volledige inwerkingtreding van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II en de inwerkingtreding van het onderhavige wetsvoorstel, moet de tekst van artikel 3:97 weer in overeenstemming worden gebracht met de terminologie zoals deze met ingang van 1 januari 2016 in de Wet op het financieel toezicht is opgenomen.

D (artikel 5:16 Wft)

De wijzigingen in artikel 5:16 Wft dienen ter implementatie van artikel 1, eerste lid, van de Omnibus II-richtlijn. Het betreft een wijziging van de Prospectusrichtlijn. Deze wijzigingen brengen mee dat de AFM de definitieve voorwaarden dient mee te delen aan ESMA en dat de AFM - en niet langer de

uitgevende instelling - de definitieve voorwaarden deponeert bij de toezichthoudende instanties van de andere lidstaten.

Artikel II, onderdeel A, onder 1 (artikel I, onderdeel A, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

De in artikel I, onderdeel A, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II inzake artikel 1:1 Wft opgenomen definities "intragroepsovereenkomsten en -posities", "richtlijngroep" en "richtlijngroepslid" zijn reeds met ingang van 1 januari 2014 opgenomen in artikel 1:1 van de Wft door de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I.

Op grond van de definitie van "verzekeringsrichtlijngroep" zoals die nu volgens de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II luidt zou een dergelijke groep niet een verzekeringsrichtlijngroep zijn indien van die groep ook verzekeraars met een beperkte risico-omvang zouden deel uitmaken. Dat is niet de bedoeling en daarom wordt voorgesteld onderdeel b te laten vervallen. De definitie is nu zodanig geformuleerd dat sprake is van een verzekeringsrichtlijngroep zodra er van die groep één verzekeraar deel uitmaakt die valt onder artikel 13, punt 1 dan wel 4, van de richtlijn solvabiliteit II.

A, onder 2 (artikel I, onderdeel H van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Als gevolg van de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I is artikel 1:54 inmiddels met ingang van 1 januari 2014 vervallen waardoor artikel I, onderdeel H, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II inzake artikel 1:54 Wft overbodig is geworden.

A, onder 3 (artikel I, onderdeel J, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel J, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 1:56 Wft.

Dit onderdeel wijzigt artikel 1:56. In artikel 1:56, eerste lid, is opgenomen dat een toezichthouder uit een andere lidstaat in Nederland een onderzoek mag verrichten.

Op grond van artikel 33 en artikel 37 van de richtlijn solvabiliteit II zoals deze artikelen luiden na wijziging door artikel 2, onderdelen 6 en 8, van de Omnibus II-richtlijn, is het aan EIOPA toegestaan om deel te nemen aan een verificatie van inlichtingen of gegevens of een onderzoek ter plaatse indien deze verificatie of dit onderzoek door twee of meer toezichthouders gezamenlijk wordt uitgevoerd. Dit is geïmplementeerd in artikel 1:56, vijfde lid.

In artikel 1:56, achtste lid, is een verwijzing verbeterd.

A, onder 4 (artikel I, onderdeel K, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel K, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 1:57 Wft. De Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I heeft de in onderdeel K aangebrachte wijziging reeds doorgevoerd.

A, onder 5 (artikel I, onderdelen Ua en Ub, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdelen Ua en Ub, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 1:106a Wft. In artikel 1:106a moet ook worden verwezen naar artikel 3:97. In artikel 1:106a is bepaald dat voor de afgifte van een verklaring van geen bezwaar de artikelen 1:102, eerste en tweede lid (wijze waarop de verklaring moet worden aangevraagd en verbinden van voorwaarden aan de verklaring), 1:104 (geheel of gedeeltelijke intrekking van de verklaring) en 1:106 (opschorting aanvragen) van overeenkomstige toepassing zijn. Het opschrift van afdeling 1.6.1a wordt overeenkomstig aangepast.

A, onder 6 (artikel I, onderdeel V, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel V, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 1:107 Wft. Door het wetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2015 wordt in artikel 1:107, tweede lid, een subonderdeel ingevoegd. Als gevolg daarvan moeten de verwijzingen naar de subonderdelen van artikel 1:107, tweede lid, hiermee in overeenstemming worden gebracht.

A, onder 7 (artikel I, onderdeel AX, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel AX, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:57 Wft. Als gevolg van artikel I, onderdeel NN, subonderdelen 1 en 2, van het voorstel van Implementatiewet richtlijn en verordening kapitaalvereisten (Kamerstukken II 2013/14, 33849, nr. 2), zijn de wijzigingen in onderdeel AX, subonderdelen 1 en 2, overbodig geworden.

A, onder 8 (artikel I, onderdeel BZ, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel BZ, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:104 Wft. De verwijzing naar artikel 3:97 van de Wft is geactualiseerd, nu het tweede lid (en daarmee de indeling in leden) met ingang van 1 januari 2015 zal vervallen met de (voorgestelde) wijziging in de Wijzigingswet financiële markten 2015.

A, onder 9 (artikel I, onderdeel CBb, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel CBb, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:105 Wft. In artikel 3:105, eerste lid, dient ook te worden verwezen naar artikel 3:97.

A, onder 10 (artikel I, onderdeel CE, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel CE, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:118 Wft. De met de Wijzigingswet financiële markten 2015 voorgestelde aanpassing waarbij het mogelijk wordt dat DNB tegen een voorgenomen portefeuilleoverdracht bedenkingen inbrengt/heeft is nu ook in artikel 3:118, eerste en zesde lid, verwerkt.

A, onder 11 en 12 (artikel I, onderdelen CH en CI, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel CH, betreft artikel 3:128 Wft en onderdeel CI betreft artikel 3:131 Wft. Voor een toelichting wordt verwezen naar de toelichting op artikel II, onderdeel A, onder 10.

A, onderdeel 13 (artikel I, onderdeel CM, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel CM, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:135 Wft. Met artikel 2, onderdelen 36 en 37 van de Omnibus II-richtlijn zijn de artikelen 138 (nieuw vierde lid) en 143 van de richtlijn solvabiliteit II gewijzigd.

Naar aanleiding daarvan wordt ook artikel I, onderdeel CM, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II aangepast. In onderdeel CM was onderdeel artikel 3:135 van de Wet op het financieel toezicht opgenomen.

Naar aanleiding van het voornoemde artikel 2, onderdelen 36 en 37, is het nodig het vijfde lid van dit artikel aan te passen. Inhoudelijk houdt de wijziging in dat de uitzonderlijke ongunstige omstandigheden die nader uitstel rechtvaardigen van het op peil brengen door de betrokken verzekeraar van zijn eigen vermogen, zijn uitgebreid. Niet alleen is een onvoorziene en forse koersdaling op de financiële markten zo'n omstandigheid, ook een aanhoudende lage rentevoet of een rampzalige gebeurtenis met grote gevolgen, kan kwalificeren als zo'n uitzonderlijke ongunstige omstandigheid (artikel 138, vierde lid (nieuw) van de richtlijn solvabiliteit II);

Overigens wordt de vraag of sprake is van een uitzonderlijke omstandigheid als bedoeld in artikel 138, vierde lid, van de richtlijn solvabiliteit II vastgesteld door EIOPA. De nationale toezichthouder kan bij EIOPA een verzoek indienen om ten aanzien van een bepaalde verzekeraar vast te stellen dat sprake is van een uitzonderlijke ongunstige omstandigheid. De Europese Commissie heeft voorts het recht om in de gedelegeerde handelingen de hiervoor genoemde soorten uitzonderlijk ongunstige omstandigheden aan te vullen. Ook stelt de Europese Commissie factoren en criteria vast in de gedelegeerde handelingen waarmee EIOPA rekening moet houden bij de beoordeling of in een concrete situatie sprake is van een uitzonderlijke omstandigheid.

A, onder 14 en 15 (artikel I, onderdelen DB en DBa, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel DB, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:195 Wft. Onderdeel DBa betreft artikel 3:195 Wft. In onderdeel DB is een omissie hersteld. De tekst van artikel 3:195, vijfde lid, is iets afwijkend van de tekst van de artikelen 3:189, vijfde lid, en 3:194, vijfde lid, en daarom wordt de aanpassing van artikel 3:195, vijfde lid, afzonderlijk geregeld.

A, onder 16 (artikel I, onderdeel DG van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel DG, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft het opschrift van hoofdstuk 3.6 Wft. Het woord "financiële" heeft in deze context geen toegevoegde waarde en vervalt daarom.

A, onder 17 (artikel I, onderdeel DK van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel DK, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:270 Wft. Als gevolg van het voorstel van implementatiewet richtlijn en verordening kapitaalvereisten (Kamerstukken II, 2013-14, 33 849, nr. 2) is het eerste lid van artikel 3:270 aangepast en het tweede lid vervallen. Bovendien kan de samenwerkingsbepaling zoals opgenomen in artikel 3:270, derde lid, Wft, zoals opgenomen in artikel I, onderdeel DK, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II, worden geïmplementeerd in de Regeling taakuitoefening en grensoverschrijdende samenwerking financiële toezichthouders Wft. Tenslotte is het vierde lid strikt genomen niet nodig, zodat dat lid kan vervallen. Gezien al deze veranderingen is het eenvoudiger artikel 3:270 Wft opnieuw vast te stellen.

A, onder 18 (artikel I, onderdeel DN, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdeel DN, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft artikel 3:283 Wft. In onderdeel DN, subonderdeel a, is artikel 3:283 vereenvoudigd. Door de verwijzing naar artikel 247, derde tot en met zevende lid, van de richtlijn solvabiliteit II is voorzien in hetgeen nu in het huidige artikel is geregeld.

In onderdeel DN, subonderdelen d en l, wordt door de invoeging duidelijk gemaakt dat de in de artikelen 3:286, eerste lid, en 3:288k, eerste lid, genoemde artikelen alleen van toepassing zijn indien de Nederlandsche Bank groepstoezichthouder is.

Subonderdeel j (artikel 3:288i) implementeert artikel 2, onderdeel 72, van de Omnibus II-richtlijn.

Voorts zijn in onderdeel DN de samenwerkingsbepalingen vervallen. Zie voor een toelichting paragraaf 1 van het algemeen deel van de toelichting.

A, onder 19 (artikel I, onderdelen DO, DP, DQ en DS van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdelen DO, DP, DQ en DS van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II, betreft de artikelen 3:289, 3:290, 3:295 en 3:299 van de Wft. De wijzigingen die de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II aanbrengt, zijn inmiddels achterhaald door artikel II, onderdeel K, van de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I.

A, onder 20 en 21 (artikel I, onderdelen DU en DV, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Artikel I, onderdelen DU en DV, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II betreft de bijlage bij de artikelen 1:79 en 1:80 Wft. In de onderdelen DU en DV worden enkele verwijzingen verbeterd.

Artikel II, onderdeel C (artikel XI van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

In artikel XI, eerste, tweede en vijfde lid, is een verwijzing aangepast.

Ter wille van de duidelijkheid is in het nieuwe derde lid het huidige derde en vierde lid opgenomen, waarbij de volgorde is omgedraaid. Voorts is het overgangsrecht aangevuld met een regeling voor de vergunningverlening door de AFM voor verklaringhouders die van de vrijstelling van het prudentiële toezicht gebruik willen maken.

Artikel II, onderdeel D (artikel XII van de implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

In dit onderdeel is opgenomen dat op schadeverzekeraars die in het bezit zijn van een Solvency I-vergunning en die na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel gebruik willen maken (indien dat mogelijk is) van de vrijstelling van prudentieel toezicht, het overgangsrecht zoals dat is opgenomen in artikel XI, derde en zesde lid, van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II, van overeenkomstige toepassing is.

Artikel II, onderdeel E (artikel XIII van de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II)

Voor natura-uitvaartverzekeraars die gebruik willen maken van de vrijstelling van prudentieel toezicht geldt een zelfde overgangsregeling als voor schadeverzekeraars die een beroep op deze vrijstelling willen doen.

Artikel III (artikel IV, onderdeel C, van de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I)

Artikel IV, onderdeel C, van de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten I betreft artikel 3:285 Wft. De wijziging strekt ertoe de onjuiste verwijzing naar "artikel 3:289, onderdeel d" te laten vervallen.

Artikel IV (overgangsrecht)

Dit artikel implementeert artikel 308 ter, eerste, tweede, derde en veertiende en zeventiende lid, van de richtlijn solvabiliteit II (zoals deze artikelen zijn gewijzigd met artikel 2, onderdeel 80, van de Omnibus II-richtlijn.

Artikel 308 ter, eerste lid tot en met derde lid, voorziet in een termijn enerzijds voor verzekeraars die op het moment van inwerkingtreding van de richtlijn solvabiliteit II hun bedrijf aan het afwikkelen zijn en dat voor 1 januari 2019 hebben voltooid en anderzijds voor verzekeraars die onderworpen zijn aan saneringsmaatregelen zoals bedoeld in titel IV, hoofdstuk II, van de richtlijn solvabiliteit II. Zij moeten dan wel aan de voorwaarden bedoeld in artikel 308 ter, tweede en derde lid voldoen. Indien dat niet het geval is, zullen de eisen van de richtlijn solvabiliteit II van kracht zijn.

Artikel 308 ter, veertiende lid, wordt geïmplementeerd door het derde lid. Dit artikel geeft een overgangstermijn wanneer een verzekeraar niet aan de SCR kan voldoen.

Artikel 308 ter dertiende lid en vijftiende lid worden niet geïmplementeerd in de Wft. Het dertiende lid behoeft geen implementatie omdat het kabinet er voor gekozen heeft bij de implementatie van richtlijn solvabiliteit II om de lidstaatoptie in artikel 304 om de kapitaaleis voor het aandelenrisico op een andere manier te berekenen niet te gebruiken. Daarom is de overgangsmaatregel die betrekking heeft op dit artikel niet relevant. De overgangsmaatregel in het vijftiende lid, die regelt dat verzekeraars die de IORP richtlijn mogen toepassen voor de pensioenverzekeringen gebruik kunnen blijven maken van de kapitaalseisen zoals deze zijn vastgesteld in de Solvabiliteit I richtlijnen is eveneens niet relevant omdat we deze lidstaatoptie in de IORP richtlijn niet hebben overgenomen in de Nederlandse wet.

Artikel 308 ter, vijfde tot en met twaalfde en zestiende en zeventiende lid wordt bij algemene maatregel van bestuur geregeld. Deze leden behelzen de volgende overgangsmaatregelen:

Artikel 308 ter, vijfde tot en met achtste lid, bepaalt dat de beschikbare termijnen voor indiening van informatie telkens worden verkort. Hierdoor wordt verzekeraars de tijd gegund hun systemen op orde te krijgen.

Artikel 308 ter, negende en tiende lid, behelst een overgangsmaatregel van maximaal 10 jaar voor het hybride kapitaal dat onder de huidige Wft is aangetrokken en straks niet meer voldoet aan de eisen onder de richtlijn solvabiliteit II.

Artikel 308 ter, elfde lid, is een overgangsmaatregel voor het beleggen in securitisaties zoals bijvoorbeeld verpakte Nederlandse hypotheken. Dit omdat onder de richtlijn solvabiliteit II, evenals onder de richtlijn kapitaalvereisten voor banken, eisen zijn gesteld aan de kwaliteit van dergelijke beleggingen.

Het twaalfde geeft een tijdelijke verlichting in de kapitaalseisen in de standaardformule voor de berekening van het concentratierisico in de SCR.

Het zestiende lid betreft de lidstaatoptie om tot maart 2022 toe te staan dat een intern model onder voorwaarden ook kan bestaan uit een deel van de groep indien zowel de verzekeraar als de uiteindelijke moederonderneming in dezelfde lidstaat zijn gevestigd.

Het zeventiende lid bepaalt welke overgangsbepalingen ook van toepassing zullen zijn op het niveau van de verzekeringsrichtlijngroep. De tweede alinea van het zeventiende lid is geïmplementeerd in artikel IV, vierde lid.

De artikelen 308c en 308d betreffen overgangsmaatregelen die gericht zijn op een versoepeling van de te gebruiken risicovrije rentetermijnstructuur bij de berekening van de technische voorzieningen. In artikel 308c gaat het via een middeling van de risicovrije rentetermijnstructuur die in een lidstaat gebruikt werd vóór de invoering van de richtlijn solvabiliteit II en de risicovrije rentetermijnstructuur zoals die gepubliceerd gaat worden door EIOPA onder genoemde richtlijn. De verwachting is dat geen enkele Nederlandse verzekeraar van deze overgangsmaatregel gebruik gaat maken, omdat onder de Wft in de toereikendheidstoets een risicovrije rentetermijnstructuur gebruikt moet worden die prudenter is dan die straks onder de richtlijn solvabiliteit II gebruikt moet worden. Daarom wordt dit artikel niet geïmplementeerd.

Artikel 308d regelt de versoepeling van de risicovrije termijnstructuur via twee berekeningen van de technische voorzieningen. De verwachting is dat ook deze overgangsmaatregel niet gebruikt gaat worden door Nederlandse verzekeraars. Dit betekent dat ook artikel 308 e waarin aanvullende publicatieverplichtingen worden geëist wanneer gebruik gemaakt wordt van artikel 308c of artikel 308d niet relevant is voor Nederlandse verzekeraars en niet geïmplementeerd hoeft te worden.

De Minister van Financiën,

Bijlage

Transponeringstabel Omnibus II-richtlijn

 
   

.In: wet, : bestuit : of : ¦¦

     
     

Artikel 1, eerste lid

 

Artikel 5:16 Wft

     

Artikel 2, onderdeel

   

1

Wijziging van artikel 13 (definities): de definitie van "gekwalificeerde centrale tegenpartij" en de definitie van "externe kredietbeoordelingsinstelling" of "EKBI" worden toegevoegd.

Lagere

regelgeving

2

Opdracht aan EC

Behoeft geen

implementatie

(Gi)

3

Artikel 25bis wordt ingevoegd: kennisgeving en bekendmaking aan EIOPA van vergunningen of intrekking van vergunningen.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft.

4

Opdracht aan EC/EIOPA

Gi

5

Opdracht aan EC

Gi

6

Artikel 33 (toezicht op bijkantoren in andere lidstaten gevestigd). Toezichthouder mag verificaties ter plaatse doen. Als dat geweigerd wordt, mag bijstand gevraagd worden van EIOPA.

Min regeling

7

Artikel 35 (verzekeringsondernemingen moeten voor toezicht relevante info indienen bij toezichthouders), eerste lid, inleiding, wordt gewijzigd: rekening moet worden gehouden met de doelstellingen van het toezicht genoemd in de artikelen 27 en 28.

Het zesde lid wordt vervangen door 6-11 (nieuw)(gaat over rapportageverplichting; toezichthouder mag aantal keren rapportage onder voorwaarden beperken tbv onderneming).

1:74 Wft, 1:25

Wft en Bpr.

8

Wijziging van artikel 37 (kapitaalopslag op het solvabiliteitskapitaalvereiste).

Aanpassing van de voorwaarden waaronder de toezichthouder een kapitaalopslag (capital add-on) mag opleggen.

3:132 Wft + Bpr

9

In artikel 38, tweede lid, van RL SII wordt een vergelijkbare alinea opgenomen als hiervoor is toegelicht bij 6 (bij onenigheid over "on-site" inspectie kan EIOPA uitkomst bieden).

1:56, eerste en tiende lid en regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft.

10

Wijziging van artikel 44 (risk management). Aanpassing van dit artikel aan de

Bpr

 

matchingsopslag en volatiliteitsaanpassing.

 

11

Wijziging van artikel 45 (beoordeling door de onderneming van het eigen risico en de solvabiliteit). Bij toepassing van matchingsopslag, volatiliteitsaanpassing of overgangsmaatregelen moet de beoordeling gemaakt worden mét en zonder deze aanpassingen.

Bpr

12

Opdracht aan de EC/EIOPA

Gi

13

Aan artikel 51, wordt een nieuw lid toegevoegd, waarin is bepaald wat er moet worden gerapporteerd indien de matchingsopslag of de volatiliteitsaanpassing wordt toegepast.

Bpr

 

In het tweede lid, derde alinea, van richtlijn solvabiliteit II wordt de datum van 31 oktober 2017 vervangen door 31 december 2020. Dit artikel gaat over de inhoud van de rapportageverplichting. Lidstaten mogen het aan verzekeraars toestaan om gedurende een bepaalde overgangstermijn een evt toegepaste kapitaalopslag (capital add-on) of de impact van het gebruik van bepaalde parameters, niet bekend te maken.

Bpr

14

Wijz van artikel 52 (infoverstrekking door toezichthoudende instanties van lidstaten aan EIOPA). Wijziging van EAVB in EIOPA + toevoeging van aantal te rapporteren gegevens.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft.

15

Opdracht aan EC/EIOPA

Gi

16

Opdracht aan EC/EIOPA

Gi

17

Invoeging van artikel 65bis (Samenwerking met EIOPA). Toezichthouders van lidstaten moeten samenwerken met EIOPA.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft.

18

Invoeging van artikel 67bis (Onderzoeksbevoegdheden Europees Parlement).

Artikel 1:90, zevende lid

19

In artikel 69 (bekendmaking van informatie aan overheidsdiensten die met financiële wetgeving zijn belast) wordt de tweede alinea vervangen; betreft aanpassing van verwijzing.

Gi

20

Artikel 70 wordt vervangen/uitgebreid: overdracht van info niet alleen aan centrale

banken en monetaire autoriteiten maar ook aan toezichthouders van betalingssystemen en het Europees Comité voor systeemrisico's.

Artikel 1:93, eerste lid Wft.

21

Artikel 71 (convergentie van het toezicht), tweede lid, wordt vervangen: EAVB is vervangen door EIOPA en richtsnoeren van

1:51e

 

EIOPA.

 

22

Artikel 75 (waardering van activa en passiva) vervanging van tweede lid (opdracht aan EC) en invoeging nieuw derde lid (opdracht aan EIOPA).

Gi

23

Invoegen van zes nieuwe artikelen: 77bis-77septies over extrapolatie van de relevante risicovrije rentetermijnstructuur, matchingsopslag ivm de relevante risicovrije rentetermijnstructuur, berekening van de matchingsopslag, volatiliteitsaanpassing van de relevante risicovrije rentetermijnstructuur, technische info verstrekt door EIOPA en herziening van langetermijngarantiemaatregelen en maatregelen met betrekking tot het aandelenrisico.

Bpr

 

Verzekeraars moeten vooraf toestemming vragen voor gebruik van de matchingsopslag.

3:67 en

uitwerking in Bpr

24

Vervanging van artikel 86 (gedelegeerde handelingen en technische regulerings- en uitvoeringsnormen); toevoegen van aantal nieuwe onderdelen. Opdracht aan de EC en aan EIOPA.

Gi

25

Wijziging van artikel 92 (gedelegeerde handelingen en technische regulerings- en uitvoeringsnormen). Opdracht aan

EC/EIOPA.

Gi

26

Wijziging van artikel 97 (gedelegeerde handelingen en technische regulerings- en uitvoeringsnormen. Opdracht aan

EC/EIOPA.

Gi

27

Wijziging van artikel 99 (gedelegeerde handelingen met betrekking tot in aanmerking komend eigen vermogen). Opdracht aan EC.

Gi

28

Invoeging van artikel 109bis (geharmoniseerde technische input voor de standaardformule). Opdracht aan het Gemengd Comité, EIOPA en aan EC.

Gi

29

Wijziging van artikel 111 (gedelegeerde handelingen en technische reguleringsnormen en technische uitvoeringsnormen met betrekking tot de artikelen 103 tot en met 109). Opdracht aan de EC.

Gi

30

Wijziging van artikel 114 (gedelegeerde handelingen en technische uitvoeringsnormen mbt de interne modellen

Gi

 

voor de berekening van het solvabiliteitskapitaalvereiste). Opdracht aan EC en EIOPA

 

31

Wijziging van artikel 127 (gedelegeerde handelingen mbt de artikelen 120 tot en met 126). Opdracht aan EC.

Gi

32

In artikel 129 van RL SII (berekening van het minimumkapitaalvereiste)

  • a. 
    Worden de bedragen in het eerste lid, punt d, subparagrafen (i), (ii) en (iii) vervangen (absolute minimumbedragen aan kapitaal zijn verhoogd).
  • b. 
    Wordt de datum van 31 oktober

2014 in de tweede alinea in het derde lid vervangen door 31 december 2017.

  • c. 
    Het vierde lid wordt aangevuld met de zin dat voor de berekening van de limieten in het derde lid, de ondernemingen niet verplicht zijn om het solvabiliteitskapitaalvereiste te berekenen op kwartaalbasis.
  • d. 
    Het vijfde lid, eerste alinea wordt vervangen: EC is verplicht aan EP en Raad te rapporteren voor 31-12-2020.

Bpr

33

Wijziging van artikel 130 (gedelegeerde handelingen die nader invulling moeten geven aan de berekening van het minimumkapitaalvereiste). Opdracht aan

EC.

Gi/Bpr

34

In artikel 131 (overgangsregeling voor de naleving van het minimumkapitaalvereiste) worden de data "31 oktober 2012" en "31 oktober 2013" vervangen door "31 december 2015" en "31 december 2016".

Bpr

35

Wijziging van artikel 135 (gedelegeerde handelingen en technische reguleringsnormen mbt kwalitatieve vereisten). Opdracht aan EC en (nieuw)

EIOPA

Gi

36

Wijziging van vierde lid van artikel 138 (niet naleving van het solvabiliteitskapitaalvereiste). Verzekeringsonderneming moet saneringsplan indienen en moet kapitaalvereiste binnen zes maanden weer op orde hebben.

3:135 + Bpr

 

Toezichthouder mag deze periode bij uitzonderlijk ongunstige omstandigheden met zeven jaar (was: passende periode) verlengen.

3:135

 

Plus rol van EIOPA wordt vergroot.

Gi

37

Wijziging van artikel 143 (gedelegeerde handelingen en technische reguleringsnormen mbt artikel 138, lid 4). Opdracht aan EC/EIOPA

Gi (3:135, tweede lid Wft(artikel 143, tweede lid (nieuw)) en

3:135, vierde lid, Wft (artikel 143, eerste lid (nieuw)).

38

Aanpassing van verwijzing in artikel 149 (wijzigingen in de aard van de risico's of verbintenissen); 145 wordt 147.

Gi

39

Wijziging van artikel 155 (verzekeringsondernemingen die niet aan de wettelijke voorschriften voldoen). Als de lidstaat van herkomst onvoldoende maatregelen treft, mag de lidstaat van ontvangst passende maatregelen treffen. Toegevoegd wordt dat de toezichthouders van beide lidstaten ook de hulp van EIOPA mogen inroepen.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

 

In het negende lid wordt voorts toegevoegd dat niet alleen aan de EC, maar ook aan EIOPA info verstrekt moet worden.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

40

Wijziging van artikel 158 (herverzekeringsondernemingen die niet aan de wettelijke voorschriften voldoen), lid

2: vergelijkbare bepaling als onder 39 wordt ingevoegd.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

41

Wijziging van artikel 159 (statistische informatie over grensoverschrijdende werkzaamheden). Opdracht aan verzekeringsonderneming om de toezichthouder van het land van herkomst op de hoogte te stellen van transacties ikv vrije vestiging en transacties ikv vrij verrichten van diensten.

3:74 Wft en Bpr

 

Toezichthouder lidstaat van herkomst moet

de info aan toezichthouders andere

betrokken lidstaten verstrekken in geaggregeerde vorm.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

42

Wijziging van artikel 172 (gelijkwaardigheid mbt herverzekeringsondernemingen). EC kan bij gedelegeerde handeling vaststellen dat toezichtsregime in een derdeland voldoet (opdracht aan EC). EC kan ook een regime als "tijdelijk gelijkwaardig" (uiterlijk tot 31 december 2020) aanmerken indien niet volledig aan alle vereisten is voldaan. Lidstaten moeten

herverzekeringsondernemingen vallend onder een (tijdelijk) gelijkwaardig regime

2:26d, derde lid, van de Wft

 

hetzelfde behandelen als herverzekeringsondernemingen waaraan overeenkomstig deze richtlijn vergunning is verleend.

 

43

Wijziging van artikel 176 (informatieverstrekking door de lidstaten aan de Commissie en nieuw: EIOPA).

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

44

Artikel 177 (Behandeling van verzekerings-en herverzekeringsondernemingen van de Gemeenschap door derdelanden). Lidstaten moet niet alleen aan de EC informatie verstrekken over moeilijkheden die zij ondervinden, maar ook aan EIOPA.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

45

Artikel 210 (finite herverzekering), tweede lid, wordt gewijzigd. Vaststellen van gedelegeerde handelingen door EC.

Gi

46

Wijziging van artikel 211, leden 2 en 3 (vaststellen van gedelegeerde handelingen tot nadere invulling van de criteria voor het verlenen van goedkeuring door de toezichthouder) en invoegen leden 2 bis en

2 ter.

Bpr

 

Aanpassen datum in overgangsrecht entiteiten voor risico-acceptatie.

Artikel II, onderdeel B (wijziging van artikel X Implementatie-wet solvabiliteit

II)

47

Wijziging van artikel 212 (definitie college van toezichthouders).

Gi

48

Wijziging van artikel 216 (uiteindelijke moederonderneming op nationaal niveau), leden 1, 4 en 7. Besluit over de inrichting van het toezicht moet ook worden medegedeeld aan het college van toezichthouders.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

49

In artikel 217 (moederonderneming die meerdere lidstaten bestrijkt), eerste lid, wordt gewijzigd dat de informatie over een overeenkomst tussen toezichthouders over de uitoefening van groepstoezicht op ondergroepen, wordt verstrekt aan de groepstoezichthouder en aan de uiteindelijke moederonderneming op het niveau van de Unie. De groepstoezichthouder stelt het college van toezichthouders in kennis.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft 3:288, eerste lid. Lid 3: gi.

50

Artikel 227 (verbonden verzekerings- en herverzekeringsondernemingen van derdelanden) wordt gewijzigd: EIOPA krijgt een rol bij de verificatie of de regeling van

3:288a, eerste en tweede lid.

Regeling ex artikel 1:69,

 

het derde land ten minste gelijkwaardig is (tweede lid). Verder worden twee nieuwe leden ingevoegd (6 en 7) met nadere regels over de (duur van de) gelijkwaardigheid.

derde lid, Wft

51

In artikel 231 (intern model van een groep) is een samenwerkingsprocedure toegevoegd.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

52

De inleiding van artikel 232 (groepsopslagfactor van het kapitaalvereiste) wordt gewijzigd (typefout hersteld).

3:288b, derde lid

53

De derde alinea van artikel 232 wordt gewijzigd: de verwijzing naar artikel 37 is aangepast. (Niet alleen wordt verwezen naar lid 6, maar ook naar de nieuwe leden 6 bis en 6 ter die gaan over de vaststelling van gedelegeerde handelingen door e EC en de vaststelling van technische uitvoeringsnormen door EIOPA).

Besluit

prudentieel

toezicht

financiële groepen Wft.

54

In artikel 233 (methode 2, alternatieve methode, aftrek en aggregatie), zesde lid, is de verwijzing naar artikel 37 aangepast. (Niet alleen wordt verwezen naar lid 6, maar ook naar de nieuwe leden 6 bis en 6 ter die gaan over de vaststelling van gedelegeerde handelingen door de EC en de vaststelling van technische uitvoeringsnormen door EIOPA).

Besluit

prudentieel

toezicht

financiële groepen Wft.

55

Artikel 234 (gedelegeerde handelingen mbt de artikelen 220 tot en met 229 en 230 tot en met 233). Opdracht aan de EC.

Gi

56

Wijziging van artikel 237 (dochterondernemingen van een verzekerings- of

herverzekeringsonderneming; besluit over de aanvraag). Rol EIOPA.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

57

Wijziging van artikel 238 (dochterondernemingen van een verzekerings- of

herverzekeringsonderneming: vaststelling van het solvabiliteitskapitaalvereiste), vierde lid; op grond van artikel 238 kan de toezichthouder voorstellen het solvabiliteitskapitaalvereiste op andere wijze te berekenen dan via de standaardformule. Dit moet de toezichthouder overleggen met het college van toezichthouders. In het vierde lid wordt een schrijffout hersteld en wordt aangevuld

Bpr.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

 

dat de overeenkomst tussen het college en de toezichthouder als definitief wordt

erkend en door alle betrokken toezichthouders wordt toegepast.

 

58

Wijziging van artikel 238 (zie hiervoor onder 57), vijfde lid. Als de toezichthouder en het college van toezichthouders het oneens zijn, dan kunnen zij de zaak naar EIOPA doorverwijzen. EIOPA neemt dan een besluit (eerder was sprake van advies). De toezichthouder moet haar besluit overeen

laten stemmen met het besluit van EIOPA (deze verplichting is nieuw).

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

Bpr.

59

Aan artikel 239 (dochterondernemingen van een verzekerings- of

herverzekeringsonderneming: niet-naleving van het solvabiliteits- en minimumkapitaalvereiste) wordt een lid toegevoegd. Als een dochteronderneming niet voldoet moet de toezichthouder aan het college van toezichthouders het saneringsplan en eventueel financieel kortetermijnplan overleggen. College beslist in beginsel over saneringsplan (als geen akkoord, dan beslist de toezichthouder van de dochteronderneming). In het nieuwe vierde lid is opgenomen dat de toezichthouder of de groepstoezichthouder de zaak onder voorwaarden naar EIOPA kan doorverwijzen en haar om bijstand kan verzoeken. De toezichthouder schort haar besluit op totdat EIOPA haar besluit heeft genomen (besluiten moeten overeenstemmen).

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

Bpr.

60

Artikel 241 (dochterondernemingen van een verzekerings- of

herverzekeringsonderneming: gedelegeerde handelingen). Opdracht aan EC.

Gi

61

Aanpassing evaluatiebepaling artikel 242, eerste lid; opdracht aan EC.

Gi

62

Vervanging in artikel 242, tweede lid, van de datum van 31 oktober 2015 door 31 december 2018 (uiterste datum evaluatie versterking van het groepstoezicht).

Opdracht aan de EC.

Gi

63

Wijziging van artikel 244 (toezicht op risicoconcentratie), vierde lid; uitwerking gedelegeerde handelingen EC en bevoegdheden EIOPA.

Gi

64

Wijziging van artikel 245 (toezicht op intragroeptransacties), vierde lid; uitwerking gedelegeerde handelingen EC en bevoegdheden EIOPA.

Gi

65

Wijziging van artikel 247 (groepstoezichthouder), leden 3 tot en met

  • 7. 
    Dit artikel gaat over de aanwijzing van de groepstoezichthouder. Gewijzigd wordt dat, indien de toezichthouders er niet uitkomen, de zaak kan worden doorverwezen naar EIOPA, dat vervolgens een besluit neemt. Het gezamenlijk door de toezichthouders te nemen besluit moet met

dat besluit overeen stemmen.

3:283, derde en vijfde lid.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

66

Wijziging van artikel 248 (rechten en plichten van de groepstoezichthouder en de andere toezichthouders-College van toezichthouders). Aan het tweede lid wordt een alinea toegevoegd waarin is bepaald dat indien de groepstoezichthouder haar taken niet goed uitvoert of de leden van het college van toezichthouders niet samenwerken, de zaak naar EIOPA mag worden doorverwezen. Een vergelijkbare bepaling wordt in het vierde lid opgenomen; in het derde en vijfde lid wordt EIOPA ingevoegd in een opsomming. Op grond van het zesde lid stelt EIOPA richtsnoeren vast en op grond van het zevende lid stelt EIOPA technische reguleringsnormen vast. De EC stelt op grond van het achtste lid gedelegeerde handelingen vast.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

Leden 6, 7 en 8:

gi.

67

Wijziging van artikel 249 (samenwerking en uitwisseling van informatie tussen toezichthoudende autoriteiten). In het eerste lid is de zinsnede dat info wordt uitgewisseld zodra deze beschikbaar is, aangevuld met de zinsnede "of zij wisselen informatie uit op verzoek ". Een nieuw lid wordt ingevoegd waarin is opgenomen dat indien door een toezichthouder niet tijdig informatie wordt verstrekt aan de andere toezichthouders, de zaak kan worden doorverwezen naar EIOPA. In het derde lid wordt opgenomen dat EIOPA technische reguleringnormen kan opstellen. In het vierde lid is opgenomen dat EIOPA technische uitvoeringsnormen moet opstellen die vervolgens door de EC moeten worden vastgesteld.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

68

Wijziging van artikel 250 (overleg tussen toezichthoudende autoriteiten). Dit artikel gaat over het verplicht overleg dat gevoerd moet worden tussen de betrokken

toezichthouders alvorens één van hen een besluit neemt op met name genoemde

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

 

punten. Een nieuw ingevoegd punt is een besluit over de verlenging van de herstelperiode overeenkomstig artikel 138, leden 3 en 4.

financiële groepen Wft.

69

Wijziging van artikel 254 (toegang tot informatie). In het tweede lid, eerste alinea, is de verwijzing naar artikel 35 aangepast in verband met de invoeging van twee nieuwe leden in dat artikel.

3:288h, eerste lid

70

In artikel 255 (verificatie van informatie), worden in het tweede lid twee alinea's toegevoegd waardoor het voor de verzoekende toezichthouder mogelijk wordt de zaak naar EIOPA door te verwijzen.

Nieuw is voorts dat EIOPA gerechtigd is deel te nemen aan inspecties ter plaatse.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft

71

Wijziging van artikel 256 (verslag over de solvabiliteit en de financiële toestand van de groep), vierde lid; nadere invulling van de bevoegdheid van de EC om gedelegeerde handelingen vast te stellen plus toevoeging vijfde lid met bevoegdheden voor EIOPA en EC.

Gi

72

Artikel 256bis (groepsstructuur) wordt ingevoegd: ondernemingen en holdings moeten jaarlijks op het niveau van de groep hun juridische structuur en governance- en organisatiestructuur publiekelijk bekendmaken.

3:288i, eerste lid sub b

73

Wijziging van artikel 258 (handhavingsmaatregelen) lid 3. Opdracht aan EC om gedelegeerde handelingen vast te stellen.

Gi

74

Artikel 259 (rapportage door EIOPA). Opdracht aan EIOPA.

Gi

75

Artikel 260 (moederonderneming buiten de Unie: verificatie van gelijkwaardigheid wordt gewijzigd).

3:288j, eerste lid

76

In artikel 262 (moederondernemingen van buiten de Gemeenschap: ontbreken van gelijkwaardigheid), wordt in het eerste lid, de eerste alinea gewijzigd. Deze bepaling gaat over de bepalingen die een lidstaat moet toepassen indien gelijkwaardig toezicht ontbreekt. Gewijzigd wordt dat voor toepassing van deze bepaling ook geen sprake mag zijn van tijdelijke gelijkwaardigheid.

3:288k, eerste lid

77

In artikel 300 (herziening van in euro luidende bedragen) wordt de datum "31 oktober 2012" in de eerste alinea vervangen door: 31 december 2015.

Bpr

78

Artikel 301 wordt vervangen door de

Gi

 

artikelen 301 (comité-procedure), artikel

301 bis (uitoefening van bevoegdheidsdelegatie) en artikel 301 ter (uitstelbepaling voor technische reguleringsnormen).

 

79

Wijziging van artikel 304, tweede lid: opdracht aan EC om uiterlijk op 31/12/2020 bij het EP en de Raad een verslag in te dienen over de toepassing van de Valueat-Risk formule.

Gi

80

Artikel 308 bis

Artikel 308 ter

Artikel 308 quater

Artikel 308 quinquies

Artikel 308 sexies

Artikelen III en

IV.

Bpr.

Regeling ex artikel 1:69, derde lid, Wft. Besluit prudentieel toezicht

financiële groepen Wft.

81

Artikel 309; inwerkingtreding van de bepalingen is aangepast.

Artikel V

82

Invoeging van artikel 310 bis (Personeel en middelen EIOPA). EIOPA moet een raming maken en hierover verslag uitbrengen aan

EP, Raad en EC.

Gi

83

Wijziging van artikel 311; inwerkingtreding van de artikelen.

Gi

84

Wijziging van Bijlage III, deel A; de

Europese Coöperatieve vennootschap wordt toegevoegd.

Gi

85

Wijziging van Bijlage III, deel B; de

Europese Coöperatieve vennootschap wordt toegevoegd.

Gi

86

Wijziging van Bijlage III, deel C; de

Europese Coöperatieve vennootschap wordt toegevoegd.

Gi

87

Wijziging van de concordantietabel.

Gi

     

Artikel 3

Wijzigingen Verordening (EG) nr.

1060/2009

Gi

     

Artikel 4

Wijzigingen Verordening (EG) nr.

1094/2010

Gi

     

Artikel 5

Wijzigingen Verordening (EG) nr.

1095/2010

Gi

     

Artikel 6

Herziening

Gi

     

Artikel 7

Omzetting

Artikel V

   

Inwerkingtre-

dingsbesluit

     

Artikel 8

Inwerkingtreding

Gi

     

Artikel 9

Adressaten

Gi

     
     

24

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.