Beantwoording vragen uit het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving

1.

Kerngegevens

Document­datum 15-04-2014
Publicatie­datum 16-05-2018
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Beantwoording van de 7 vragen uit het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)

Het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving bevat normen waaraan goed beleid of goede regelgeving dient te voldoen. Uitgebreide informatie vind je op www.naarhetiak.nl (klik dan op de tekst "Naar het IAK" in de linker kolom).

  • 1. 
    Wat is de aanleiding?

Om te behoren tot de top vijf van meest concurrerende kenniseconomieën in de wereld, hebben Nederlanders internationale kennis en taalvaardigheden nodig. Dat geldt met name voor de Engelse taal. Meer dan 1000 basisscholen spelen daarop in door vroeg vreemde talenonderwijs (vvto) aan te bieden in groep 1 t/m 4. Op advies van de Onderwijsraad heeft van 2010 tot 2012 een pilot gedraaid waarin scholen maximaal 15 % van de lestijd in het Engels, Duits of Frans mochten lesgeven. De resultaten van deze pilot waren positief. Vaardigheden in de vreemde taal gingen omhoog, terwijl de Nederlandse taalvaardigheden daaronder niet hebben geleden. Daarom wordt nu overgegaan om deze pilot voor alle scholen wettelijk mogelijk te maken via onderliggende wetswijziging.

  • 2. 
    Wie zijn betrokken?
  • De wetswijziging is gericht op scholen die hun leerlingen tot 15 % van de onderwijstijd in het Engels, Frans of Duits willen lesgeven. Het gaat hierbij niet om een verplichting voor scholen, maar om het bieden van ruimte.
  • De PO-Raad vindt het goed dat scholen in het primair onderwijs gestimuleerd worden meer (en beter) les te geven in Engels. De PO-Raad vindt het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd een basis leggen voor deze taal.
  • Het Europees Platform (EPF) krijgt subsidie van OCW om internationaliseren in het onderwijs te stimuleren. Zij coördineert veel gremia en projecten die er rond (vroeg) vreemdetalenonderwijs (vvto) zijn en verleent namens OCW opstartsubsidies aan scholen die vvto willen invoeren.
  • 3. 
    Wat is het probleem?

Steeds meer ouders en scholen willen hun kinderen en leerlingen blootstellen aan een vreemde taal in het primair onderwijs. Het gaat daarbij ook om het geven van een deel van de onderwijstijd in een vreemde taal, veelal Engels. Dit type onderwijs is in het primair onderwijs wettelijk gezien echter nog niet mogelijk. Artikel 9, tiende lid, van de WPO en artikel 18 van de Wet op de expertisecentra schrijven voor dat de voertaal in het onderwijs Nederlands is (en Fries in Friesland)._

  • 4. 
    Wat is het doel?

De wetswijziging heeft tot doel om het voor basisscholen in regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs mogelijk te maken om tot 15 % van de onderwijstijd in het Engels, Frans of Duits te kunnen aanbieden. Dit percentage wordt bij Algemene Maatregel van Bestuur vastgesteld, omdat wordt voorzien dat dit percentage bijgesteld gaat worden, gezien het huidige experiment met tweetalig primair onderwijs._

  • 5. 
    Wat rechtvaardigt overheidsinterventie?

Overheidsinterventie is gerechtvaardigd, omdat onderwijs aanbieden in een andere taal wenselijk is volgens overheid en praktijk, maar nog niet mogelijk. Het is wenselijk omdat het een betere taalbeheersing oplevert, aantrekkelijk en uitdagend onderwijs biedt en kinderen beter voorbereidt op het feit dat onze wereld globaliseert. Het is echter nog niet mogelijk omdat de Wet op het primair onderwijs en de Wet op de expertisecentra deze vorm van onderwijs nog niet toestaan.

  • 6. 
    Wat is het beste instrument?

Een wetswijziging van artikel 9 van de Wet op het primair onderwijs en artikel 18 van de Wet op de expertisecentra is het enige instrument om mogelijk te maken dat de voertaal in het primair onderwijs anders kan zijn dan het Nederlands of Fries._

  • 7. 
    Wat zijn de gevolgen voor burgers, bedrijven, overheid en milieu?

Er zijn geen wettelijke verplichtingen verbonden aan deze wetswijziging. De wetswijziging beoogt ruimte te creëren voor de basisscholen die een beperkt deel van de onderwijstijd in een vreemde taal willen aanbieden. Deze ruimte blijft beperkt tot 15 % van de onderwijstijd, met als toegestane talen het Engels, Duits en Frans._

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.