Resultaten en bevindingen van de consultatie bij wetswijziging Engels, Duits en Frans als deelvoertaal in het po - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Officiële titel | Consultatie rapport gepubliceerd bij wetswijziging Engels, Duits en Frans als deelvoertaal in het po |
---|---|
Documentdatum | 10-06-2014 |
Publicatiedatum | 16-05-2018 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Verslag internetconsultatie wetswijziging Engels, Duits of Frans als deelvoertaal in het po
In de maanden april en mei heeft internetconsultatie over dit wetsvoorstel plaatsgevonden. Daarop zijn 28 reacties binnengekomen. De overgrote meerderheid van deze reacties is positief. Er wordt echter in een aantal reacties wel aandacht gevraagd voor de bekwaamheidseisen van leraren die een gedeelte van de onderwijstijd in een vreemde taal les gaan geven. Scholen en hun besturen dragen de verantwoordelijkheid om bevoegde en bekwame leerkrachten in te zetten. Via het plan van aanpak voor Engels op de basisschool van juli 2013 is een aantal maatregelen aangekondigd die daarbij helpen. Om scholen en leraren te helpen bepalen wat een leraar moet weten en kunnen als zij gewoon Engels in groep 7/8, vvto of tweetalig primair onderwijs willen geven wordt een beschrijving van de niveaus gemaakt voor 'gewoon' Engels in groep 7 en 8, vroeg vreemdetalenonderwijs en tweetalig primair onderwijs.
Een klein aantal van de reacties is negatief ten aanzien van het wetsvoorstel, waarin gevraagd wordt meer aandacht te besteden aan het Nederlands in plaats van lesgeven in vreemde talen. Dit wetsvoorstel heeft geen effecten op de eisen die gesteld worden aan het niveau van het Nederlands dat leerlingen aan het einde van de basisschool moeten beheersen. Scholen dienen dus continu aandacht te besteden aan het Nederlands en te monitoren dat leerlingen daarin de juiste ontwikkeling doormaken.