CDA: Betere bescherming voor Europese luchtvaart nodig

Met dank overgenomen van W.G.J.M. (Wim) van de Camp i, gepubliceerd op dinsdag 20 maart 2018.

Zojuist is in de Transport Commissie van het Europees Parlement met grote meerderheid gestemd voor haar gewijzigd voorstel van de verordening ´868´, ´Bescherming van de mededinging in de luchtvaart´. CDA-Europarlementariër en transportwoordvoerder Wim van de Camp is te spreken over het resultaat: "We zijn de oneerlijke concurrentie uit derde landen zat. Deze nieuwe wet maakt het mogelijk om snel onderzoek te doen naar misstanden en in het geval van bewezen vals spel maatregelen te nemen zoals het opleggen van boetes of het beperken van landingsrechten in Europa."

De wereldluchtvaart groeit jaarlijks met zo´n 5% en in Azië zelfs met 15%. Dit zorgt voor een stevige concurrentie strijd waarbij ook onze van oudsher zeer concurrerende en betrouwbare EU luchtvaartmaatschappijen die tot de beste van de wereld behoren, onder toenemende druk komen te staan. Wim Van de Camp: “Wij laten ons niet langer de kaas van het brood eten door de Golfstaten. De Europese luchtvaartindustrie stond al langere tijd onder druk door de toenemende oneerlijke concurrentie uit - met name - de rijke oliestaten, die diepe zakken hebben en het niet zo nauw nemen met arbeidsvoorwaarden die wij in de EU hoog in het vaandel hebben. Dit levert hen een enorm en oneerlijk concurrentie voordeel op.”

Het mandaat dat het Parlement nu heeft is sterk en richt zich in het bijzonder op een duidelijke definitie van ´schade´ en kortere deadlines voor het starten en afronden van een onderzoek naar concurrentievervalsing. “Het kan niet zo zijn dat er luchtvaartmaatschappijen zijn die ongeveer gratis toegang tot kerosine hebben, over thuisluchthavens kunnen beschikken die speciaal voor hen worden gebouwd, de eindeloos de nieuwste vliegtuigen kunnen bestellen alsof het niets kost en dan ongehinderd naar Europa mogen vliegen om hier onze passagiers in te laden. Het CDA is voor een open markt, maar er zijn grenzen. Dit is zo´n typisch geval dat de overheid moet ingrijpen om een eerlijk speelveld te garanderen. Als dit niet zou gebeuren staan mogelijk duizenden banen in Nederland en andere EU lidstaten op het spel. Het zijn geen ordinaire protectionistische maatregelen, het gaat over het waarborgen van een eerlijk speelveld, ” aldus Wim van de Camp.

De komende maanden met de Raad te gaan onderhandelen over een definitieve tekst voor een degelijke verordening om oneerlijke concurrentie in de luchtvaart tegen te gaan.