Reactie van: MFM Mooijman bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: MFM Mooijman bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 28-01-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van MFM Mooijman

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

Daar twijfel ik zeer sterk aan.

  • 1. 
    Geen van de activiteiten die leraren uit liefhebberij of belangstelling zelf doen (b.v. literatuur bijhouden), kan als kenmerk voor professionaliteit gelden, terwijl daar de kern in zit. Het register gaat volkomen voorbij aan deze "intrinsieke" professionaliteit.
  • 2. 
    De termijn van registratie is ook veel te kort: 10 jaar zou het minimum moeten zijn. Stel iemand professionaliseert door een promotie-onderzoek: dan zou hij door de duur daarvan niet (!) meer geregistreerd zijn....

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Wederom twijfel. 1. De criteria voor goed leraarschap zijn niet gegeven (als ik goed begrijp door een AMVB vat te stellen). Dat is dus afhankelijk van betrekkelijke, in een bepaalde tijdsperiode populaire, opvattingen over leraarschap. 2. Enkele opvattingen in het verleden over goed leraarschap getuigden van een bepaalde visie op onderwijs. Wat gebeurt er al je die visie niet onderschrijft?

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Zie bovenstaande opmerkingen. Ik zou bekwaamheid simpelweg aan bevoegdheid koppelen. In het MBO is het niveau van het onderwijs onmiddellijk naar beneden gegaan op het moment dat er eindtermen werden afgeschaft en bevoegdheidseisen niet meer golden.

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Nee, de registratie is een bureaucratisch gedrocht. Bovendien: ik huiver (is ook in tegenspraak met professionele ruimte) dat ik straks als goed docent moeten worden beoordeeld conform een visie op goed docentschap ik die ik niet deel.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.