Reactie van: R Smeets bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: R Smeets bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 28-01-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van R Smeets

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

Hangt ervan af hoeveel tijd er in gaat zitten en hoe het financiële plaatje is. Huidige situatie van de leerkracht primair onderwijs is vooral tijdgebrek om lessen goed voor te bereiden. Kost de nascholing extra tijd dan zal de nascholing een verplicht en eenvoudig nummertje worden om maar iets te doe om te kunnen voldoen aan de minimale eisen.

krijgt een leerkracht onder werktijd geld en tijd om bij te scholen dan zal het geen probleem zijn. Zoniet komt dit ook weer bij de werkdruk om maar te moeten voldoen aan afspraken die de heren in Den haag hebben bedacht!!! Belachelijk in dat geval!!!

Afblijven van mensen die werken met mensen waarbij de menselijke inbreng belangrijker is dan een papiertje van een cursus!!!

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Gedeeltelijk. Het zal qua status niet veel toevoegen aangezien de praktijk vaker laat zien dat de leerkracht min of meer de slaaf is geworden van afspraken die bedacht worden door figuren die nog nooit in of voor de klas hebben gestaan.

Professionalisatie zal toenemen maar of dit een toegevoegde waarde zal hebben is een tweede. Met je hart en denken in balans werken lijkt mij belangrijker dan iemand die met een hele tas vol certificaten, diploma's en aantekeningen aan komt lopen en het beter denkt te weten vanwege z'n paperassen.

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Nee, ministerie moet zich bezig houden met richtlijnen en niet met het totaal willen bepalen en sturen van een sector die om de zoveel tijd weer moet veranderen vanwege "vernieuwingen" die na een aantal jaren weer teruggedraaid moeten worden vanwege een fiasco. Het onderwijs laat zich niet in een mal gieten!!!

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Nee, het onderwijs laat zich niet in een mal gieten waarbij het aantal genoten cursussen en opleidingen bepalend zouden zijn... Waanzin!

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

Dat ervaring en opleiding hand in hand gaan en dat het aantal papieren van genoten cursussen / opleidingen niet bepalend mogen zij voor iemands functioneren in de klas.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.