Reactie van: Octho (Openbaar onderwijs Tholen) (E.A.M.C. Brooijmans) bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Octho (Openbaar onderwijs Tholen) (E.A.M.C. Brooijmans) bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 04-02-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Octho (Openbaar onderwijs Tholen) (E.A.M.C. Brooijmans)

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

Dit zal goed kunnen als er op de werkvloer ook op ingespeeld wordt en de leraren worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen.

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Ja, dat denk/hoop ik wel.

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Daar heb ik onvoldoende zicht op. Is het wel mogelijk om allemaal leraren voor de klas te hebben die voldoen aan de bekwaamheidseisen?

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Ja.

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

Weet ik niet.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.