Reactie van: dr.ir. wh backer bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: dr.ir. wh backer bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 05-02-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van dr.ir. wh backer

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

alleen als schoolbesturen TIJD (!!!!) en geld hiervoor beschikbaar stellen.

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

alleen als bevoegde leraren in register komen te staan. zie BIG

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

absoluut niet.

Onbevoegden horen NIEt in dit register.

Aspirant-leraren zeker niet. de dood voor dit register !!

Vergelijk het met onbevoegde artsen, die staan ook niet in BIG register.

Met openzetten voor aspiranten wordt dit heloe register m.i. de nek omgedraaid.

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

zie bij 3

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

in MBO is m.i. als veel te veel "troep" binnengehaald.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.