Reactie van: R.J. Mulder bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: R.J. Mulder bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 07-02-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van R.J. Mulder

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

Nee, leraren zijn professionals die hun vakkennis uit eigen beweging bijhouden; verplichten is weer de zoveelste regel die wordt opgelegd.

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Nee, de schoolleiding heeft over het algemeen een prima beeld van het vlees dat zij in de kuip hebben.

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Nee, belangrijker is de bekwaamheid en niet de bevoegdheid.

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Nee.

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

Studerend voor bevoegdheid, 2de graads

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.