Reactie van: Gemeente Den Haag, dienst OCW (Dhr. J Gravekamp) bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Gemeente Den Haag, dienst OCW (Dhr. J Gravekamp) bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 12-02-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Gemeente Den Haag, dienst OCW (Dhr. J Gravekamp)

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

De echte profeesional heeft de wettelijke verplichting niet nodig.....een leven lang leren!

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Indien het lerarenregister als instrument gebruikt wordt om een bijdrage te leveren aan persoonlijke ontwikkeling, kan het de positie van de leerkracht versterken. Als het register als instrument gebruikt wordt om te beoordelen, schiet het m.i. zijn doel voorbij.....uitdaging voor schoolleiders!

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Ik denk dat daar meer voor nodig is. Het register maakt e.a. wel zichtbaar. Er zijn echter meer factoren die van invloed zijn op het feit dat het helaas voorkomt dat er onbevoegd wordt lesgegeven.

Wat te doen bij niet bevoegd maar wel bekwaam?

Het begrip bekwaamheidseisen is overigens rekbaar. De PO raad bv. heeft het idee om de leerkracht afgestudeerd aan de PABO (weer) bevoegd te laten zijn voor het verzorgen van bewegingsonderwijs aan de groepen 1 t/m 8.......schoenmaker blijf bij je leest!

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Het concept wetsvoorstel is voor mij moeilijk te lezen. Ik haak al snel af als er gesproken en verwezen wordt naar artikel zus, lid zo.......kan één en ander niet in Jip en Janneke taal? Of is daar nu juist de toelichting voor bedoeld?

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

Geen mening. Werkzaam in/rondom scholen voor PO.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.