Reactie van: mam naber bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: mam naber bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 12-02-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van mam naber

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

Ja, dat denk ik wel.

Er zijn nog steeds leraren die denken dat de kennis van 20 jaar geleden nog in zijn geheel afdoende is om nu les te geven.

Het is erg belangrijk om te zorgen dat er voldoende interessante cursussen zijn om ook jarenlang je punten voor het register te kunnen halen. Anders ga je onzincursussen volgen om toch je punten te halen (is mijn ervaring in mijn andere - medische - beroep).

Ik vraag wel VEEEl aandacht voor de regeling van herregistratie en herintreden, dat is bij medische beroepen soms een moeilijk punt: je krijgt geen werk omdat je niet geregistreerd meer bent en men geen zin heeft om je te moeten begeleiden om die registratie weer te gaan halen.

En dus kun je je niet registreren en krijg je dus helemaal nooit meer een baan.

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Een belangrijk punt is dat de leraar niet door de directie een bijscholingscursus door de strot wordt geduwd. Dat gebeurt nu al en dat kan alleen nog maar erger worden. De directie zoekt een goedkoop cursusje uit om te zorgen dat zijn personeel de punten haalt. Terwijl dat niet in het POP of Pap of wat dan ook van dat personeel past.

Verder vind ik het goed.

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Dat denk ik wel.

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Ja, maar er moet in dat toezicht inbreng zijn van allerlei belangengroepen (studerende leraren, beginnende leraren, zeer ervaren leraren, tijdelijk niet werkzame leraren, gepensioneerde leraren, directeuren, vakbond)

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

Gewoon 2 jaar de tijd om je registratie te kunnen halen. Via competenties, dat bestaat nu ook al.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.