Reactie van: Chr. Gymnasium Sorghvliet (ir. G. Treurniet) bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Chr. Gymnasium Sorghvliet (ir. G. Treurniet) bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 17-02-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Chr. Gymnasium Sorghvliet (ir. G. Treurniet)

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

Nee. Het is een vorm van bureaucratie.

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Nee. Als dat op een school niet goed gaat, moet het management daarop worden aangesproken.

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Nee, het doel moet zijn: Verbetering van kwaliteit. Bevoegdheid zegt niets, want er zijn hele goede onbevoegde docenten, maar ook slechte bevoegde.

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Geen relevante vraag voor een tegenstander van het lerarenregisters.

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

Ik geef geen les aan het MBO en wil daarom geen uitspraak hierover doen.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.