Reactie van: Dr g.ph.a. thijsse bij: Wet op het lerarenregister

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Dr g.ph.a. thijsse bij: Wet op het lerarenregister
Document­datum 20-02-2015
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Dr g.ph.a. thijsse

2.

Tekst

Vraag1 Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?

Nee

Vraag2 Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel - lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte - bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?

Nee

Vraag3 Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?

Nee

Vraag4 Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?

Nee

Vraag5 Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

  • zie toelichting op vraag 5 onder documenten.

Vakbekwaamheid is oneindig veel belangrijker dan het z.g. "paedagogich-didactische" getuigschrift. Een leerling

respecteert haar of zijn docent op grond van vakbekwamheid,

niet op grond van slappe rimram uit de "p-d"-kwalificatie.

Deze laatste kwalificatie heeft dus geen haast en mag geen

blokkade vormen om vakbekwame docenten in het MBO te

laten instromen.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.