Reactie van: mr A Verhoeve bij: Wet aanpak woonoverlast

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: mr A Verhoeve bij: Wet aanpak woonoverlast
Document­datum 03-04-2014
Publicatie­datum 21-02-2018
Van mr A Verhoeve

2.

Tekst

Vraag1 Wilt u reageren op de voorgestelde Wet aanpak woonoverlast? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een tekst te typen of door een document te downloaden.

In mijn optiek is er sprake van een ondoordacht voorstel dat met zijn open normen er in zal slagen om vele duizenden “overtreders” van die normen te creëren. Vervolgens zal met graagte worden gekeken, met name ook door mensen die toch al ruzie hebben met de buren of die toch al snel overlast ervaren, naar de burgemeester die wordt geacht die normen te (gaan) handhaven. Vanuit een klaarblijkelijk gebrek aan kennis van het bestuursrecht wordt het instrument last onder bestuursdwang gelijkgesteld met het geven van een specifieke gedragsaanwijzing.

Over hoe moeilijk en kostbaar het in de praktijk is om in dit soort gevallen objectieve bewijzen te verzamelen, nog even los van de kosten van inzet van toezichthouders, handhavers en gerechtelijke procedures die in dit soort gevallen uitermate voorspelbaar zijn, wordt erg makkelijk heengestapt. Het gestelde in het paragraafje 6 wordt volstrekt niet onderbouwd en snijdt om meerdere redenen geen hout: 1.Er is nu géén bestuurslast. 2. Voorspelbaar is dat door de open normen een grote, structurele en zware bestuurslast wordt gecreëerd.3. De bestuurslast bestaat niet alleen uit controle maar uit het hele spectrum van klachtbehandeling, bewijsverzameling, toezicht, handhaving, bezwaar en beroep. Waarbij objectieve bewijsverzameling lastig en duur zal zijn. Om burenoverlast bijvoorbeeld te controleren zal je achter de voordeur moeten komen (al is het van de buren). Er zit vaak (een grote mate van) subjectiviteit in, overlast kan 24/7 optreden, meten is kostbaar en er zal vaak sprake van elkaar tegensprekende personen/getuigen en bewijzen op een lastig grijsvlak van (ervaren) overtreding van de één en represaille (tegenovertreding) door de ander. 4. De laatste twee zinnen van par 6. zijn in het geheel niet onderbouwd en spreken een erg grote onbekendheid met de gemeentelijke bestuurspraktijk inclusief lasten uit.

Ik mis hoe dan ook een kosten-baten analyse. Deze nieuwe voorgestelde bevoegdheid zal veel meer lasten dan lusten met zich meebrengen en reeds daarom niet effectief zijn. Dit door het creëren van weer een nieuwe zorgplicht die wederom door de overheid/burgemeester met veel kosten en lasten zal moeten worden gehandhaafd. De voorgestelde (open) normen horen niet thuis in de Gemeentewet. Ik ben het eens dat de huidige instrumenten voor de aanpak van woonoverlast tekort schieten. Dit wetsvoorstel levert niet daartoe de geschikte instrumenten.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.