Reactie van: Vrije Universiteit (drs S.A.N. Lo-Fo-Wong) bij: Wetsvoorstel en ontwerpbesluit halvering collegegeld

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Vrije Universiteit (drs S.A.N. Lo-Fo-Wong) bij: Wetsvoorstel en ontwerpbesluit halvering collegegeld
Document­datum 09-01-2018
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Vrije Universiteit (drs S.A.N. Lo-Fo-Wong)

2.

Tekst

Vraag1 Wat vindt u van het wetsvoorstel?

De snelheid waarmee dit voorstel tot wet moet leiden en ingevoerd moet worden komt de kwaliteit niet ten goede komen. De definitie van de doelgroep is duidelijker dan de eerste berichten. Daar staat tegenover dat bepaalde groepen pech zullen hebben. Om dit allemaal goed door te denken en uit te werken is tijd nodig die niet beschikbaar was. Dit gaat ertoe leiden dat er aanpassingen komen in de toekomst, dat er schrijnende gevallen via bezwaar en beroep op gaan staan en dat er binnen de instellingen extra werk ontstaat, niet alleen om snel een en ander goed in te richten maar om daarna ook aanpassingen en correcties uit te voeren; tijdrovend en kostbaar maatwerk dus. De instellingen zijn geconsulteerd, er is een impactanalyse gemaakt. Een aanvulling: Gegeven het feit dat we te maken hebben met een indicator die van DUO komt en het feit dat de definitie kwestie een lastige zal zijn pleit ik ervoor om bezwaar en beroep over de indicator bij DUO te beleggen. Hiermee waarborgen we dat instellingen verschillend omgaan met schrijnende gevallen, zorgen we ervoor dat er geen ruis ontstaat en kan er waar nodig gezorgd worden voor aanpassing van de beslisboom. Jammer dat gekozen wordt voor een systeem waarin een student die na 1 september instroomt eerst x maanden recht krijgt op verlaging gedurende jaar t en daarna 12-x gedurende jaar t +1. Dit heeft nogal wat gevolgen voor de uitvoering. Houd het simpel en kies voor 50% korting van september tot september. Met andere woorden geef een tussentijdse instromer in jaar t pas in jaar t+1 recht op verlaagd tarief. Als instellingen hebben we een variant geintroduceerd, deze is helaas tijdens het bestuurlijk overleg gesneuveld. Deze variant geeft meer rust voor het veld en past veel beter bij wat iedere burger toch mag verwachten: we starten niet met uitvoeren van een wet voordat het wetgevingstraject is afgerond. Haastige spoed schijnt zelden goed te zijn, dat geldt ook voor wetgevingstrajecten. Ik pleit voor invoering van de wet per 2019-2020 OF als het gaat om uitvoering de mogelijkheid voor instellingen om pas tot uitvoer en definitieve inrichting te gaan als de wet definitief is vastgesteld met bijvoorbeeld als streven 1 mei 2018 definitieve afronding van de wet en 1 januari 2019 definitieve invoering. In praktijk betekent dit dat de instellingen in eerste instantie uitgaan van het wettelijk tarief en pas gaan restitueren en uitgaan van een verlaagd wettelijk tarief na afronding van de wet.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.