Reactie van: Jo Janssen bij: Wetsvoorstel kleine klassen

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Jo Janssen bij: Wetsvoorstel kleine klassen
Document­datum 07-01-2016
Publicatie­datum 21-02-2018
Van Jo Janssen

2.

Tekst

Vraag1 Wat is uw reactie op het voorstel?

Dit voorstel is een goed uitvoerbaar begin. Er worden veel (terdege onderbouwde) cijfers genoemd. Een cijfer kan er dan nog wel bij: namelijk tijd (=aandacht) per leerling per lesuur.

Bij een (effectieve!) lestijd 45 minuten bij 30 leerlingen kan de onderwijzer 1,5 minuut zijn/ haar aandacht aan een leerling, uw kind, besteden. Bij 23 leerlingen is dat bijna 2 minuten! Zelfs bij een klas vol met uitsluitend voorbeeldige leerlingen, gevrijwaard van welke leer- en opvoedingsproblemen dan ook stelt dit weinig voor, maar het is een begin.

Vraag2 Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?

Zorg vooral voor rust. Jonge kinderen die rust, geborgenheid en aandacht ervaren kan men iets leren. Zorg daarbij voor goed opgeleide en intrinsiek gemotiveerde leraren die in zo'n omgeving kunnen werken.

En val degene die bezig is onze kinderen (= kapitaal!) niet lastig met telkens weer veranderingen, bureaucratie en regelgeving die bij de scholen over de schutting gegooid worden. (Het lijkt wel dat veel regelgeving en bureaucratie vaak ontstaat om eigen werkgelegenheid zeker te stellen dan wel het zoveelste piketje te slaan in de hoop dat dit eeuwigheidswaarde heeft?)

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.